نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 13:20

فشار مقامات نظامی آمریکا به پنتاگون برای ارسال اف‌ ۱۶ به کی‌یف

مقامات نظامی آمریکا «چراغ‌خاموش» به وزارت دفاع این کشور فشار می‌آورند تا «چراغ سبز» تحویل جنگنده اف ۱۶ به اوکراین را از پنتاگون بگیرند!

به گزارش خبرگزاری مهر، پولیتیکو به نقل از منابعی که نخواست نامشان فاش شود، در گزارشی نوشت که به‌رغم درخواست‌های مکرر کی‌یف برای دریافت جنگنده‌های مدرن غربی، تاکنون هیچ کشوری چنین کاری نکرده اما مقامات نظامی آمریکا به طور «چراغ خاموش» به وزارت دفاع این کشور فشار وارد کرده‌اند تا مجوز ارسال جنگنده اف ۱۶ به اوکراین را صادر کند.

به نوشته پولیتیکو و به نقل از یک مقام پنتاگون و دو منبع آشنا به امور، اقدامات داخلی در وزارت دفاع آمریکا برای ارسال این جنگنده به اوکراین «شتاب گرفته» و عمده دلیل آن هم تصمیم اخیر واشنگتن برای تحویل تانک‌های «آبرامز» و همچنین سامانه پدافند هوایی به کی‌یف است.

یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا در واکنش به تحویل احتمالی اف ۱۶ به اوکراین گفت: فکر نمی‌کنم مخالفتی داشته باشیم. البته تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است. کی‌یف هنوز این جنگنده را یکی از اولویت‌های اصلی خود اعلام نکرده و آمریکا در حال حاضر روی کمک به اوکراین و تامین نیازهای فوری این کشور تمرکز دارد.

به گفته منبعی نزدیک به پولیتیکو، آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره ارسال جنگنده‌های خود به اوکراین یا تایید صادرات مجدد آن از کشورهای دیگر به کی‌یف، به هفته‌ها زمان نیاز دارد.

پس از موافقت آمریکا و آلمان برای ارسال ۳۱ دستگاه تانک آبرامز و ۱۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور بر درخواست خود به منظور دریافت موشک دوربرد و همچنین جنگنده تاکید کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه گفت که واشنگتن درباره توانمندی‌های نظامی کی‌یف، «دائما در حال مذاکره با اوکراین است.»

وی افزود: نمی‌توانیم اوکراین را برای درخواست‌های مکرر دریافت سامانه‌ها مقصر بدانیم. این اولین باری نیست که کی‌یف درباره جنگنده حرف می‌زند اما در حال حاضر، در این خصوص نمی‌توانم اظهار نظری کنم.

روسیه از آغاز عملیات نظامی در اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۲، همواره تاکید کرده که ارسال سلاح از غرب به کی‌یف، تنها به طولانی شدن جنگ منجر شده و در نتیجه نهایی آن هیچ تاثیری نخواهد داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1004904

مهمترین اخبار ایران و جهان: