نیوز سیتی!
29 بهمن 1401 - 14:33

سرلشکر صفوی: باید از حالت دفاع در جنگ رسانه‌ای خارج و وارد فاز تهاجمی شویم

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا بر لزوم ورود در فاز تهاجمی در جنگ رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: باید آمادگی خود را برای هجوم در جنگ رسانه‌ای و شناختی دو چندان کنیم و از حالت دفاع در این جنگ خارج و وارد فاز تهاجمی شویم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در کارگاه مهارت افزایی نهضت خاطره گویی دفاع مقدس در تشریح «جایگاه جنگ شناختی در جنگ ترکیبی» گفت: امروز جنگ شناختی به دلیل ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت‌های فناوری که بتوان در عرض چند دقیقه اطلاعات زیادی را بین میلیارد‌ها نفر توزیع کرد، به تهدیدی اجتماعی و ایدئولوژیک تبدیل شده است؛ بر این اساس باید در برابر الگوریتم‌هایی که قادرند تشخیص دهند چه کسی مستعد پذیرش مطالب ارسالی است و چه کسی تمایل به بازنشر آن مطالب را دارد، از خود دفاع کنیم.

وی در تشریح اهداف و روندهای جنگ شناختی گفت: جنگ شناختی در واقع نوعی جنگ برای کنترل یا تغییر نحوه واکنش افراد نسبت به اطلاعات دریافتی است و هدف آن فروپاشی دشمن از درون و تحمیل اراده سیاسی بدون اقدام سخت است که یکی از اهداف آن تأثیرگذاری بر تصمیمات دشمن به‌صورت نامحسوس و غیرقابل ردیابی، از طریق دستکاری باور‌ها و بازنمود‌های ذهنی حریف و ایجاد ابهام و عدم قطعیت ذهنی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه جنگ شناختی، به‌ صورت همزمان به دنبال تأثیرگذاری بر تمامی لایه‌های جامعه از مسئولان تا مردم است تصریح کرد: در جنگ شناختی بر خلاف عرصه‌های قبل، از مجموعه مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای، نظامی و... بهره‌برداری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نقطه کانونی تأثیرگذاری جنگ ترکیبی، در میدان جنگ شناختی است خاطرنشان ساخت: جنگ شناختی میدان تزریق اثرات تهدیدات گوناگون در جنگ ترکیبی است و همچنین نتایج سایر عرصه‌های جنگ ترکیبی در میدان جنگ شناختی قابل بهره‌برداری است؛ بنابراین نباید صرفاً جنگ شناختی را یکی از عرصه‌های ظهور و بروز جنگ ترکیبی دانست، بلکه جنگ شناختی، قرینه و مکمل اصلی جنگ ترکیبی است.

صفوی افزود: باید آمادگی خود را برای هجوم در جنگ رسانه‌ای و شناختی دو چندان کنیم و از حالت دفاع در این جنگ خارج و وارد فاز تهاجمی شویم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تأکید بر ضرورت ورود همه نخبگان و رسانه‌ها به عرصه جهاد تبیین اظهار داشت: ما در سه موضوع انقلاب اسلامی به رهبری امامین انقلاب، دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید جهاد تبیین را بیش از گذشته فعال کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1043092

مهمترین اخبار ایران و جهان: