نیوز سیتی!
17 دی 1401 - 12:52

کفه سنگین کمیت در بخش ویژه «شهید سلیمانی»/ تنها ۱۲ اثر به مرحله نهایی جایزه جلال راه یافتند

بخش ویژه شهید سلیمانی در جایزه جلال ۶۳۰ اثر منتشر شده در این‌باره را ارزیابی کرده،‌ اما تنها به ۱۲ اثر شاخص برای راه‌یابی به مرحله نهایی رسیده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ پانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود‌‌، در این دوره جایزه دو بخش ویژه شهید سلیمانی و مدافعان سلامت و کرونا را در دستور کار خود قرار داد.

بنا به گفته وجیهه سامانی، دبیر علمی پانزدهمین دوره؛ در بخش ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی در یک بازه سه ساله، قریب 630 اثر چاپ شده است. در بخش کرونا و مدافعان سلامت هم حدود 420 اثر بررسی شده است. در این دو حوزه کتاب‌هایی داشتیم که صرفاً فقط کتاب‌سازی بودند و از محتوای غنی و ساختار حرفه‌ای برخوردار نبودند. اما در کنارش با آثار خوب و قابل توجهی هم رو به رو بودیم که به درستی ابعاد مختلف این دو حوزه را مورد بررسی و توجه قرار داده بودند.

بر اساس آمارهای دبیرخانه جایزه جلال در بخش ویژه شهید سلیمانی در مجموع 639 کتاب که در سه سال گذشته منتشر شده‌ ارزیابی شده است و قریب به 12 اثر به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

بررسی این 630 اثر منتشر شده در سه سال اخیر نشان می‌دهد که عمده این آثار حرفی برای گفتن ندارند و شمار آثار درخور و قابل اعتنا در حدود 20 اثر خلاصه می‌شود.

«از چیزی نمی‌ترسیدم»،‌ «رفیق خوشبخت ما»،‌ «یک بغض و هزاران مشت»، «عشق و دیگر هیچ»، «یزله بر دجله؛ خاطرات مردم عراق از ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس»، «جستاری در خاطرات حاج قاسم»،‌«روی شانه‌های کارون؛ خاطرات مردم اهواز از ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی»، «هزار جان گرامی»،‌ «داستان یک انسان واقعی»‌، «ما با تو سربلندیم»، «متولد مارس»، «محسن...محسن...قاسم»،‌ «مرد سایه‌ها»،‌«من قاسم سلیمانی‌ام»،‌«بچه‌های حبیب: خاطرات رزمندگان واحدهای تخریب و اطلاعات لشکر 41 ثارالله از سردار سپهبد شهیدحاج‌قاسم سلیمانی»‌، «سیمای سلیمانی»،‌ «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»‌، «حاج قاسمی که من می‌شناسم»،‌ «اسرار سلیمانی»،‌‌ «برسد به دست حاج قاسم»، «شاید پیش از اذان صبح»‌، «نشان سرخ ذوالفقار»‌و «سیمای سلیمانی» از جمله مهمترین کتاب‌هایی است که در سه سال پس از شهادت شهید سلیمانی منتشر شده‌اند.

کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگی‌نامه خود نوشت شهید قاسم سلیمانی است که توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر شده است. این کتاب شامل دست‌نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال 1357 است.

انتخاب نام این کتاب برگرفته از داستانی است که خود شهید سلیمانی در کتاب نقل می‌کند. این نام به ماجرای هتک حرمت یک مامور شهربانی در زمان شاه به یک دختر بی‌حجاب و ایستادگی شهید سلیمانی در برابر این اقدام او برمی‌گردد.

«حاج قاسمی که من می‌شناسم»

رویتگر کتاب حاج قاسمی که من می‌شناسم حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه، است. در این اثر فراز و فرودهای مختلف از زندگی شهید سلیمانی از نگاه راوی نقل و ثبت شده است.

کتاب حاج قاسمی که من می‌شناسم از 12 فصل تشکیل شده است. خاطرات از دوران جنگ و حضور به‌ عنوان یکی از نیروهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز می‌شود. آشنایی که از سال 61 طی عملیات فتح‌المبین آغاز می شود و تا فعالیت‌های حجت‌الاسلام علی شیرازی در کنار شهید سلیمانی در نیروی قدس ادامه می‌یابد. 

«رفیق خوشبخت ما»

«رفیق خوشبخت ما» کتابی در مورد بررسی شخصیت جهادی و خستگی‌ناپذیر شهید بزرگوار سردار قاسم سلیمانی است که توسط انتشارات زائر رضوی تهیه و با همکاری مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است. 

عنوان کتاب از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم  انتخاب شده است، آنجایی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "این بزرگوار (شهیدحاج قاسم سلیمانی)، این رفیق خوب و عزیز ما و شجاع ما و خوشبخت ما که رفت به ملکوت اعلی پیوست ..."

«برشانه‌های کارون»

کتاب بر شانه‌های کارون خاطرات مردم اهواز را از ایام شهادت و به خاک سپاری حاج قاسم سلیمانی روایت می‌کند. بر شانه‌‌های کارون، خاطرات مردم جنوب و مردم اهواز از حاج قاسم سلیمانی و روز به خاک‌سپاری و تشییع پیکر ایشان است که به همت جمعی از محققان و پژوهشگران دفتر تاریخ شفاهی اهواز گردآوری شده است. 

«یزله بر دجله»

کتاب «یزله بر دجله»، اثر جعفر الهایی، نرگس لقمانیان و فاطمه ملکی، ‌شامل روایت‌های از مردم عراق درباره شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس است. 

«یک بغض و هزاران مشت»

کتاب «یک بغض و هزاران مشت» حاصل صدها ساعت‌ها مصاحبه تلفنی، مجازی و حضوری به مدت ده روز و در آستانه اولین سالگرد شهادت حاج قاسم در شهرهای شیراز، تهران، اراک، مشهد، سمنان، تبریز، نطنز، اهواز، یزد، سبزوار و قم است.
 
خاطرات این کتاب، بخش کوچکی از دریای خاطراتی است که هنوز در سینه‌ها موج می‌زند. کتاب «یک بغض و هزاران مشت» که تحقیق آن توسط جمعی از محققان و پژوهشگران تاریخ شفاهی در شهرهای مختلف صورت گرفته و تدوین آن برعهده علیرضا اشرفی نسب بوده است،  توسط انتشارات راه یار به چاپ رسیده است.

اسرار سلیمانی

کتاب «اسرار سلیمانی» مقالات جمعی از صاحب‌نظران درباره شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گردآوری شده به کوشش «احد کریم‌خانی» است.

«اسرار سلیمانی» دربردارنده مقالاتی از علی‌اکبر ولایتی، حسین سلامی، محسن رضایی، حسین امیر‌عبدالهیان، سعدالله زارعی، یدالله جوانی، محمد صادق خرازی، عبدالله علی‌عسگری و … است.  

داستان یک انسان واقعی 

«داستان یک انسان واقعی» با حدود 60 داستانک از گروهی از نویسندگان به سرپرستی میثم محمدی وهمراهی بیژن کیا از سوی انتشارات راه یار منتشر شده است.

جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی

جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی نوشته علی‌اکبر مزدآبادی است که از سوی انتشارات یازهرا(ص) منتشر شده است.

کتاب مصور حاضر، مجموعه‌ای از خاطرات «حاج قاسم سلیمانی» است که در قالب بخش‌های کوتاه با زبانی ساده و صمیمی نگاشته شده‌اند. «عملیات کربلای پنج»، «از خدا پایان عمرم را خواستم»، «هیچ‌کس نمانده بود»، «به من ظلم کردی»، «زمان جنگ حاجی نبود»، «کربلاها را ادامه خواهیم داد» عنوان‌های برخی از بخش‌های این کتاب هستند. 

شاید پیش از اذان صبح

کتاب «شاید پیش از اذان صبح» ابه قلم احمد یوسف زاده  شامل خاطرات و دلنوشته‌‌هایی برای شهید سلیمانی است که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

یوسف‌زاده در ابتدای کتاب با عرض ارادت به فرمانده‌‌اش در زمان دفاع مقدس این‌ گونه نوشته ‌است: «سال‌‌هایی که می‌‌جنگید، دعای خیر و نگاه ترسانم دنبالش بود که جانش از بلا دور باشد. خودش اما، نگاهش جایی دیگر بود و سرانجام خداوند او را که می‌‌جنگید، بر ما که نشسته بودیم با پاداش شهادت برتری داد.»

یوسف زاده در این کتاب با مخاطب قرار دادن حاج قاسم دل نوشته‌ها و خاطرات سالهای دور و نزدیک را با او مرور می‌کند. در این روایت‌ها مطالب خواندنی از شیوه سلوک و زندگی و فرماندهی شهید سلیمانی پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد.

برسد به دست حاج قاسم 

«برسد به دست حاج قاسم» مجموعه نامه‌های نوجوانان و جوانان به شهید حاج قاسم سلیمانی است که با همکاری انتشارات روایت فتح و مکتب حاج قاسم راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب نتیجه مسابقه دانش آموزی «نامه‌ای به حاج قاسم» است که دی ماه سال 1398 با همکاری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در سراسر کشور برگزار شد.

در زمان برگزاری این مسابقه بیش از دوهزار نامه از 30 استان و 90 شهر و روستا به دبیرخانه ارسال شد، تعداد 110 نامه انتخاب و 29 نامه شایسته قدردانی تشخیص داده شد که در قالب کتاب «برسد به دست حاج قاسم» منتشر شد.

متولد مارس 

کتاب متولد مارس، جستاری در خاطرات دوستان و هم‌ رزمان شهید حاج قاسم سلیمانی است که به اهتمام علی اکبر مزدآبادی گردآوری و از سوی نشر یا زهرا(ص)منتشر شده است.

کتابی که خاطرات جالب و خواندنی از زندگی، شخصیت و فعالیت‌های او را در اختیار دوست‌دارانش قرار می‌دهد. علاوه بر این عکس‌هایی نیز از او و دوستان و همرزمانش در حین انجام عملیات و فعالیت‌های مختلف در کتاب موجود است. 

نشان سرخ ذوالفقار

خاطرات داستانی شهید  سلیمانی در کتاب «نشان سرخ ذوالفقار» به قلم اصغر استاد حسن معمار از سوی نشر شاهد منتشر شده است.این کتاب را در قالب دو بخش نوشته است. بخش نخست این کتاب به صورت داستانی است  و در بخش دوم، خاطرات و روایت‌هایی از شهدا، سرداران و همرزمان ایشان منتشر شده است. 

من قاسم سلیمانی‌ام

کتاب «من قاسم سلیمانی ‌ام»؛ مجموعه پنج نمایشنامه با هدف آشنایی بهتر مخاطب از جهان بینی و ایده لوژی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تامین گروه ‌های نمایشی جوان در حوزه متن نمایشی نوشته شده است. کتاب «من قاسم سلیمانی ‌ام» شامل پنج نمایشنامه «مهندس مین»، «کاخ ریاست جمهوری»، «سرباز سردار»، «مفقود دوم» و نمایش کوتاه «من قاسم سلیمانی ‌ام» است.

جایزه جلال به روایت 14 سال آمار

در حوزه کودک و نوجوان نیز کتاب‌هایی با موضوع حاج قاسم سلیمانی منتشر شده‌اند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به «ما با تو سربلندیم» از انتشارات به‌نشر ؛ «آورتین» از انتشارات ستارگان درخشان، «منم میشم یه حاج قاسم» از انتشارات جمال ؛ «مردی که زبان کبوترها را می‌دانست»،«قهرمان به شکل خودم» از انتشارات راه‌یار، «حاج‌قاسم و پرواز نقاشی‌ها» از انتشارات جمکران،‌ «حاج قاسم و جاسوس» از انتشارات نسل آفتاب اشاره کرد.

بررسی آثار منتشر شده در حوزه شهید سلیمانی نشان می‌دهد که با وجود انتشار بیش از 600 اثر در این زمینه هنوز اثری درخود تامل در حوزه ادبیات منتشر نشده است و خلأ انتشار آثاری شاخص در این حوزه به چشم می‌آید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 960066

مهمترین اخبار ایران و جهان: