نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 14:09

مصرف گاز در استان قزوین ۱۲ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: در حال حاضر میزان کل مصرف روزانه گاز در استان قزوین در مرز ۱۴ میلیون متر مکعب قرار دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

علی حجتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، با اشاره به آخرین وضعیت مصرف گاز در استان قزوین، اظهار داشت: در حال حاضر میزان کل مصرف روزانه گاز در استان قزوین در مرز 14 میلیون متر مکعب قرار دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 57 درصد گاز استان قزوین در بخش مسکونی، تجاری و ساختمان‌های عمومی مصرف می‌شود، گفت: بنابراین میزان مصرف گاز ما در بخش مسکونی و تجاری 8 میلیون متر مکعب در روز است. همچنین 43 درصد گاز استان قزوین یعنی 6 میلیون متر مکعب در روز هم در بخش صنعت استان مصرف می‌شود.

حجتی‌پور علت اصلی افزایش مصرف گاز در استان قزوین را تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و عدم رعایت الگوی مصرف دانست و اضافه کرد: یکی از مشکلات ما مصرف گاز طبیعی در خانه‌های استخردار است، در حالی که طبق قانون استفاده از گاز طبیعی در خانه‌های استخردار ممنوع شده و این ممنوعیت در فصل سرد سال که گاز کم است و ناترازی وجود دارد، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی از افزوده 6 هزار مشترک جدید گاز در استان قزوین از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: بنابراین میزان کل مشترکان گاز طبیعی در استان قزوین با 1.3 درصد افزایش به 472 هزار مشترک رسیده که البته افزوده شدن این تعداد مشترک نقش زیادی در افزایش مصرف گاز استان قزوین ندارد و عامل اصلی افزایش همان رفتار غلط مصرف‌کنندگان است.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در ادامه با اشاره به برودت شدید هوا افزود: در این شرایط اگر بتوانیم یک‌ درجه دمای اتاق یا محیط را کم کنیم، 6 درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد و به همین خاطر از هم‌استانی‌های تقاضا می‌کنیم که در این شرایط دمای منزل خود را طوری تنظیم کنند که سایر هم‌استانی‌ها و هموطنان هم بتوانند از نعمت گاز استفاده کنند.

حجتی‌پور ادامه داد: همچنین بر اساس مبحث 19 نظام ملی مقررات ساختمان باید تعویض پنجره‌های قدیمی و نصب پنجره‌های دوجداره در دستور کار قرار بگیرد تا جلوی افت دمای هوا و افزایش مصرف گاز و سایر حامل‌های انرژی گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 976304

مهمترین اخبار ایران و جهان: