نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 12:37

بروز بالای کم کاری تیروئید نوزادان در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در صورتی که بیماری کم کاری تیروئید نوزادان به موقع تشخیص داده شود درمان ساده و موثر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمدطاهر پاراد با اشاره به اینکه چهارم تا دهم خرداد به‌نام هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید نام‌گذاری شده، گفت: این بیماری در استان بروز بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارد.

کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، افزود: بروز تیروئید در نوزادان در کشور ۳.۵ مورد در هزار تولد است اما در استان کهگیلویه و بویراحمد ۶ مورد در هزار تولد است‌.

وی افزود: بیماری تیروئید وضعیتی از کم‌کاری هورمون تیروئید بوده و در صورتی که به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

پاراد، به خانواده‌ها توصیه کرد برای تشخیص به موقع بیماری تیروئید سه تا پنج روز بعد از تولد برای انجام آزمایش تیروئید به مراکز بهداشتی و درمانی که تحت پوشش هستند جهت نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: نمونه های گرفته شده به آزمایشگاه مرجع استان ارسال و موارد مشکوک غربالگری جهت تایید تشخیص بیماری به پزشک ارجاع داده می‌شود.

کارشناس برنامه تیروئید معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود منجر به عوارض زیادی از جمله عقب ماندگی ذهنی، اختلال در رشد و اختلال در یادگیری می‌شود.

پاراد با بیان اینکه کلیه متولدین هر سال برای تشخیص کم کاری تیروئید غربالگری می شوند و سالانه حدود ۸۰ بیمار در استان تشخیص داده می شوند و تحت درمان قرار می گیرند.

کارشناس برنامه تیروئید معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در صورت تشخیص به موقع بیماری در کودکان، درمان برای آنها بسیار ساده است و نیاز به امکانات خاص و پیچیده‌ای نیست. 

 وی در پایان خاطرنشان کرد: این بیماری می‌تواند گذرا یا دائمی باشد، یعنی پزشک برای مدت زمان محدود و مشخصی استفاده از دارو را توصیه کند و بعد از آن نیاز به مصرف دارو نباشد، اما در نوع دائمی کودکان از بدو تولد تا آخر عمر باید دارو مصرف کنند که در این صورت هم درمان ساده و اثرگذاری خواهد بود.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1246713

مهمترین اخبار ایران و جهان: