نیوز سیتی!
07 فروردین 1402 - 10:14

معرفی شاخص ترین آثار تاریخی و گردشگری تایباد/ به شهر وحدت و همدلی سفر کنید

آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی دیار مرزی تایباد آماده بازدید مسافران و گردشگران است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تایباد، شهرستان مرزی تایباد درمجموع دارای ۷۲ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی ایران است. آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی این نقطه در شرق کشور و خراسان رضوی آماده بازدید مسافران و گردشگران نوروزی است.

کشاورزی و دامپروری شغل مردم و به خصوص روستاییان این شهرستان است؛ به طوریکه ۸۵ اقتصاد آن وابسته به بخش کشاورزی است. حوله بافی، قالی بافی، دوتارسازی و سوزن دوزی از صنایع دستی تایباد به شمار می رود.

تایباد به دلیل زندگی همدلانه، دوستانه و به دور از تعصب تسنن و تشیع در کنار هم به «شهر وحدت و همدلی» شهرت یافته است. مردم مومن و متدین آنگونه در هم آمیخته اند که از یکدیگر قابل تمایز نیستند.

در ادامه قصد داریم تا شاخص ترین آثار تاریخی و گردشگری تایباد را معرفی کنیم.

آرامگاه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی

آرامگاه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی در خیابان مولانای غربی شهر تایباد واقع شده است. این مکان مدفن مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، عارف و فصیح قرن هشتم هجری، می باشد و بر آن درخت پسته کهنسالی سایه افکنده است. وی از اندیشمندان دوران خود بوده و امیر تیمور گورکانی، اولین پادشاه سلسله تیموریان، خود را مرید او خطاب کرده است.

مجموعه آرامگاه شامل یک مسجد با ایوانی رفیع و زیبا و ایوانچه های آجری در اطراف آن است. نمای بیرونی ایوان با کاشیکاری ها و آجرکاری های ظریف تزئین شده و با خطوط و نقوش اسلیمی و خطایی آراسته شده است. کتیبه ایوان به خط ثلث شامل ۱۱ آیه اول سوره کهف است. همچنین کتیبه دیگری به خط ثلث فضای داخلی ایوان را دور می زند و عبارات تاریخی درمورد ساخت آرامگاه بر روی آن نوشته شده است. سنگ کاری های داخل مسجد هم گنجینه ای از دست نوشته ها و یادگاری های تاریخی است و رهگذران با آیه ای، حدیثی یا ابیاتی ارادت خود را به مولانا نشان داده اند. آرامگاه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی متعلق به قرن نهم هجری و به دستور شاهرخ میرزا، دومین پادشاه سلسله تیموریان و پسر تیمور گورکانی، بنا شد.

کاروانسرای تاریخی عباس آباد

کاروانسرا یا رباط تاریخی عباس آباد در میانه دشت وسیعی و در کیلومتر ۲۶ مسیر تایباد به تربت جام واقع شده است. این کاروانسرا در زمان رونق خود از کاروانسراهای معتبر خراسان محسوب می شده و در سفرنامه ها و متون تاریخی از آن یاد شده است.

این یادگاری متعلق به اواخر دوره تیموری و اوایل صفوی دارای ۲ حیاط و در پیرامون آنها ایوان، ایوانچه، اتاقک و آب انبار است. شواهد معماری بنا نشان می دهد بخش مسکونی و قسمتی که برای نگهداری احشام از آن استفاده می شده از یکدیگر جدا بوده، همچنین بخش مسکونی دارای نقشه ای چهار ایوانی بوده و اتاقک های آن به اندازه های متفاوت ساخته شده اند. فضای داخلی اتاقک ها بسیار ساده و منحصر به طاقچه و طاقنما می باشد.

میل کرات

میل کرات بر روی تپه ای نسبتا بلند در روستای کرات و در کیلومتر ۲۵ محور تایباد به خواف قرار دارد. این بنا حکم راهنمای مسافران و کاروانیانی را داشته که مسیر جام به خواف و جنوب خراسان را می پیمودند. گفتنی است مناره ها محل روشن کردن آتش و نار بوده و به رهگذران، آبادی را نشان می دادند.

میل تاریخی کرات، بنایی است آجری به ارتفاع ۲۵ متر که به دو بخش تحتانی و فوقانی تقسیم می شود. بخش تحتانی آن به صورت هشت ضلعی و بخش فوقانی به صورت استوانه ای ساخته شده است. در میانه میل کتیبه ای به خط کوفی دورتادور آن را فراگرفته که متاسفانه بخشی از آن بر اثر عوامل طبیعی تخریب شده است. بخشی از تزئینات میل کرات نیز گره چینی های آجری است که زیبایی خاصی به این اثر تاریخی بخشیده است. این میل تاریخی از لحاظ ظاهری قدری کج به نظر می رسد و مربوط به دوره سلجوقی می باشد.

مزار شاهزاده قاسم

مزار شاهزاده قاسم در شهر مشهدریزه، مرکز بخش میانولایت، و در فاصله ۲۲ کیلومتری از تایباد قرار دارد. اهالی معتقدند که این مکان، مزار و قبر «قاسم بن محمد بن ابی بکر قحافه» و پدر «ام فروه» می باشد که درختی بر آن روییده و پیرامون آن را دیواره ای سنگی و مشبک محصور کرده است.

ام فروه، همسر امام باقر (علیه‌السلام) و مادر بزرگوار امام صادق (علیه‌السلام) است.

این بقعه مربوط به دوره صفویه دارای فضایی به نام چله خانه به عنوان مکانی برای عبادت است. ایوان های بنای مزار به وسیله کاربندی مزین شده و ورودی آن محسوب می شود. محراب این بنای تاریخی به صورت نیمه هشت ضلعی ایجاد شده و با طرح های حصیری و آجری و نقوش گیاهی تزئین شده است. دایره های اطراف محراب نیز در نگاه اول ۱۲ بار مکتوب به نام های علی و محمد است، اما در واقع این عبارت «اللهم صل علی محمد و آل محمد» است که بر آن نقش بسته است. کتیبه های باقیمانده نشان می دهد این بنا در سال هزار و ۶۰ هجری قمری ساخته شده است.

طبیعت روستایی تایباد

شهرستان تایباد از آنجایی که جزو نواحی خشک به حساب می آید و آب و هوایی گرم و کویری دارد؛ اما در جنوب و شمال غرب دارای اقلیمی کوهستانی است. طبیعت این نواحی کوهستانی در فصل های بهار و تابستان محلی برای تفریح و گردش خانوده ها به شمار می آید.

سبزه زارها، باغات و مزارع روستاهای حسینی، جوزقان، شیزن، استای، پشته، آبقه، ایله، سوران و کهجه مکانی دل انگیز و روح افزای برای طبیعت دوستان و طبیعت گردان است. افراد می توانند با رفتن به این روستاهای هدف گردشگری از همنشینی و هم صحبتی با مردم محلی لذب کافی را ببرند. شایان ذکر است که روستاهای پشته و حسینی دارای اقامتگاه بومگردی می باشند.

شهرستان های فریمان، تربت جام، تایباد، خواف و رشتخوار با آثار و اماکن دیدنی فراوان خود می توانند به عنوان یک محور و مسیر گردشگری در خراسان رضوی معرفی شوند که رونق و رشد این ظرفیت نیازمند توجه مسئولان مربوطه است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1111822

مهمترین اخبار ایران و جهان: