نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 14:23

توزیع یک میلیون اصله نهال مثمر در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی شده که یک میلیون اصله نهال مثمر شناسنامه‎دار از طریق ۲۲ جایگاه تعیین شده در این استان، توزیع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم شیرانی ظهر امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: پیش‌بینی شده است یک میلیون اصله نهال مثمر شناسنامه‎دار از طریق ۲۲ جایگاه تعیین شده در این استان، توزیع شود.

وی افزود: از مجموع این یک میلیون اصله نهال مثمر، حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال به‌منظور تکمیل و توسعه طرح‌های عمده شامل سایت باغی در مناطق سودجان شهرستان شهرکرد و افسرآباد و صفاآباد شهرستان کوهرنگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: توسعه و جایگزینی باغات در سال زراعی جاری در استان هم حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال نیاز دارد.

شیرانی همچنین از تولید ۵۰۰ هزار اصله نهال مثمر اصلاح شده طی سال جاری در ۱۶ نهالستان با بیش از ۱۰ هکتار مساحت در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: ارزش این میزان نهال تولیدی بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه ورود نهال‌های دانه‌دار به چهارمحال و بختیاری به دلیل برخی از بیماری‌ها و شرایط قرنطینه‌ای ممنوع است، عنوان کرد: بهره‌برداران الزاماً بایستی از تولیدات نهالستان‌های مجوزدار استان استفاده نمایند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: نهال‌های توزیعی شامل گونه‌های هسته‌دار ازجمله گردو، بادام، شلیل، هلو، گیلاس و آلبالو، و گونه‌های دانه‌دار از جمله سیب، به و گلابی است.

شیرانی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و تا پایان زمان توزیع نهال، ۱۰۰ هزار اصله نهال دیگر از ارقام کم آب‌بر و دیرگل اصلاح شده مورد تأیید کمیته فنی و حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری و انگور دیم از کردستان و استان‌های تولیدکننده و مستعد وارد این استان می‌شود.

وی به باغداران چهارمحال و بختیاری توصیه کرد: برای تهیه نهال شناسنامه‌دار به جایگاه‌های مجاز مراجعه و از خرید نهال‌های فاقد شناسنامه خودداری کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 992866

مهمترین اخبار ایران و جهان: