نیوز سیتی!
06 دی 1401 - 12:15

مقام روس: افزایش عرضه گاز روسیه به قزاقستان و ازبکستان در دست بررسی است

معاون نخست وزیر روسیه گفت: مسکو موضوع افزایش عرضه گاز به بازارهای داخلی قزاقستان و ازبکستان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه از بررسی موضوع افزایش صادرات گاز به قزاقستان و ازبکستان برای مصارف داخلی، خبر داد.

وی گفت: ما با شرکای قزاقی و ازبکی خود در مورد رشد عرضه گاز به بازار داخلی آنها گفت‌وگو داریم، زیرا مصرف آنها در حال افزایش است.

بنابر سخنان وی، روسیه ممکن است در دراز مدت گاز طبیعی خود را همچنین به بازارهای افغانستان و پاکستان صادر کند.

نواک افزود: اگر از یک چشم‌انداز عمیق‌تری صحبت کنیم، می‌توان به صادرات گاز به افغانستان، پاکستان اشاره کرد که می‌تواند یا از طریق استفاده از پروژه‌های زیربنایی آسیای مرکزی یا قراردادهای پایاپای از ایران صورت گیرد.  یعنی ما  گاز از ایران در جنوب دریافت می‌کنیم و در ازای آن گاز مناطق شمال این کشور را تامین کنیم.

پیش از این، «میخائیل گالوزین»، معاون وزارت امور خارجه روسیه در مصابحه با «تاس» از آمادگی قزاقستان و ازبکستان برای ایجاد اتحادیه سه گانه گازی با این کشور خبر داده بود.

وی در سخنانی، ایده ایجاد «اتحادیه سه گانه گازی» را هم برای روسیه و هم برای شرکای این کشور، یعنی قزاقستان و ازبکستان جذاب و در ارتباط به نیازهای انرژی موجود، تضمین ثبات اجتماعی، اقتصادی و رفاه مردم مورد تقاضا خواند و گفت: شرکای ما آماده اقدام مشترک در این زمینه هستند.

معاون وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که برای اجرای این ایده موانع  چشم‌گیری وجود ندارد، اما باید این موضوع در سطح کارشناسان و بعد در سطح وزارت خانه ها مورد بررسی قرار گیرد.

باید گفت که ایده ایجاد اتحادیه گازی در جریان سفر «قاسم ژامرت تاکایف»، رئیس جمهور قزاقستان به روسیه از سوی کرملین پیشنهاد شده است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 938092

مهمترین اخبار ایران و جهان: