نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 14:39

نوروز پر رونق خوزستان / استقبال از گردشگری دریایی

اهواز - نوروز امسال برای خوزستان خاطره‌انگیزتر از همیشه شد و رونق گشت و گذار در این استان بعد از سال‌های سخت کرونایی، نوید روزهای خوش گردشگری را می‌دهد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خوزستان به روزهای نوروزش معروف است چرا که در این ایام هوایی مطبوع و دلنشین بر اغلب شهرهای استان سایه می‌اندازد و به همین دلیل مسافران نوروزی این استان را همواره در فهرست برنامه مسافرتی خود قرار می‌دهند.

سال‌ها قبل به واسطه شدت شیوع بیماری کرونا، شاهد افول گردشگری در ایام نوروز در خوزستان بودیم و مسافران ترجیح دادند به جای سفر به شهرهای مختلف در خانه بمانند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند ولی امسال به واسطه کاهش شیوع این بیماری، مسافرت‌ها افزایش یافت و چادرهای مسافران در کنار رودخانه‌های خوزستان به خصوص ساحل رودخانه کارون برافراشته شد.

از سوی دیگر خوزستان به واسطه اینکه کانون جنگ تحمیلی بوده است، همواره مناطق و یادمان عملیاتی آن مورد استقبال مردم و کاروان‌های راهیان نور در ایام نوروز قرار می‌گرفت که امسال این امر شدت بالایی یافت و تا قبل از آغاز ماه رمضان، یادمان عملیاتی هشت سال دفاع مقدس این استان مملو از کاروان‌های راهیان نور و مسافران نوروزی بود و خیلی از مسافران ترجیح دادند که تحویل سال خود را در مناطق عملیاتی باشند و با یاد شهدا سال جدیدشان را شروع کنند.

بر اساس اعلام ستاد مرکزی راهیان نور کشور، فعالیت امسال راهیان نور به‌خاطر تقارن با ماه رمضان از ابتدای اسفند شروع شد و تا سوم فروردین ۱۴۰۲ ادامه پیدا کرد که در این ایام بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر که غالباً از جوانان و نوجوانان بودند در یادمان‌های خوزستان حضور پیدا کردند.

نوروز پر رونق خوزستان / استقبال از گردشگری دریایی

در این مدت مسئولان ارشد و در رأس آنها «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور هم با حضور در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس خوزستان ضمن ادای احترام به شهدای گلگون کفن دفاع مقدس به جمع راهیان نور پیوستند.

رونق گردشگری دریایی

رئیس کمیته گردشگری دریایی ستاد خدمات سفر نوروز خوزستان با اشاره به رونق گرفتن گردشگری دریایی در استان خوزستان گفت: از اواخر اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، نزدیک به ۳۵۵ هزار نفر در گردشگاه‌های دریایی مجاز استان، گردشگری دریایی ایمن را تجربه کردند.

بهروز آقایی اظهار کرد: به‌دنبال استقبال چشمگیر مهمانان و گردشگران نوروزی از امکانات و بسترهای مهیا و ایمن در گردشگاه‌های دریایی خوزستان که با اتخاذ تمهیدات مدیریتی و اقدامات اجرایی لازم برای ارتقای ایمنی گردشگری دریایی و تسهیل بهره‌مندی از جاذبه‌های دریایی استان خوزستان فراهم شده بود، ۳۵۴ هزار و ۸۸۰ نفر با استفاده از ۲ فروند کشتی تفریحی، یک فروند بارج، هفت فروند موتور لنج و ١۴٢ فروند قایق در ١١ ایستگاه دریایی مجاز در سطح استان خوزستان تردد کردند.

رئیس کمیته گردشگری دریایی ستاد خدمات سفر نوروز خوزستان با بیان اینکه بیش از ۲۵۶ هزار نفر از کاروانیان راهیان نور از یادمان اروند در شهرستان آبادان بازدید کرده‌اند، گفت: ۴۸ هزار و ۳۰۲ نفر از گردشگران از خدمات و امکانات اسکله‌های شماره یک تا چهار و جزیره مینو در شهرستان خرمشهر بهره‌مند شده‌اند.

نوروز پر رونق خوزستان / استقبال از گردشگری دریایی

وی، تعداد گردشگران دریایی در شهرستان بندر ماهشهر را نزدیک به ۳۸ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: گردشگران در این شهرستان از پارک ساحلی مجیدیه، اسکله خور سمایلی، پارک ساحلی شهر بندر امام خمینی (ره) و اسکله مجتمع بندری امام خمینی (ره) تحت شرایط ایمن به گردشگری دریایی پرداخته‌اند.

آقایی همچنین اسکله صیادی بحرکان را از جمله ایستگاه دریایی مجاز و ایمن خوزستان در تعطیلات نوروزی عنوان کرد که در آن بیش از ١٢ هزار نفر از هموطنان از جاذبه‌های دریایی این منطقه بهره‌مند شدند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به توانمندی‌ها، ظرفیت‌های قابل توجه دریایی و هم‌افزایی بخش خصوصی و حمایت دستگاه‌های اجرایی ذیربط، شاهد برقراری گردشگری دریایی در همه روزهای سال باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، برقراری گردشگری دریایی ایمن و بدون حادثه را از ویژگی‌های متمایز گردشگری دریایی امسال عنوان کرد که با انجام اقداماتی نظیر تعیین محدوده ایمن تردد برای همه شناورها در ایستگاه‌های معرفی‌شده، استقرار تیم‌های نظارتی به صورت مستمر در محل ایستگاه‌های مصوب، استقرار شناورهای ناجی در همه ایستگاه‌ها، آماده به‌کاری تیم واکنش سریع برای شرایط اضطرار در نقاط گردشگری دریایی، اطلاع‌رسانی محیطی با نصب بنر و راهنما در معابر، مسیرها و ایستگاه‌های گردشگری، و توزیع یک هزار و ۲۰۰ جلیقه در ایستگاه‌های معرفی شده میسر شد.

حضور مسافران در سدهای خوزستان

از سوی دیگر دبیر کمیته گردشگری سدها و رودخانه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان گفت: در بازه زمانی ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بیش از ۳۹۶ هزار نفر از سدهای خوزستان بازدید کردند که این بازدیدکنندگان شامل اعضای کاروان‌های راهیان نور، گردشگران و مسافران نوروزی بودند.

محمد فرجوانی با بیان اینکه سدهای دز، کرخه، عباسپور، مارون، آریوبرزن و شهدا سدهایی هستند که در ایام نوروز پذیرای گردشگران بودند، گفت: سد دز با ۱۰۰ هزار و ۶۵۰ بازدید، سد کرخه با ۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر بازدید پربازدیدترین سدهای خوزستان در این مدت بودند.

نوروز پر رونق خوزستان / استقبال از گردشگری دریایی

وی افزود: سد آریوبرزن با ۶۹ هزار ۶۲۵ بازدید، سد مارون با ۶۲ هزار و ۳۰۰ بازدید، سد عباسپور با ۴۰ هزار و ۶۷۲ بازدید و سد شهدا با ۳۱ هزار ۱۵۵ بازدید در رده‌های بعدی پربازدیدترین سدهای خوزستان قرار گرفتند.

فرجوانی عنوان کرد: بازدیدکنندگان از سدهای مختلف خوزستان، توسط راهنمایان و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان با فعالیت‌های این سازه‌های آبی آشنا شدند.

وی بیان کرد: سدهای دز، کرخه، عباسپور، مارون، آریوبرزن و شهدا از جمله سدهای مهم خوزستان هستند که نقش مهمی را در کنترل سیلاب، و تأمین آب شرب و کشاورزی استان دارند. برخی از این سدها با داشتن نیروگاه، نقش مهمی را در تأمین برق استان و کشور دارند.

رشد ۳۷۴ برابری تردد از پایانه‌های خوزستان

معاون حمل‌ونقل مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان نیز با اشاره به تردد بیش از ۲۲۷ هزار مسافر از پایانه‌های مرزی استان در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ گفت: این میزان تردد رشد ۳۷۴ برابری در مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

فؤاد غزیعلی اظهار کرد: در طرح نوروزی امسال که از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ اجرا شد، ۲۲۷ هزار و ۶۵۵ مسافر از پایانه‌های مرزی خوزستان تردد داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷۴ برابر رشد داشت.

نوروز پر رونق خوزستان / استقبال از گردشگری دریایی

معاون حمل‌ونقل مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان افزود: در مدت زمان اجرای طرح نوروزی، تردد ۲۰۲ هزار و ۵۵۹ مسافر از پایانه مرزی بین‌المللی شلمچه و ۲۵ هزار و ۹۶ نفر از پایانه مرزی چذابه ثبت شده است.

وی گفت: در بازه زمانی یادشده، ۶۲ هزار و ۴۳۸ زائر ایرانی از پایانه‌های مرزی خوزستان خارج و ۷۱ هزار و ۵۷۱ زائر ایرانی نیز وارد خاک کشور شدند.

غزیعلی یادآور شد: در این ۲۱ روز، ورود و خروج ۹۳ هزار و ۶۴۶ مسافر خارجی نیز از پایانه‌های مرزی استان به ثبت رسیده است.

گردشگری با قطار

مدیرکل راه‌آهن جنوب از جابه‌جایی حدود ۱۳۴ هزار مسافر توسط قطارهای خوزستان در پیک نوروزی امسال خبر داد.

عبدالکریم درویش‌زاده درباره تردد مسافران در نوروز سال‌جاری اظهار کرد: در پیک نوروزی راه‌آهن جنوب که از ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین‌ماه امسال بود، ۲۰۶ رام قطار اقدام به جابه‌جایی مسافران کردند.

مدیرکل راه‌آهن جنوب افزود: این میزان در مقایسه با نوروز سال گذشته که ۱۶۶ رام قطار بود، ۲۳ درصد رشد داشته است.

نوروز پر رونق خوزستان / استقبال از گردشگری دریایی

وی گفت: در این بازه زمانی، حدود ۹۲ هزار مسافر توسط قطارهای برون‌استانی به خارج از خوزستان جابه‌جا و یا وارد استان شده‌اند و این میزان مسافر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

درویش‌زاده عنوان کرد: در مدت مذکور نیز در داخل خوزستان بیش از ۴۲ هزار مسافر توسط قطارهای حومه‌ای جابه‌جا شده‌اند.

وی اضافه کرد: این میزان تردد مسافر با قطارهای حومه‌ای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که حدود ۳۷ هزار نفر مسافر جابه‌جا شد، رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

استقبال فرهنگیان از اسکان

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان از ثبت ۲۸۰ هزار و ۶۰۳ نفرروز اسکان تا پایان تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ در مراکز رفاهی آموزش و پرورش خوزستان خبر داد.

نوروز پر رونق خوزستان / استقبال از گردشگری دریایی

مسعود حمیدی‌نژاد اظهار کرد: تا پایان تعطیلات نوروزی سال‌جاری در مجموع ۱۹۲ هزار و ۹۸ نفر در قالب ۴۴ هزار و ۹۴۰ خانوار در مراکز رفاهی آموزش و پرورش خوزستان اسکان داده شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: جمع کل اسکان گردشگران نوروزی در مراکز رفاهی، اردوگاه‌ها و مدارس خوزستان نیز ۲۸۰ هزار و ۶۰۳ نفرروز بوده است.

وی در خصوص میزان استقبال از مراکز رفاهی در شهرستان‌های خوزستان گفت: به ترتیب شهرهای آبادان، دزفول و شوش میزبان بیشترین تعداد گردشگران نوروزی در سطح استان بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز باعث شده تا بسیاری از مردم به دلیل روزه داری از انجام سفر خودداری کنند ولی به نظر می‌رسد در صورت تداوم برنامه‌ریزی ها و ایجاد اماکن گردشگری برای مسافران از جمله شرایط منحصر به فردی که در خوزستان مثل یادمان‌های دفاع مقدس، سدها، دریا، رودخانه‌ها و اماکن تاریخی وجود دارد می‌توان به رونق بیش از پیش گردشگری در خوزستان امیدوار بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1137920

مهمترین اخبار ایران و جهان: