نیوز سیتی!
11 بهمن 1401 - 18:04

انگلیس: ارسال جنگنده برای اوکراین عملی نیست

سخنگوی «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس امروز در سخنانی اعلام کرد: ارسال جنگنده برای اوکراین عملی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس در واکنش به درخواست اوکراین اعلام کرد که ارسال جنگنده برای کی یف موضوعی عملی نیست.

بر اساس اعلام این رسانه، سخنگوی نخست وزیر انگلیس در این باره گفت: جنگنده های انگلیس بسیار پچیده هستند و ماه ها زمان می برد تا بتوان پرواز با آن ها را آموخت. با توجه این موضوع، معتقدیم که ارسال آن ها برای اوکراین عملی نیست.

این در حالیست که «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان هم دیروز در سخنانی تأکید کرده بود که کشورش به اوکراین جنگنده‌ نمی‌ فرستد.

صدراعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه «تاگس اشپیگل» (Tagesspiegel) در خصوص درخواست کی‌ یف برای دریافت هواپیماهای جنگنده اعلام کرد: موضوع هواپیماهای جنگنده به اوکراین حتی مطرح هم نیست. به محض اینکه تصمیمی (در مورد تانک ها) گرفته می شود، بحث جدیدی در آلمان شروع می شود. در مورد چیز دیگری که جدی نیست و اعتماد شهروندان را به تصمیمات دولت تضعیف می کند.

در ادامه کمک‌ های تسلیحاتی آمریکا و کشورهای اروپایی به ارتش اوکراین، دو هفته پیش ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد ۱۴ تانک «چلنجر ۲» را به ارتش اوکراین تحویل می‌دهد. به گفته الکس چاک، معاون وزیر دفاع انگلیس این تانک‌ها اواخر ماه مارس تحویل ارتش اوکراین داده خواهد شد.

افزون بر آمریکا، انگلیس هم وعده داده ۱۴ دستگاه تانک «چلنجر ۲» به کی‌یف می‌فرستد. آلمان هم با ارسال ۱۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ موافقت کرده و لهستان و سایر کشورهای اروپایی هم قرار است لئوپاردهای خود را به اوکراین بفرستند. لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است.

از سوی دیگر، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم ساعاتی پیش پس از جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا در گفتگو با شبکه سی‌ ان‌ ان نأکید کرده بود که این کشور جنگنده‌ های اف -۱۶ به اوکراین ارسال نخواهد کرد.

وی در این‌ باره گفت: آمریکا نیازی نمی‌ بیند که جنگنده اف -۱۶ در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد. آنچه می‌ توانم بگویم اینکه توانمندی‌ های نظامی قابل‌ توجهی به اوکراین اختصاص داده شده و طی هفته‌ ها و ماه‌ های آینده فرستاده خواهد شد.

پیش از این نیز جو بایدن، رئیس‌ جمهور اوکراین تأکید کرده بود که این کشور به هیچ وجه جنگنده اف- ۱۶ به اوکراین نخواهد فرستاد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1010848

مهمترین اخبار ایران و جهان: