نیوز سیتی!
21 فروردین 1402 - 00:54

ایجاد فضای سرمایه‌گذاری لازمه رشد تولید و مهار تورم است

رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان گفت: رشد تولید لازمه مهار تورم است لذا می‌طلبد فضا و شرایط مساعد برای سرمایه‌گذار فراهم باشد تا با اطمینان بیشتری در بخش تولید فعالیت داشته باشد که منجر به ایجاد اشتغال، صادرات بیشتر، ارزآوری و در نهایت مهار تورم خواهد شد.

عبدالله کاردانی رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج در مورد نام‌گذاری امسال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری و چرایی این نام‌گذاری از سوی معظم‌له، اظهار کرد: شعار امسال با توجه به شرایط داخلی و برون‌مرزی کاملا هوشمندانه نامگذاری شده است، اما اینکه چقدر بتوانیم زمینه تحقق آن را فراهم سازیم اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: اگر همه هم و غم مسؤولان و تمام امکانات و توانایی‌ها در مسیر سیاست کلی مملکت متمرکز شود مطمئنا شاهد مهار تورم و رشد تولید به معنای واقعی و رفع مشکلات و کمبودهای موجود خواهیم بود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان افزود: دولت باید با برنامه‌ریزی کاربردی و تلاش جهادی گام‌های اساسی در مسیر مهار تورم بردارد و از همین ابتدای سال برای مهار تورم و رشد تولید برنامه‌ریزی و اقدام کند.

عملی‌شدن رشد تولید و مهار تورم

کاردانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بیش از یک دهه است شعارهای سال را با محور تولید و اقتصاد انتخاب می‌کنند اما متاسفانه برخی از مسئولان و متولیان امر اقتصاد در کشور به این مسائل توجه نداشته‌اند و عملکرد آنها در حد صفر بوده است.

وی در مورد چرایی توجه رهبری به تولید در انتخاب شعار سال در بیش از یک دهه اخیر هم اشاره کرد و افزود: تولید، شاهراه رسیدن به توسعه است و قطار توسعه کشور باید از روی ریل و از کانال و تونل تولید رد شود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان تصریح کرد: تولید، اشتغال مولد ایجاد می‌کند، رونق اشتغال و رفع مشکل بیکاری بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات موجود در جامعه را که امروز مردم با آن دست به گریبان هستند رفع کرده و بزهکاری را به حداقل ممکن می‌رساند.

به گفته کاردانی، رفع مشکل بیکاری و وجود اشتغال پایدار نقش مهمی در ارتقای هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه دارد و پیشرفت در حوزه‌های مختلف را ممکن می‌سازد.

رونق تولید عامل به حداقل‌رساندن واردات

وی ادامه داد: تحقق رشد تولید ناهنجاری‌های اقتصادی که منبع و ریشه همه ناهنجاری‌هاست را کاهش می‌دهد، از یک سو موجب ارتقای توانایی‌های داخلی و از سوی دیگر واردات را به حداقل ممکن می‌رساند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان همچنین رونق تولید را موجب بی‌نیاز شدن از واردات و جلوگیری از خروج ارز از کشور دانست و گفت: توسعه و رونق صادرات و ارز اوری از دیگر نتایج مثبت رونق تولید و مهار تورم است.

کاردانی اضافه کرد: رونق صادرات هم، ارزآوری و ارتقای عزت ملی و اعتبار کشور و جامعه را در سایر کشورها محقق می‌سازد.

وی عنوان کرد: تحقق و عملیاتی شدن شعار امسال جدای از تاثیرات اقتصادی، به لحاظ سیاسی و امنیتی هم تاثیرگذار خواهد بود، بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای توانمند و جوان کشور در بخش تولید مانع از فرصت‌سوزی  می‌شود و ناهنجاری‌های امنیتی و سیاسی را به حداقل ممکن می‌رساند.

سرعت گرفتن قطار تولید زمینه‌ساز امیدآفرینی در جامعه

رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان اضافه کرد: سرعت گرفتن قطار تولید موجب امیدآفرینی بیشتر در جامعه و اشتغالزایی برای جوانان جویای کار  می‌شود، در نتیجه اعتماد جامعه را تقویت و شرایط لازم برای رشد همه‌جانبه در بخش‌های مختلف را مهیا می‌سازد.

کاردانی خاطرنشان کرد: تولید مهم‌ترین عامل در تبدیل ژاپن به اقتصاد دوم دنیا بود لذا تولید و توجه به رونق آن باید فصل‌الخطاب حرکت تک‌تک مسئولان در بخش دولتی و فعالین بخش خصوصی و آحاد جامعه قرار گیرد.

ضرورت فراهم‌سازی فضا و شرایط مساعد برای سرمایه‌گذاران

وی از افزایش روزافزون قیمت تمام‌شده تولید به عنوان یکی از چالش‌های مهم نام برد و افزود: رشد تولید لازمه مهار تورم است لذا می‌طلبد فضا و شرایط مساعد برای سرمایه‌گذار فراهم باشد تا با اطمینان بیشتری در بخش تولید فعالیت داشته باشد که منجر به ایجاد اشتغال، صادرات بیشتر، ارزآوری و در نهایت مهار تورم خواهد شد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان اضافه کرد: با توجه به نقش تولید در توسعه و رونق کشور، توجه به این مولفه مهم به عنوان یکی از محورهای اصلی شعارهای سال قرار می‌گیرد.

کاردانی با تاکید براینکه رونق تولید و مهار تورم نه یک شعار صرف بلکه یک تکلیف مهم برای تک‌تک افراد جامعه است، عنوان کرد:  آحاد جامعه ایرانی در مقابل عملیاتی کردن این تکلیف وظیفه‌مند بوده و باید احساس مسئولیت داشته باشند و در حد توان نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: باید از تمام ظرفیت‌ها و توان بخش‌های مختلف و عواملی که می‌توانند در تحقق شعار سال تاثیرگذار باشند بهره بگیریم و زمینه رونق و رشد تولید و مهار تورم به عنوان دو مولفه مهم و اساسی فراهم کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان با بیان اینکه تحقق شعار سال شرایط پیشرفت اقتصادی کشور را تسهیل و فراهم می‌سازد، عنوان کرد: این مهم نقش بسزایی در بهبود اقتصاد و رشد اقتصادی و به زانو درآوردن تورم دارد.

تولید شاهراه توسعه کشور

کاردانی به عزم جدی مسئولان استانی به ویژه استاندار در حمایت از تولید و خدمت گریزی زد و گفت: همدلی و همراهی جدی مسئولان با بخش تولید می‌تواند مسیر رشد و ترقی را در این شاهراه مهم توسعه تسهیل کند.

وی اذعان کرد: مسئولان دستگاه‌های ذیربط باید با همفکری و همیاری بخش خصوصی در مسیر تحقق این شعار به دور از سیاسی‌بازی و دسته‌بندی و منیت و تفکر حاکمیتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود حرکت کنند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان بهره‌گیری از تجربیات بخش خصوصی در رونق تولید و مهار تورم را ضروری خواند و گفت: امروز باید با بسیج همه امکانات در مسیر رشد تولید و کاهش تورم گام برداریم و مسئولان به دور از خط و خط بازی به ارتقای کشور بیندیشند و هر آنچه را در توان دارند برای به ثمر نشستن شعار سال که عامل اصلی نجات کشور است بکار گیرند.

نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه‌های متولی در بخش تولید

کاردانی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی هم باید تمام انرژی و توان خود را در راستای پیگیری نتایج اقدامات انجام شده در این مورد بکار گیرند و نظارت کامل و جامعی را در دستور کار خود قرار دهند و اگر دستگاهی خواسته و یا ناخواسته دچار کم‌کاری در زمینه حمایت از تولید و تولیدکنندگان می‌شود تذکر دهند.

وی با تاکید براینکه رشد تولید لازمه مهار تورم است، گفت: تا زمانی که بخش تولید رونق کافی نداشته باشد و براساس نیاز بازار تولید نداشته باشیم، مجبور به وارد کردن محصول و در نتیجه افزایش تقاضا و رشد تورم خواهیم بود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان افزود: هیات مدیریه خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان در راستای تحقق شعار سال از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد و امیدواریم با همدلی و همراهی دو بخش دولتی و خصوصی بتوانیم بستر تحقق کامل این شعار را فراهم سازیم.

کاردانی گفت: زمانی می‌توانیم به تحقق این شعار و تبدیل آن به محور حرکت جامعه امیدوار باشیم که مدیران و مسئولان ذیربط به عنوان اهرم کارساز و کارآمد به این شعار به عنوان ابزار و مولفه‌ای ارزشمند و تاثیرگذار در پیشرفت همه‌جانبه نگاه کرده و راهکارهای علمی و عملی برای اجرای آن ارائه کنند.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1139166

مهمترین اخبار ایران و جهان: