نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 10:36

۸ میلیون و 740 هزار راس دام در استان مرکزی ایمن سازی شد

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: هشت میلیون و 740 هزار راس دام سبک و سنگین سال گذشته علیه بیماری‌های مختلف دامی و قابل انتقال بین انسان و دام ایمن سازی شد.

محمد فتاحی در گفتگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: 339  هزار و 644  راس دام سبک و سنگین سال گذشته علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند که واکسیناسیون این دام‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 16 درصد افزایش یافته‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: 51 هزار و 927 راس دام نیز در این مدت با رشد 2 برابری برای تشخیص بیماری تب مالت در دامداری‌های استان مرکزی مورد آزمایش قرار گرفتند که در این آزمایش‌ها 107 مورد مثبت و به کشتارگاه اعزام شد

وی ادامه داد: تست سل نیز سال گذشته بر روی 50 هزار و 681 راس دام سنگین با رشد 33 درصدی نسبت به سال 1400 انجام و 23 مورد مثبت از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

فتاحی گفت: تست مشمشه نیز در این مدت بر روی یک‌هزار و 185 راس اسب و تک سمی در استان انجام و در این آزمایش‌ها تعداد 9 مورد مثبت از بیماری مشاهده‌ و دام های آلوده به روش مرگ با ترحم معدوم سازی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: 433 هزار و 687 راس دام سال گذشته با افزایش 2 برابری نسبت به سال 1400 علیه بیماری قابل انتقال بین انسان و دام شاربن و 23 هزار و 758 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند که واکسیناسیون این حیوانات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 16 درصد افزایش یافت.

فتاحی بیان داشت: استان مرکزی به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی در محل ترانزیت دام و فرآورده‌های خام دامی قرار دارد که این مهم احتمال شیوع و انتقال بیماری‌های مختلف دامی را در استان افزایش می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌های سبک و سنگین استان در برابر بیماری‌هایی از جمله تب برفکی، آبله، ppr  و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام شامل بروسلوز (تب مالت)، سل، هاری و سیاه زخم از جمله برنامه‌های اولویت دار این اداره کل است.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1126664

مهمترین اخبار ایران و جهان: