نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 12:59

۸ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد درگیر آفت جوانه خوار بلوط

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای کاهش درگیری جنگل‌های استان به آفت بلوط اقدامات خوبی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سعید جاویدبخت در جمع خبرنگاران در خصوص آفت‌ جوانه خوار بلوط و آفت برگ‌خوار بلوط گفت: آفت جوانه‌خوار بیشتر جنگل‌های مناطق سردسیری را درگیر می‌کرد که سال گذشته ۳۳ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر این آفت شد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته بارش‌های خوب و کاهش دما تاثیر مثبتی بر این آفت داشته و امسال سطوح آفت‌زدایی جوانه‌خوار بلوط ۸ هزار هکتار است.

وی بیان کرد: آفتی به‌نام ملخ پا کوتاه در مزارع لوداب ایجاد شده که عمدتا برای جنگل‌های بلوط مشکلی ایجاد نمی‌کنند و تاثیرگذاری آن بر روی مزارع کشاورزی و علوفه‌های سطحی است که از طریق جهاد کشاورزی اقدامانی در حال انجام است.

این مسئول بیان کرد: در تمام عرصه‌های استان برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و کارشناسان گیاه پزشکی فعال شدند و دلیل اینکه سطح آفت کاهش پیدا کرده است به دلیل پایش خوب صورت گرفته است.

وی از تصویب طرح تحقیقاتی آفت بلوط در شورای عالی پژوهش استان خبر داد و گفت: طرح تحقیقاتی آفت بلوط در شورای پژوهش به تصویب شد و توسط بنیاد نخبگان و دانشگاه یاسوج در حال اجرا است.

جاویدبخت در خصوص تامین منابع برای مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط گفت: بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با این آفت از طریق منابع داخلی منابع طبیعی تامین شد و در راستای جوان‌ سازی جنگل‌های بلوط هم مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در نظر گرفته شد که اختصاص داده شود و به زودی نتیجه پایش در این زمینه مشخص می‌شود.

وی در خصوص آفت‌ برگ خوار بلوط گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش دما جمعیت این آفت هم کاهش یافته و ارزیابی نهایی بعد از تحقیقات دانشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1265722

مهمترین اخبار ایران و جهان: