نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 16:41

راهکارهای مشکلات اقتصادی باید مردم‌محور باشد

فعال فرهنگی با اشاره به اینکه لازمه حل مشکلات کشور به میدان آمدن مردم و حلقه‌های میانی است، گفت: ارائه راه‌حل در حل مشکلات اقتصادی کشور به عهده اقتصاددانان است اما باید مدل این راهکارها مردم‌محور باشد.

پوریا رئیسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به اینکه مهم‌ترین کلید‌واژه مقام معظم رهبری برای حل مسائل کشور و تحول، مردم است، گفت: برای به میدان آوردن مردم باید مردم را شناخت و یکی از لوازم شناخت، آگاهی از دسته‌های مختلف مردمی است.

فعال فرهنگی ادامه داد: به طور کلی می‌توان گروه‌های کُنشگر مردمی شامل حلقه‌های میانی، هسته‌های کنشگر، نخبگان، اندیشه‌ورزان، موثرین و معتمدین، صنوف و... را در کنار عموم مردم دسته‌های مختلف جریان مردمی دانست.

وی با اشاره به اینکه مطلب مهم دیگر این است که جایگاه مردم در این تحول کجاست؟ افزود: در پاسخ باید بیان کرد که تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت چهار عرصه‌ای است که می‌تواند در تعریف ما از جایگاه مردم در تحول نقش اساسی داشته باشد.

رئیسی اظهار داشت: لزوم کاهش تصدی‌گری دولت، در میان گذاشتن مسائل با مردم، اندیشیدن به راه‌های جذب مشارکت مردم و افزایش تولید به دست مردم چهار محور اصلی در صحبت‌های رهبر انقلاب است.

دولت پشتیبان، حامی، ناظر و هدایت‌گر در فعالیت‌های اقتصادی باشد

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های اصلی رهبری در سخنرانی نوروزی کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد و نگاه به سمت مردم بود، عنوان کرد: در خصوص این مسئله دو نگاه کلان در جهان وجود دارد، یک نگاه لیبرالی و یک نگاه کمونیستی اما در نگاه رهبری که فرمودند منظور از کم کردن تصدی تقلیل نقش دولت به یک ناظر حداقلی نیست بلکه دولت پشتیبان، حامی، ناظر و هدایت‌گر است.

وی اضافه کرد: لازمه حضور مردم در حل مسائل کشور در میان مردم بودن مسئولان است اما این به معنای حضور میدانی صرف نیست و این یک نگاه حداقلی است، باید مسائل کشور از طریق گروه‌های مختلف مردمی شامل نخبگان، حلقه‌های میانی و کنشگران عرصه‌های مختلف با عموم مردم در میان گذاشته شود.

فعال فرهنگی بیان کرد: در مسئله مشارکت باید سه سطح از مشارکت را در نظر گرفت که عبارت‌اند از برای مردم، با مردم و به وسیله مردم.

وی گفت: شناسایی و ارتباط با حلقه‌های میانی و هسته‌ها و ایجاد دسترسی به اطلاعات هدفمند و مانع‌زدایی در این زمینه، شبکه‌سازی هسته‌های کنشگر به جهت شناسایی دقیق مسائل توسط حلقه‌های میانی، بسترسازی به وسیله دولت و حلقه میانی برای بیان مشکلات توسط مردم و به رسمیت شناختن پژوهش‌ها و خروجی‌های کارشناسی توسط دولت (از طریق اعطای شأنیت رسمی مثل عضویت در شوراها و کمیته‌ها جهت مشارکت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری) از جمله راهکارهایی است که می‌تواند منجر به نقش‌آفرینی بیشتر مردم در عرصه حل مسئله شود.

اولین قدم در مشارکت مردم، ارتباط است

رئیسی در ادامه افزود: اولین قدم در مشارکت مردم، ارتباط است از این رو باید دستگاه‌های حاکمیتی با حلقه‌های میانی، هسته‌ها، نخبگان و اقشار مختلف ارتباط بگیرند و بعد این ارتباط منجر به شبکه‌سازی و خروجی‌های لازم شود.

وی در پاسخ به این سوال که در جامعه کنونی به چه میزان از نقش گروه‌های مردمی در حل مسئله کمک گرفته می‌شود؟ گفت: در حال حاضر نمونه‌های موفقی از واسپاری و همکاری ارگان‌های دولتی با مردم در کشور وجود دارد که می‌توان از آن الگوبرداری کرد و به عنوان تجربه موفق در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار داد و همچنین دولت در خصوص نقش دادن به مردم در حال برداشتن گام‌های مثبتی است که به عنوان نمونه می‌توان به بحث دستیاران مردمی دولت در سطح ملی و در استان‌ها اشاره کرد.

فعال فرهنگی اظهار داشت: به طور مثال برای آینده در طرح‌های اجرایی دولت در استان‌ها می‌توان به گونه‌ای بسترسازی کرد که مردم و مجموعه‌های مردمی در بخشی از تصمیم‌گیری‌ها در خصوص طرح‌ها دخیل باشند.

وی افزود: ارائه راه‌حل در حل مشکلات اقتصادی کشور به عهده اقتصاددانان است اما باید مدل این راهکارها مردم‌محور باشد.

رئیسی گفت: لازمه حل مشکلات کشور به میدان آمدن مردم و حلقه‌های میانی است که رهبر انقلاب در سخنان یکم خردادماه ۱۳۹۸ به طور مفصل مورد بحث قرار دادند.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1138457

مهمترین اخبار ایران و جهان: