نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 11:13

بهره گیری از ظرفیت هوش مصنوعی برای مقابله با پدیده ضد فرهنگی کتاب سازی

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با تعدادی از ناشران استان البرز مشکل کتاب سازی و ناکتاب را از چالش‌های بزرگ حوزه کتاب دانست و گفت: از ظرفیت هوش مصنوعی برای مقابله با پدیده ضدفرهنگی کتاب استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، غلامرضا ظریفیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در سفر یک روزه مسؤولان وزارت ارشاد به استان البرز، مسائل فرهنگی استان البرز را از نزدیک مورد بررسی قرار داد و به دفتر یکی از ناشران استان البرز رفت.

ظریفیان یکی از آسیب‌های جامعه مدرک گرا را رزومه سازی دانست و افزود: متاسفانه کتاب سازی یکی از آسیب‌های عمده کتاب است که ناشران اصیل باید از آن پرهیز کنند.

استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای مقابله با پدیده ضدفرهنگی کتاب سازی

وی با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی یکی از راهکارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت مقابله با پدیده ضد فرهنگی کتاب سازی است، افزود : در حال برنامه ریزی جهت مقابله جدی با پدیده کتاب سازی هستیم .

ظریفیان در همین رابطه ناکتاب را هم یکی دیگر از پدیده های ناخوشایند حوزه فرهنگ دانست و تصریح کرد : برخی نوشته‌ها در غالب کتاب نمی‌گنجند اما برخی ناشران به جهت کسب سودی مادی بیشتر جهت آنها کسب مجوز می کنند که این عمل یک فرآیند ضد فرهنگی است.

مدیرکل دفتر کتاب و کتابخوانی در خصوص عدم واگذاری فرآیند ثبت و اعلام وصول کتاب، تصریح کرد : فرآیند اعلام وصول؛ یکی از بسترهای مهم ثبت و حمایت از حقوق نویسندگان و ناشران است و در ضمن یکی از پیش زمینه‌های جشنواره ادبی چون جشنواره کتاب سال، جایزه جلال و غیره است و به همین سبب امکان واگذاری مساله اعلام وصول به ادارات کل ارشاد اسلامی استان ها وجود ندارد.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1004378

مهمترین اخبار ایران و جهان: