نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 20:15

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران اسلامی تشکیل شد

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از تشکیل دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران اسلامی ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع کلان‌شهرهای کشور با محوریت سه شهر مشهد، قم و شیراز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در مراسمی که امروز همزمان با میلاد امام رضا (ع) در محل شهرداری مشهد با حضور معاون فرهنگی شهردار شیراز، شهردار شیراز، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، رئیس سازمان فرهنگی شهرداری مشهد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی شهرداری قم برگزار شد دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران اسلامی ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع کلان‌شهرهای کشور شکل گرفت.

در این مراسم ابتدا معاون شهردار شیراز ضمن قدردانی از میزبانی شهرداری مشهد اظهار امیدواری کرد شهرهای زیارتی نقش خود را در پایه گذاری تمدن نوین ایران اسلامی به خوبی ادا کنند و ذیل توجهات حضرات معصومین به جایگاه واقعی خود برسند.

محمدعلی چوبینی همچنین به اجرای رویداد «ایده‌پردازی سقاخونه» اشاره و بیان کرد: این رویداد طرح بسیار خوبی بود و ایده‌های خوبی از سراسر کشور ارائه شد که ان شاالله در دوره‌های بعد شاهد افزایش کمی و کیفی این جشنواره و ایجاد بستر اجرایی شدن ایده‌های مطرح شده باشیم.

چوبینی در این مراسم همچنین بر هم‌افزایی و تعامل بیشتر سازمان‌های فرهنگی شهرداری شهرهای زیارتی و اجرای چنین نشست‌هایی در جهت توسعه اقدامات موثر در حوزه زیارت تأکید کرد و افزود شهرهای زیارتی به عنوان مأمن امن اهل بیت در کشور بوده اند و امروزه به عنوان قلب‌های تپنده ایران اسلامی خون پاک را به سرتاسر کشور جاری می‌کنند.

تاکید شهردار مشهد بر استفاده از سرمایه معنوی شهرهای زیارتی

گفتنی است در نشست تشکیل دبیرخانه شهرهای زیارتی، شهردار مشهد مقدس در سخنانی بیان کرد: برکت وجود بارگاه‌های‌ ائمه ‌اطهار در همه شهرها، به ویژه بارگاه رضوی در مشهد، فقط سرمایه ویژه معنوی مشهد و قم و شیراز نیستند بلکه این سرمایه معنوی برای کل کشور است که ما از این سرمایه معنوی تا امروز به خوبی‌استفاده نکرده‌ایم. 

محمدرضا قلندر گفت: تشکیل دبیرخانه زیارت سرآغازی برای تعامل و همفکری مناسب برای سه شهر مشهد، قم و شیراز است که این موضوع الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان این نشست معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد عنوان کرد: دبیرخانه شهرهای زیارتی در راستای اهداف کارگروه ملی زیارت و برنامه‌های پنج ساله توسعه تشکیل شده و هدف آن توسعه، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت است.

سیدجلیل بامشکی به اهداف ایجاد دبیرخانه شهرهای زیارتی اشاره کرد و افزود: هدف از تشکیل این دبیرخانه توسعه، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت است و هماهنگی در راستای اجرای بهتر پروژه‌های زیربنایی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میان شهرهای زیارتی کشور از برنامه‌هایی است که پیگیر آن هستیم.

به گفته بامشکی شهردار مشهد و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، شهرداران و معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ شیراز، قم، شهرری و سایر شهرهای زیارتی کشور، معاون و مدیران گردشگری شهرداری‌های شهرهای زیارتی از جمله اعضای شورای راهبردی این دبیرخانه هستند. 

گفتنی است حضور‌ زائران در سه شهر مشهد، شیراز و قم موجب می‌شود تا بزرگ‌ترین اجتماعات مردمی و دینی با محوریت زیارت به ‌صورت سالیانه شکل بگیرد؛ از سوی دیگر تصویب نهایی برنامه اجرایی پنج ‌ساله زیارت و تصویب بودجه و ابلاغ برنامه اجرایی به‌ صورت سالیانه از ردیف‌ برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها، از مهم‌ترین شرح وظایف شورای راهبردی است.

در پایان این مراسم از تفاهم‌نامه میان شهرداران این شهرها که به صورت پوستر تهیه شده بود رونمایی شد.

پایان پیام/ ف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1253548

مهمترین اخبار ایران و جهان: