نیوز سیتی!
23 دی 1401 - 10:46

تحولات اوکراین| مسکو کی‌یف را سلاحی در دستان ناتو و آمریکا می‌داند

اعتراف سیاستمدار آمریکایی به شکست ناتو در مقابل روسیه در اوکراین، حمایت بشار اسد از عملیات نظامی روسیه، آغاز ساخت استحکامات دفاعی در مرز اوکراین با بلاروس و پنتاگون هیچ تهدیدی از سوی بلاروس علیه کی‌یف ندیده، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در ایالات متحده موفقیت‌های چشمگیر نظامی روسیه در مبارزه با ناتو در اوکراین را به رسمیت شناخته‌اند. "جفری یانگ" سیاستمدار آمریکایی و نامزد پست فرمانداری ایالت کنتاکی، شب گذشته ابراز عقیده کرد که روسیه در اوکراین پیروزی قاطعانه‌ای در مبارزه با توان نظامی ناتو به دست آورده است. 

 این سیاستمدار آمریکایی در توییتر خود نوشت: «اوکراین و ناتو همچنان قاطعانه شکست می‌خورند، در حالی که روسیه با اطمینان در حال بدست آوردن پیروزی نظامی است. و این واقعیت از ابتدای ماه مارس سال 2022 تا به امروز وجود داشته است.»

یانگ همچنین ابراز اطمینان کرد که روسیه در هر صورت در درگیری نظامی در اوکراین به پیروزی خواهد رسید. وی گفت: "روسیه نمی تواند در این رویارویی شکست بخورد و اوکراین و ناتو هم نمی توانند در آن پیروز شوند."

این سیاستمدار پست خود را با پیوند گزارش مربوط به تسخیر شهر سوله‌دار (Soledar)  توسط نظامیان روسی در منطقه دونتسک در روز چهارشنبه همراه کرد.

در همان روز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که نبردها در منطقه سوله‌دار "لحظه‌ای کلیدی و مهم" در جنگ اوکراین است. او همچنین خواستار ارائه کمک نظامی بیشتر به کی‌یف در این شرایط حساس شد.

این در حالی است که شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا به نقل از یک نیروی نظامی اوکراینی در منطقه سوله‌دار دونتسک گزارش داد که فرماندهان نظامی با وجود شرایط دشوار، دستور عقب نشینی به نیروهای نظامی اوکراینی را نداده و آنها را به معنای واقعی کلمه بدون آب و غذا در آنجا رها کردند.

این فرد نظامی اوکراینی به شرط ناشناس ماندن به این شبکه گفت: «ما سعی کردیم خودمان آنجا را ترک کنیم، اما روس‌ها همه جا هستند. آخرین تخلیه از منطقه سه روز پیش انجام شد. در همان زمان به نظامیان باقیمانده دستور داده شد که تا آخر بایستند. ولی اکنون آنها ما را در اینجا به حال خود رها کرده اند.»

بر اساس گزارش رسانه‌ها، واحدهای زمینی ارتش اوکراین در یک تلاش شکست خورده برای انجام یک عملیات ضد حمله به سوله‌دار، حدود 200 نیروی خود را از دست دادند. نظامیان اوکراینی روز چهارشنبه سعی کرده بود از محاصره نظامیان روسی عبور کند، ولی موفق نشدند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و بیست و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزارت خارجه روسیه: مسکو کی‌یف را سلاحی در دستان ناتو می‌داند

آلکسی پولیشچوک، مدیر بخش دوم اداره کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت امور خارجه روسیه امروز، جمعه، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری تاس، اعلام کرد که روسیه مخالف کی‌یف نیست، بلکه مخالف گروه بندی نظامی-صنعتی بین ناتو و اوکراین است. 

این دیپلمات گفت: «واقعیت این است که ما با کی‌یف کار نداریم. آنها تنها ابزاری در دستان غرب و در وهله نخست در دست ایالات متحده هستند. در واقع، روسیه مخالفتی با اوکراین ندارد، بلکه مخالف گروه بندی نظامی-صنعتی بین ناتو و اوکراین است، که در آن اوکراینی‌ها تنها نقش ابزاری برای مبارزه مسلحانه علیه روسیه را ایفا می‌کنند، هدایت کننده اصلی و تعیین کننده اهداف ایالات متحده است و دیگر کشورهای عضو این اتحاد نیز نقش حامی، تامین‌کننده تسلیحات و اطلاعات هستند.»

پولیشچوک در عین حال یادآور شد که با وجود فقدان پیشنهادهای میانجیگرانه برای حل و فصل بحران اوکراین، اکنون نمی توان در مورد چشم انداز حل و فصل دیپلماتیک اوضاع هیچ صحبتی کرد. وی تاکید کرد: نمی توان از صادقانه بودن این همه پیشنهاد صلح صحبت کرد. این مسئله قبل از هر چیز در مورد کشورهایی صادق است که تحریم های غیرقانونی ضدروسی وضع کرده و همچنان در حال تامین تسلیحاتی کی‌یف هستند.

پیش از این، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه نیز  ابراز عقیده کرد که مقامات کی‌یف منافع ناتو را بالاتر از منافع مردم اوکراین قرار می‌دهند و این خیانتی به اوکراینی‌ها است. دو روز قبل، آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز اعتراف کرد که نیروهای مسلح اوکراین در حال انجام وظایف اتحاد آتلانتیک شمالی هستند. 

دیپلمات روس: باید واقعیت‌های مربوط به مناطق جدید روسیه در نظر گرفته شود

آلکسی پولیشچوک، مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت امور خارجه روسیه امروز، جمعه در مصاحبه با خبرگزاری تاس، اعلام کرد که الحاق مناطق جدید دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به ترکیب فدراسیون روسیه باید هنگام از سرگیری مذاکرات با اوکراین مورد توجه قرار گیرد. 

این دیپلمات تاکید کرد: از لحظه‌ای که مقامات کی‌یف روند مذاکرات را متوقف کردند، وضعیت در اوکراین دستخوش تغییرات قابل توجه و واقعیات غیرقابل انکاری شده است. در عین حال، مسکو هرگز از مذاکره دوری نکرده است، ولی پیشنهادات طرف روسی در این خصوص همواره بدون پاسخ مانده و هیچ تحولی در مسیر مذاکرات رخ نداده است. 

کاخ سفید: آمریکا  خود را متعهد به ادامه ارائه کمک‌های لازم به ارتش اوکراین می‌داند

جان کربی، هماهنگ‌ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده، شب گذشته؛ پنجشنبه، در مورد امکان انتقال تانک‌های آبرامز به اوکراین اظهار نظر نموده و تاکید کرد که واشنگتن خود را متعهد میداند که به ارائه کمک‌هایی که نیروهای مسلح این کشور به آنها نیاز دارند، ادامه دهد. 

وی گفت: "ایالات متحده به ارائه کمک‌های امنیتی و دفاعی برای تامین نیازهای ارتش اوکراین به بهترین شکل ادامه خواهد داد." کربی در عین حال تصمیمات خاصی را در این زمینه اعلام نکرد. وی همچنین آمادگی ایالات متحده برای ادامه همکاری با متحدان و شرکای خود برای ارائه حمایت های لازم از کی‌یف را اعلام کرد.

یک روز قبل، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید نیز به سؤالی در مورد تأمین تانک‌های آمریکایی به کی‌یف، در پیروی از متحدان اروپایی ایالات متحده پاسخ داد. وی سخنان خود را به یادآوری تعهد واشنگتن به حمایت از طرف اوکراینی، بدون ارائه جزئیاتی در مورد تهیه تجهیزات نظامی لازم، محدود کرد.

ارتش اوکراین حدود 200 نظامی خود را در جریان حمله ناموفق به سوله‌دار از دست داد

شبکه تلویزیونی "راشا تودی" گزارش داد که واحدهای زمینی نیروهای مسلح اوکراین در جریان یک عملیات ضد حمله ناموفق به شهر سوله‌دار، حدود 200 سرباز خود را از دست دادند. 

بر اساس این اطلاعات، طرف اوکراینی روز چهارشنبه سعی کرد تا خود را از محاصره نیروهای روسی در سوله‌دار خارج کند. واحدهای تیپ 46 و 77 نیروهای مسلح اوکراین در این عملیات شرکت داشتند. در نهایت آنها متحمل خسارات جدی و تلفات سنگین شدند. این در حالی بود که نیروهای هوا-فضا و توپخانه روسیه مواضع دشمن را مورد هدف قرار داده و منهدم کردند.

در این گزارش آمده است، فرماندهی نظامی اوکراین قول پشتیبانی آتش به واحدهای زمینی را داده بود، اما در نهایت نیروهای رزمی آن را دریافت نکردند. با هدف کم نشان دادن تلفات، بسیاری از کشته شدگان "مفقودالاثر" اعلام شدند.

وزارت خارجه اوکراین: پیش نویس قطعنامه مربوط به دادگاه ویژه علیه  روسیه تهیه شده است

امینه جپارووا، معاون اول وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این کشور به زودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره تشکیل دادگاه ویژه علیه روسیه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

به گفته این دیپلمات، در ماه فوریه، کی‌یف پیش نویس قطعنامه دیگری را نیز در حمایت از "طرح صلح" رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی به رای گیری خواهد گذاشت.

جپارووا افزود که مقامات اوکراینی پیشنهادات برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه کنونی را در اولویت اقدامات خود در ماه آینده سازمان ملل قرار دادند. وی افزود که سرگئی کیسلیتسا، نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل متحد روی نحوه گفتگوها در این زمینه کار خواهد کرد.

معاون اول وزیر خارجه اوکراین گفت: علاوه بر این، برای پذیرش این قطعنامه، طرف اوکراینی ممکن است خواستار تشکیل یک نشست فوق العاده ویژه شود.

پیش از این، در اول دسامبر، دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه فرانسه از آغاز کار با شرکای اروپایی و اوکراینی برای تشکیل دادگاهی به منظور تحقیق درباره اقدامات نظامی روسیه در اوکراین خبر داد. تاکید شد که پاریس از تحقیقات مقامات قضایی اوکراین و دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه برای محاکمه نظامیان روسی حمایت می‌کند.

در این رابطه، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل ادآور شد که ابتکارعمل کمیسیون اروپا برای تشکیل دادگاهی در باره اوکراین تحت نظارت سازمان ملل متحد، صرفاً تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات غیرقانونی علیه روسیه است.

پنتاگون تاکید کرد هیچ تهدیدی از سوی بلاروس علیه اوکراین وجود ندارد

وزارت دفاع ایالات متحده  اعلام کرد که تاکنون هیچ علامتی از وجود تهدیداتی از سوی بلاروس برای اوکراین وجود ندارد و طرف آمریکایی نشانی از تدارک هر نوع عملیات تهاجمی مشاهده نکرده است. 

سرتیپ پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، شب گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: در رابطه با بلاروس، ما همچنان به نظارت دقیق اوضاع در این منطقه ادامه می دهیم. ما می دانیم که نیروهای روسیه تمرینات نظامی را با سربازان بلاروسی انجام داده اند، اما در حال حاضر هیچ نشانه ای از اقدامات تهاجمی علیه اوکراین وجود ندارد.

وی افزود که ایالات متحده بر حرکت نیروها یا تجهیزات در منطقه که "ممکن است باعث نگرانی شود" نظارت دقیق دارد. به گفته رایدر، تاکنون اقدام مشابهی از این قبیل  در مرزهای بلاروس مشاهده نشده است.

پیش از این، وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در لندن گفت که کی‌یف بخشی از نیروهای خود را در مناطق شمالی و  در نزدیکی مرز این کشور با بلاروس مستقر کرده است تا از هر نوع تهدید نظامی علیه خود جلوگیری کند.

پنتاگون: آموزش  نظامیان اوکراینی برای استفاده از نفربرهای بردلی هفته آینده آغاز خواهد شد

سرتیپ پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون همچنین شب گذشته، پنجشنبه، اعلام کرد که دوره آموزشی برای نیروهای نظامی اوکراینی برای کار با خودروهای جنگی پیاده نظام آمریکایی بردلی (Bradley) از هفته آینده آغاز خواهد شد. 

وی یادآور شد: این دوره آموزشی باید از هفته آینده در کشور آلمان آغاز شود. البته هیچ تاریخ مشخصی برای این منظور در برنامه ما وجود ندارد.

وی تاکید کرد که آموزش نیروهای مسلح اوکراین چند هفته طول و نه چند ماه طول خواهد کشید و تقریباً در همان زمان پس از اتمام آموزش، این خودروهای جنگی وارد خدمت ارتش اوکراین خواهند شد.

رایدر افزود که واشنگتن از تامین تانک و سایر تسلیحات توسط متحدانش به کی‌یف حمایت می کند. البته وی هیچ موضوع جدیدی در مورد بحث تحویل تانک های آبرامز به نیروهای مسلح اوکراین اعلام نکرد.

به گفته منابع آگاه خبرگزاری رویترز، آموزش نظامیان اوکراینی برای استفاده از نفربرهای بردلی، همزمان با آموزش کار با سامانه پدافند هوایی پاتریوت انجام خواهد شد. طبق این گزارش، 50 دستگاه خودروی جنگی برادلی در چارچوب بزرگترین بسته کمک نظامی 3 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین تحویل داده می شود که در تاریخ 6 ژانویه اعلام شد.

پارلمان اوکراین: خارجی‌ها می‌توانند در ارتش و گارد ملی اوکراین خدمت کنند

پارلمان اعلای اوکراین روز پنج شنبه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن شهروندان خارجی حق دارند در نیروهای مسلح این کشور و گارد ملی خدمت کنند.

به گفته آلکسی گونچارنکو، نماینده پارلمان،  از مجموع 450 نماینده، 321 نماینده با این لایحه موافق بودند. وی همچنین یادآور شد که از همان آغاز حمله نظامی روسیه، اتباع خارجی علاقه مند برای شرکت در درگیری‌ها وارد خاک اوکراین شده و تاکنون هم حضور دارند. با این حال، وی اعتراف کرد که این وضعیت از لحاظ قانون اساسی اوکراین تنظیم نشده بود.

بشار اسد از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرد

خبرگزاری سانا  گزارش داد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز پنجشنبه در دیدار با الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه،  حمایت خود از عملیات نظامی ویژه روسیه در خاک اوکراین را مورد تایید قرار داد. 

در این گزارش آمده است: «رئیس جمهور بشار اسد در این نشست موضع گیری دولت سوریه در خصوص حمایت از عملیات ویژه روسیه را تایید کرد.»

نماینده ویژه پوتین نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که "روسیه از مواضع سازنده مقامات دمشق از زمان آغاز عملیات ویژه در اوکراین قدردانی می کند."

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر کشورهای زیادی در جهان وجود دارند که علیرغم اعمال فشارهای آمریکا و متحدانش، به پیروزی روسیه در این رویارویی که در حقیقت با توان نظامی ناتو است، اعتقاد دارند.

تمایل اردوغان برای گفتگو با پوتین و زلنسکی درباره ایده کریدور بشردوستانه

شرف مالکوچ، بازرس حقوق بشر ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی، رهبران روسیه و اوکراین در خصوص سازماندهی کریدور بشردوستانه بین این دو کشور تلفنی گفتگو خواهد کرد. 

به گزارش شبکه تلویزیونی CNN Turk، این تماس تلفنی طی یکی دو روز آینده انجام خواهد شد.

پیش از این مالکوچ  اعلام کرده بود که پس از اجرای صادرات غلات از کریدور دریای سیاه، ترکیه امیدوار است بتواند کریدور امنی برای اتحاد مجدد خانواده‌ها، و کمک به زنان دارای فرزند و مجروحان در منطقه درگیری نظامی در اوکراین ایجاد کند.

اردوغان روز چهارشنبه از نظریه ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای خارج سازی مجروحان در جریان درگیری در اوکراین حمایت کرد. وی همچنین اعلام کرد که کشور آمادگی دارد درمان این افراد را به عهده بگیرد.

زاخارووا:  روسیه با ارزیابی ترکیه از "طرح صلح" زلنسکی مخالف است

روسیه با موضع گیری ترکیه در مورد "طرح صلح" پیشنهادی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، موافق نیست. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد، مسکو نمی تواند با چنین طرحی موافقت کند، هرچند آنکارا از آن حمایت کرده است.

زاخارووا گفت: بعید است حمایت آنکارا از این اقدام کی‌یف به جستجوی راه های بهینه برای دستیابی به صلح در اوکراین کمک کند. ما بارها در مورد غیرقابل قبول بودن این طرح برای طرف روسی صحبت کرده و دلایل خود را بیان کردیم.

پیش از این، آندری کلیموف، رئیس کمیسیون شورای فدراسیون (سنای) در مسائل مربوط به حفاظت از حاکمیت ملی روسیه در واکنش به حمایت آنکارا از طرح صلح زلنسکی، گفته بود که اقدامات ترکیه ارزش بیشتری از "برخی کلمات" دارد. این سناتور یادآور شد که دولت ترکیه تمایل خود برای توقف درگیری نظامی در اوکراین را در عمل ثابت کرده است و برای این منظور همزمان با مسکو و کی‌یف همکاری دارد و این تلاش قابل تقدیر است. البته روسیه نیز تنها  "مطابق با منافع ملی خود عمل خواهد کرد".

اوکراین شروع به ساخت استحکامات دفاعی در مرز با بلاروس کرد

در منطقه روونسکی اوکراین که در خطوط مرزی با کشور بلاروس قرار دارد، ساخت استحکامات دفاعی آغاز شده است. ویتالی کووال، فرماندار منطقه روونسکی، روز پنجشنبه این موضوع را در کانال تلگرام خود اعلام کرد و یادآور شد: «ما همچنان برای دفاع از مناطق مسکونی در مجاورت مرزهای بلاروس در حال آمادگی هستیم. در  بخش شمالی، ما به طور فعال در حال ساخت سازه های مهندسی و استحکامات دفاعی هستیم.»

کووال همچنین افزود که شهروندان ساکن منطقه به صورت داوطلبانه به نیروهای نظامی در ایجاد حفر خندق و ساختن استحکامات دفاعی کمک می کنند. 

سفیر اوکراین در لندن خواستار انتقال هزاران تانک به کی‌یف شد

وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در انگلستان روز گذشته اعلام کرد که این کشور برای دفاع از خود به هزاران دستگاه تانک نیاز دارد و کی‌یف مایل به دریافت چنین تجهیزاتی از طرف متحدان غربی خود است. به گفته وی، اوکراین به ویژه به چلنجر انگلیسی، آبرامز آمریکایی و لئوپارد آلمانی نیاز جدی دارد.

سفیر اوکراین تاکید کرد: «تجهیزات نظامی ساخت دوران اتحاد جماهیر شوروی که کی‌یف در اختیار دارد دیگر فرسوده شده  است. بنابراین تانک‌های چلنجر، آبرامز آمریکایی و لئوپارد آلمانی که در کشورهای اروپایی به وفور وجود دارد، چیزی است که ما به آنها نیاز داریم.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 973978

مهمترین اخبار ایران و جهان: