نیوز سیتی!
29 دی 1401 - 11:25

روسیه خواستار تشکیل "گروه چهارجانبه خاورمیانه" در سطح وزیران شد

نماینده دائم روسیه در شورای امنیت بر اهمیت برگزاری نشست چهارجانبه میانجی‌‌گران بین‌المللی (روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) در سطح وزیران و برقراری تعامل نزدیک این مکانیزم با طرف‌های فلسطینی‌، اسرائیلی‌ و بازیگران کلیدی در منطقه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "واسیلی نبنزیا"، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد، بر لزوم سازماندهی نشست وزیران "گروه چهارجانبه خاورمیانه" برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل که شامل روسیه، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل است، تاکید کرد.

این دیپلمات روس این مطلب را شب گذشته، چهارشنبه، در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد و توضیح داد: «ما می‌خواهیم بار دیگر بر اهمیت برگزاری نشست چهارجانبه میانجی‌های بین‌المللی در سطح وزیران و برقراری تعامل نزدیک این مکانیزم با طرف‌های فلسطینی‌ و اسرائیلی‌ و همچنین بازیگران کلیدی در منطقه خاورمیانه تأکید کنیم».

نبنزیا تاکید کرد که در حال حاضر فعالیت "گروه چهارجانبه خاورمیانه" به دلیل تمایل واشنگتن برای اقدام مستقل و یکجانبه در مسائل منطقه خاورمیانه متوقف شده است. به گفته این دیپلمات، چنین اقداماتی محکوم به شکست هستند، برای اینکه نمی توان به تنهایی چنین "گره مناقشه پیچیده‌ای" را باز کرد و "صلح اقتصادی" را جایگزین یک تصمیم واقعاً عادلانه کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین این واقعیت را مورد توجه قرار داد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیش از این پیشنهاد برگزاری نشست "گروه چهارجانبه خاورمیانه" با نمایندگان کشورهای عربی را داده بود. وی افزود: «ما بر این عقیده هستیم که واقع بینانه بودن این ابتکار فقط در حال افزایش است. علاوه بر این، اکثریت قاطع نقش آفرینان در خاورمیانه با از سرگیری کار "گروه چهارجانبه خاورمیانه" به عنوان تنها سازوکار شناخته شده بین‌المللی برای کمک به روند حل و فصل مناقشه خاورمیانه و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل موافق هستند.»

پیش از این، واسیلی نبنزیا ابراز امیدواری کرد که دولت جدید اسرائیل خط مشی را در جهت تثبیت اوضاع در منطقه خاورمیانه اتخاذ کند. وی به ویژه از تل آویو خواست تا از اقدامات افراطی، مانند تخریب خانه‌های مسکونی مردم فلسطین و مصادره اموال آنها جداً دست بردارد.

در اوایل ماه ژانویه، ولادیمیر سافرانکوف، نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در امور مربوط به حل و فصل مناقشه خاورمیانه، هرگونه تلاش برای حذف روسیه از روند حل و فصل اوضاع در خاورمیانه را بیهوده ارزیابی کرد. وی همچنین به تلاش آمریکا برای کناره گیری از کار "گروه چهارجانبه" در  حل و فصل مناقشه خاورمیانه اشاره کرد و یادآور شد که البته این تصمیم به نتایج مثبتی منجر نخواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 985778

مهمترین اخبار ایران و جهان: