نیوز سیتی!
16 آذر 1401 - 16:17

شبکه‌های فارسی زبان و ۱۶ آذر؛ دعوت به اغتشاش بدون یادآوری جنایت شاه و آمریکا

شبکه‌های فارسی زبان معاند درحالی بمناسبت روز دانشجو اقدام به فراخوان تجمع و اعتصاب می‌دهند که هیچگاه پرونده واقعه ۱۶ آذر ۳۲ را بررسی نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه‌های فارسی زبان معاند همچون شبکه سعودی اینترنشنال و یا منوتو در روزهای گذشته حجم بالایی از اخبارشان  مبنی بر ایجاد اغتشاش و تبلیغ اعتصاب سه روزه 14 الی 16 آذر بود که البته با عدم استقبال مردم روبه‌رو شد اما نکته مکتوم اخبار این روزهای آنها و البته اخبار سالهای گذشته در این ایام، بازخوانی اصلِ ماجرای 16 آذر است.

همانطور که رضا پهلوی نیز در پیامش برای این سه روز اشاره‌ای نه به روز دانشجو کرد و نه مستقیم از روز 16 آذر سخنی به زبان آورد چراکه این روز یادآور جنایت مشترک رژیم شاه و آمریکاست. 

بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332 و جو خفقان و اختناقی که در زمان روی کار بودن دولت کودتا بر کشور حاکم بود، رژیم شاه به‌دنبال برقراری مجدد رابطه با انگلستان بود چراکه در زمان دولت مصدق روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شده بود؛ از سوی دیگر ملی شدن صنعت نفت که حاصل تلاش‌های سیاسی و مبارزات مردم ایران بود نیز به دست فراموشی سپرده شده بود تا با عقد قرارداد کنسرسیوم امتیاز نفت به کشورهای بزرگ برگردد. 

مهرماه سال 32 درحالی دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرد که دادگاه فرمایشی محمد مصدق و چند تن دیگر از اعضای دولت ملی همچون  دکتر علی شایگان و مهندس احمد رضوی در جریان بود؛ در این شرایط، ریچارد نیکسون معاون اول رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بعدا سی و هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده شد، در راه ایران بود. سفر معاون اول دولتی که تدارک کودتای 28 مرداد را داده بود برای دانشجویان و فعالان سیاسی به شدت سخت بود لذا روز 16 آذر دو روز مانده به ورود نیکسون، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند.

روز 14 آذر همزمان با ورود دنیس رایت کاردار سفارت انگلستان به تهران و همچنین 15 آذر نیز تجمعات دانشجویی در داخل و بیرون محوطه دانشگاه برگزار شد. بعد از اعتراضات روز 16 آذر 1332، نیروهای لشکر 2 رزمی به دانشگاه تهران اعزام شدند و با شلیک تیر به کلاس‌های درس را سوراخ کرده که به لوله آب گرم (حرارت مرکزی شوفاژها) نیز اصابت میکند و آب جوش و روان اطاق‌های دانشکده را فرا می‌گیرد.

در پی این یورش به صحن دانشگاه صدها دانشجو بازداشت و مجروح و در نهایت سه تن از دانشجویان دانشکده فنی به نام‌های آذر شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا به شهادت می‌رسند.

حکومت پهلوی بدون توجه به تیرباران دانشجویان و حمله به دانشگاه، در روز سوم شهادت این سه نفر به نیکسون مدرک ذکترای افتخاری در دانشگاه تهران اعطا می‌کند. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 900764

مهمترین اخبار ایران و جهان: