نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 22:09

درآمد ۶ میلیارد دلاری ایران از صادرات محصولات کشاورزی

سنندج- معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه ۱۳۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود و از این محل درآمد ۶ میلیارد دلاری از صادرات این محصولات داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی برومندی عصر پنجشنبه در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری توت فرنگی کردستان در تالار مولوی دانشگاه کردستان اظهار کرد: قوم کرد مایه افتخار همه ملت ایران است و این استان یکی از استان‌های پیشرو در امنیت غذایی ایران است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد و متوسط بارندگی ۲۵۰ میلیمتر در سال ۱۳۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند که بخشی از این محصولات در سبد صادرات کشور قرار دارد.

برومندی خاطرنشان کرد: اگر اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در کنار تولیدکنندگان باشند بدون شک بهره وری و ارزش افزوده بیشتری خواهیم داشت.

وی اعلام کرد: سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات محصولات کشاورزی داریم که ۵۰ درصد آن مربوط به محصولات باغبانی است.

برومندی خاطرنشان کرد: استان کردستان یکی از استان‌های بسیار مهم ماست که متوسط بارندگی آن از میانگین کشوری بالاتر است و سالانه ۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند.

وی افزود: بیش از ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغبانی در این استان تولید می‌شود و ۵۷ درصد از مجموع ۱۲۰ هزار تن توت فرنگی کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تولید دانش بنیان و اصلاح ارقام پرتولید و باماندگاری بیشتر در دستور کار این وزارتخانه است.

برومندی افزود: امیدواریم شاهد سرمایه گذاری بیشتر در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی در خصوص محصول توت فرنگی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بالایی برای ارتقای تولید محصولات کشاورزی در کردستان داریم و با صنعتی شدن حوزه کشاورزی در این استان شاهد تحقق این مهم خواهیم بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1238420

مهمترین اخبار ایران و جهان: