نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 09:58

آماده‌سازی مرز «خسروی» برای زائران اربعین

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای منتهی به مرز خسروی و استان ایلام، آماده‌سازی پارکینگ ۸۰ هکتاری، ساخت قرارگاه اربعین و اورژانس پیش‌بیمارستانی در پایانه مرزی و ساخت سرویس بهداشتی از اقداماتی است که به منظور ارتقای سطح خدمات‌رسانی به زائران اربعین در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر مرزی قصرشیرین از دیرباز با اشتیاق و شور و خاصی میزبان و پذیرای زائران اربعین حسینی است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

مرز خسروی- منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق است به طوری که در ۲ ماه سپری شده از سال جاری ۲۹ هزار مسافر ایرانی و خارجی از پایانه مرزی خسروی تردد داشته‌اند.

در حالی حاضر  ساعات مجاز خروج از پایانه مرزی خسروی به عراق روزانه از ۷ صبح تا ۱۷ و ورود به صورت شبانه‌روز است، در ساعات مجاز فعالیت زائران به‌ صورت انفرادی و یا کاروانی می‌توانند با داشتن گذرنامه معتبر از این  مرز به عراق تردد کنند.

محمد حیدری فرمانداری شهرستان قصرشیرین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از آمادگی مرز خسروی برای پذیرش خیل عظیمی از زائران اربعین حسینی خبر داد و اظهار کرد: امسال در بحث استقرار زائران در چند بخش چه در مرز خسروی و چه در مرز منذریه در حال تغییرات اساسی هستیم تا خدمات بهتری به زوار ارائه دهیم.

وی اشاره‌ای به احداث سرویس‌های بهداشتی داشت و افزود: ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی در مرز منذریه با همکاری بنیاد مستضعفان و ۵۲ چشمه سرویس بهداشتی در داخل محوطه پایانه مرزی خسروی با همکاری راهداری استان ساخته می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: احداث سایبان برای کندانسورهای سیستم سرمایشی پایانه خسروی، دیگر امکانات موجود در این پایانه مرزی اعم از توسعه سیستم مه‌پاش، ارتقای سیستم برق، محوطه‌سازی، فن‌کویل‌ها، ساخت سایبان در قسمت خروجی رواق‌های پایانه مرزی خسروی و... از دیگر پروژه‌های عمرانی راهداری در مرز است که قبل از آغار ایام اربعین حسینی(ع) و تردد زوار از این پایانه مرزی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در پایانه مرز خسروی سیستم‌های خنک کنننده، کولرهای آبی ایستاده، دستگاه‌های تهویه‌ در حال اورهال هستند.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به استقرار ۲ دستگاه آیس‌بانک ۱۰ هزار لیتری در مرز خسروی، تصریح کرد: دپوی چند میلیونی بطری‌های آب در چندین سوله بزرگ آغاز شده، ایستگاه‌های مخزن یخ در محوطه پایانه در حال ساخت است و پیگیری وارد مدار کردن کارخانه یخ و یخساز با همیاری بنیاد مستضعفان و وزارت نیرو  در مرز هستیم.

وی یادآور شد: سال گذشته خدمات اورژانسی در گیت خروجی مرز خسروی انجام می‌شد اما امسال قرار است این خدمات در قرارگاه عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی و درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارائه شود، هزار متر زمین در اختیارشان قرار دادیم در 2 طبقه در حال احداث است، جوابگوی نیازهای فوریت‌های پزشکی زائران خواهد بود و در صورت نیاز، بیماران به بیمارستان ابوالفضل قصرشیرین منتقل خواهند شد. 

حیدری گفت: قرارگاه اربعین خدمات‌رسانی وزارت دفاع در ۲ کیلومتری مرز خسروی شامل مجموعه‌های رفاهی، اقامتی و پذیرایی با سوله‌های اسکان تا ۸۰۰ نفر به صورت روزانه، ۲ پد بالگرد برای مواقع ضروری در حال ساخت است.

وی گفت: حدود ۸۰ هکتار از زمین‌های منتهی به نقطه صفرمرز خسروی در راستای پارکینگ برای خودرو زائران آماده‌ست، البته با کمک معاونت استانداری کرمانشاه در صدد ایجاد پارکینگ بزرگی هستیم.

حیدری ادامه داد: وزیر کشور طی بازدید اخیر از مرز خسروی خواستار استقرار ترمینال حمل و نقل مسافربری در شهر قصرشیرین با همراهی سازمان همیاری شهرداری‌های کل کشور شد، همچنین یک ترمینال مسافری مناسب برای مسیرهای بغداد، کربلا و نجف در مرز منذریه تعریف شده تا زوار حسینی از طریق اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها به مقصد موردنظر خود بروند.

وی یکی از مشکلات حال حاضر مرز خسروی را در  ۲۴ ساعته نبودن فعالیت مرز در تردد زوار اربعینی عنوان کرد و افزود: همان گونه که وزیر کشور هم اذعان کرد با طرف عراقی در حال پیگیری بازگشایی ۲۴ ساعته این مرز هستیم.

وی به وجود ۵۶ گیت در مرز خسروی اشاره و خاطرنشان کرد: امسال با افزایش تعداد گیت‌ها به دنبال بهبود اوضاع مرز خسروی در اربعین هستیم.

حیدری با اشاره به احداث ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی در شهر قصرشیرین، خاطرنشان کرد: 4.5 کیلومتر راه حوزه استحفاظی قصرشیرین در اربعین زیر بار تردد زائران می‌رود که از ابتدای حوزه استحفاظی؛ جاده‌ها در حال آسفالت، رفع نواقص، نصب علائم، نیوجرسی و... است.

وی اضافه کرد: قرار شده که موکب‌ها هم از ۵ صفر مستقر شوند، ولی ما تقاضا کردیم برای ارائه خدمات بهتر به زوار اباعبدالله الحسین(ع) از اول صفر مستقر شوند.

فرماندار قصرشیرین در پایان، گفت: با توجه به قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراهم شده در مرز به گفته وزیر کشور، روزانه امکان پذیرش ۱۰۰ هزار زائر در مرز خسروی وجود دارد.

فریبرز کرمی، کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در ادامه، از اجرای پروژه روکش آسفات راه‌های شریانی منتهی به مرز خسروی و استان ایلام به‌میزان ۱۸۰ کیلومتر را از جمله پروژه‌های اربعین دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۵ اکیپ به‌منظور انجام روکش آسفالت در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه فعال و مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه همچنین، از اصلاح و رفع ۱۲ نقطه پرحادثه در محورهای اصلی و شریانی استان کرمانشاه خبر داد و گفت: ساخت تقاطع‌های درکه، سلطان‌آباد، کارخانه سیمان و تویسرکان به‌صورت زیرگذر باکسی از مهمترین پروژه‌های این اداره کل جهت تردد ایمن زوار اربعین است.

وی افزود: ایمن‌ سازی محور بزرگراه کربلا با نصب نیوجرسی در مسیر بزرگراه به مقدار ۳۰ کیلومتر و انجام عملیات خط‌‌کشی به‌میزان ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر را از دیگر پروژه‌های ایام اربعین است.

کری افزود: پیش از فرا رسیدن ایام پیاده‌روی اربعین، پروژه‌هایی نظیر؛ سیستم روشنایی نقطه‌ای در ۱۶ نقطه دارای تصادف، بروزرسانی و نصب سیستم روشنایی در گردنه بیدسرخ شهرستان کنگاور به‌‌طول ۶.۵ کیلومتر احداث خواهند شد.

گفتنی است، وحیدی وزیر کشور، چهارم و پنجم خردادماه در یک سفر دو روزه به منظور پیگیری تکمیل زیرساخت‌های اربعین حسینی در مرز خسروی، مهمان استان کرمانشاه بود.

وزیر کشور سفری به مرز خسروی داشت و در طول مسیر از زیرساخت‌های اربعین بازدید کرد. موکب و بزرگترین قرارگاه اربعین حسینی در مرز خسروی، اورژانس پیش‌بیمارستانی و قرارگاه بهداشتی اربعین از مکان‌هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت؛ سپس در بازدید از مرز منذریه عراق، از توسعه زیرساخت‌ها در این مرز خبر داد و اظهار کرد: امسال خدمات بسیار خوبی برای پذیرایی از زائران در این مرز صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به افزایش نقاط تردد از مرز خسروی به داخل عراق، گفت: توسعه زیرساخت‌ها، فضاهای سرپوشیده، ایجاد مه‌پاش‌ها حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وحیدی تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های خیلی خوبی مرز خسروی، در تلاش هستیم که طرف عراقی با مورد توجه قرار دادن موضوع تأمین امنیت، تردد ۲۴ ساعته شود.

در ادامه نشستی با حضور وزیر کشور، استاندار کرمانشاه و مسؤولان استانی در نقطه صفر مرزی برگزار شد و تمام مسائل و مشکلات که در پایانه بین‌المللی خسروی وجود دارد مورد بررسی قرار گرفت.

استان کرمانشاه از ۲۷ مردادماه میزبان زائران اباعبدالله حسین (ع) خواهد بود.

بازدید وزیرکشور را اینجا بخوانید

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1251734

مهمترین اخبار ایران و جهان: