نیوز سیتی!
15 آذر 1401 - 15:28

بررسی تفاوت 16 آذر امسال با ادوار قبل در میزگرد دانشجویی فارس/ آسیب‌های سیاست‌زدایی دولت قبل از دانشگاه چه بود؟

نشست هم اندیشی به مناسبت «روز دانشجو و بررسی حوادث اخیر دانشگاه‌ها» با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: نشست هم اندیشی به مناسبت «روز دانشجو و بررسی حوادث اخیر دانشگاه‌ها» با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست دانشجویی دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ و مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران حضور داشتند و روایتی از حوادث اخیر دانشگاه‌ها و برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در این ایام داشتند که در ادامه به آن پرداخته ایم.

امیر محمد کولانی دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: طبیعتا همه ما می‌دانیم ۱۶ آذر چه تاریخچه ای دارد و این روز برای پاسداشت شهادت سه دانشجویی نام‌گذاری شده است. ۱۶ آذر روز استکبار ستیزی است و هویت استقلال طلبانه ای دارد و ماهیت این روز هم تا الان حفظ شده است.

این ایام یادآور اثرگذاری و تاثیر جنبش دانشجویی در جامعه است

وی افزود: جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی ظهور و بروز زیادی در این زمینه داشته است و این ایام یادآور اثرگذاری جنبش دانشجویی در جامعه است و جنبش دانشجویی از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون در موارد مختلف نقش تاثیرگذاری را ایفا کرده است.

کولانی تاکید کرد: متاسفانه در دانشگاه‌های کشور عده ای  فضای ضد اخلاقی را شکل دادند و ۱۶ آذر امسال با همه سال ها متفاوت است، ۱۶ آذر امسال مصادف با هتک حرمت دانشگاه‌ها  توسط عده ی قلیلی شده است.

عده ای قلیل در دانشگاه به دنبال  حرمت شکنی و هتک حرمت در همه حوزه ها بود

وی افزود: 16 آذر امسال تفاوت دو دیدگاه است؛ دیدگاهی که می‌خواهد دانشگاه محل علم و دانش باشد و دیدگاهی که به دنبال حرمت شکنی و هتک حرمت در همه حوزه ها بود.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تاکید کرد: عده ای قلیل  به دنبال هر چیزی هستند که منافی با اخلاق باشد، آن‌ها می روند سلف دانشگاه را به بدترین شکل ممکن تخریب می‌کنند به بهانه این‌که می خواهند سلف مختلف داشته باشند، اساتید را هتک حرمت می کنند و  مقدسات مردم را بی حرمتی می کنند، از این جهت ۱۶ آذر امسال متفاوت است.

 

 

رویکرد دولت قبل در سیاست زدایی از دانشگاه باعث وضعیت فعلی دانشگاه ها شد

وی افزود: رویکردی که دولت قبل در سیاست زدایی از دانشگاه ها داشت باعث وضعیت فعلی دانشگاه ها شد، متاسفانه رادیکال های خشونت طلب در وضعیت فعلی حاضر به هیچگونه گفتگویی نیستند و این عده قلیل اجازه شکل گرفتن هیچ گفتگویی در دانشگاه را نمی دهند و این نتیجه همان سیاست زدایی از دانشگاه است که متاسفانه دولت قبلی به دنبال آن بود.

کولانی تاکید کرد: دشمن به دنبال این است که فضا را در دانشگاه ها ملتهب کند، عده‌ای از سیاسیون هم به دنبال این بودند که از دانشجوها سوء استفاده کنند. جمعیت قلیلی که  در حوادث اخیر دانشگاه نقش داشت شاید متعلق به هیچ تشکل و انجمنی نباشد و صرفاً یک گروه خشن بدون لیدر و بدون شناسنامه بود که علیه هر چیزی که هست شعار می دهد.

عده ای با هر چیزی که باعث آرامش دانشگاه شود مخالفت می کنند

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: در اتفاقات اخیر معترضان بارها دعوت به گفتگو شده‌اند ولی متاسفانه اصلا به دنبال گفت‌وگو نبودند و حاضر نمی‌شدند با کسی صحبت کنند.

وی افزود: این افراد با هرچیزی که باعث آرامش دانشگاه شود مخالف بودند، با فوتبال مخالفت می کردند چون شرایط را عادی جلوه می داد، به سینما بروید با شما مخالفت می کنند، سر کلاس حاضر شوید مخالفت می کنند و هر کاری انجام دهید با واکنش دیکتاتورگونه مواجه خواهید شد.

روز ۱۶ آذر باید روز کنشگری در مقابل استکبار باشد

علی یزدی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ نیز در این نشست عنوان کرد: روز ۱۶ آذر باید روز کنشگری در مقابل استکبار باشد، انشالله بتوانیم با تبیین حقایق گامی در جهت شناخت استکبار در روز ۱۶ آذر داشته باشیم.

 

افرادی که در کف دانشگاه حرف از دیکتاتوری می‌زنند، خودشان مولد این موضوع هستند

وی افزود: جریان قلیلی که متاسفانه امروز در دانشگاه ها ایجاد شده دقیقا نقطه مقابل استکبار ستیزی عمل می کند، امروز افرادی که در کف دانشگاه و خیابان حرف از دیکتاتوری می‌زنند خودشان مولد این موضوع هستند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ گفت: عده ای از ابتدای اعتراضات بر این موضوع مانور داده بودند که چون در متن جامعه با آن‌ها همراهی نشد تنور کف دانشگاه را  گرم نگه دارند.

وی افزود: از همان روزهای اول  فضای اعتراضات رادیکال بود و از فضای اعتراض دانشجویی دور بود‌ و مشخص بود فضا یک جنبش اجتماعی نیست، یعنی حداقل های یک اعتراض دانشجویی را نداشت.

 بسیج دانشجویی از همان ابتدا به دنبال ایجاد فضای گفتگو بود 

یزدی در ادامه تاکید کرد: بسیج دانشجویی از همان ابتدا به دنبال ایجاد فضای گفتگو بود ولی این افراد از گفتگو فراری بودند و حرف و مطالبه مشخصی نیز نداشتند.

وی افزود: بخش زیادی از اتفاقات اخیر را ناشی از فوران هیجان میبینم، البته باید نهادهای متولی هم پاسخگو باشند که در این سال‌ها چه کرده اند.

محمد جواد دارا مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز در این نشست عنوان کرد: در حالت کلی استکبار را باید در مقابله با استضعاف دید، یعنی آن چیزی که عامل استضعاف است استکبار می‌شود. آمریکایی بودن نیز فقط در آمریکا هم بودن و ملیت آمریکایی داشتن نیست بلکه در تفکر و ساختار است.

 

دوگانه استضعاف و استکبار باید در ۱۶ آذر تبیین شود

وی افزود: دوگانه استضعاف و استکبار باید در ۱۶ آذر تبیین شود، ما در دانشگاه تهران همیشه می‌گفتیم دانشجوی مسلمان صدای مستضعفان و منظور از مستضعف نیز فقط بحث اقتصادی نیست.

دارا تاکید کرد: با افرادی مواجه هستیم که تعارف یک مغازه دار از رئیس جمهور را بر نمی تابند، رئیس جمهور در سنندج به مغازه داری سر می زند و همین افراد ایشان را مورد آماج حملات قرار دادند.

وی افزود: جدا از موافق یا مخالف بودن با رئیس جمهور و ... مگر کسی که مهمانش را تکریم کند باید تهدید شود، مستکبران کاری کردند که مغازه دار سنندجی با آن شرایط مجبور به عذرخواهی شود، مشخصا کسی که آزادی را سلب کند دیکتاتور می شود.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه گفت: جمعیت واقعی دانشجویان انقلابی و دانشگاه تهران در تجمع پس از حادثه شاهچراغ مشخص بود که از دانشگاه علوم پزشکی تا سر در دانشگاه تهران دانشجو حاضر شده بود و نمود انقلابی‌گری دانشجویان حزب اللهی در دانشگاه شد، بعد از آن راهپیمایی هیچ تجمعی در دانشگاه تهران برگزار نشد.

امیر محمد کولانی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه با اشاره به لزوم حضور مسئولین در دانشگاه گفت: مسئولین باید در میان دانشجویان حاضر شوند چون حضور مسئولین در دانشگاه موضوعیت دارد، یعنی دانشجویان باید احساس کنند که صدایشان به گوش حاکمیت می‌رسد.

وی افزود: حضور در دانشگاه باید برای مسئول مقدس به شمار آید و مسئولین نباید از حضور در دانشگاه هراسی داشته باشند.

 

 اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به دنبال ایجاد فضای گفتگو در دانشگاه ها است

کولانی تاکید کرد: جامعه اسلامی دانشجویان به دنبال ایجاد فضای گفتگو در دانشگاه ها بوده و در دفاتر دانشگاهی این موضوع آغاز شده است، این اتحادیه از مدت ها قبل به دنبال ترویج فضای گفتگو بوده و برنامه های مختلفی در دانشگاه ها و‌ خوابگاه ها نیز برگزار شده بود.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: تشکل ها باید تلاش کنند فضای گفتگو بر مبنای منطق در دانشگاه ها شکل بگیرد، اکثریت دانشجویان افرادی منطقی و به دنبال گفتگو هستند اما یک هسته اقلیت خشونت طلب شکل گرفته که دارند فضا را ملتهب می کنند.

نفس دانشجو بودن مصونیت نمی آورد

کولانی تاکید کرد: باید با دانشجوی متخلف برخورد جدی شود و هر فردی که قانون را رعایت نکند باید جوابگو باشد، نفس دانشجو بودن هم‌ مصونیت نمی آورد. 

وی تاکید کرد: دستاوردهای جمهوری اسلامی متاسفانه به درستی تبیین نشده است و عده ای از این پیشرفت ها مطلع نیستند، خیلی از معضلات ما از اوایل انقلاب تا الان حل شده است.

علی یزدی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج نیز در ادامه گفت: بدنه دانشجویی با وجود اینکه اعتراضاتی دارد ولی بدنه آشوب گر و رادیکالی نیست و حضور مسئولین در بین آن ها بدون شک مثبت و تاثیر گذار است.

وی اضافه کرد: در این مدت بسیج دانشجویی با ارسال نامه و بیانیه هایی به مسئولان از آن ها برای حضور میان دانشجویان دعوت کرده بود.

یزدی در ادامه گفت: دانشگاه محل علم آموزی است و قابل قبول نیست عده ای مانع حضور دانشجویان در کلاس های درسی شوند.

برای عده ای به اشتباه بن بست هایی در بعضی حوزه ها ترسیم شده است

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ گفت: یکی از  وظایف ما رصد نقاط ضعف و پیگیری آن ها از مسئولین است، مثل کاری که در هفت تپه انجام شد. باید فضای امید آفرینی در جامعه ایجاد شود، چون به اشتباه برای عده ای، بن بست هایی در بعضی حوزه ها ترسیم شده است و با نشان دادن پیشرفت ها می‌توانیم جامعه را در این زمینه آگاه کنیم.

 

 

جنبش دانشجویی باید برای پیدا کردن جایگاه اصلی خودش تلاش کند

محمد جواد دارا نیز در ادامه گفت: مسئولین و دولت باید تصویری از آینده برای مردم ترسیم کنند. جنبش دانشجویی نیز باید برای پیدا کردن جایگاه اصلی خودش تلاش کند و آن را باید در منویات رهبر معظم انقلاب جست و جو کند‌.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشجویان باید نقش حلقه میانی مردم و حاکمیت را انجام دهند، مطالبه و تبیبن دو بال جنبش دانشجویی است.

دارا در پایان با اشاره به برنامه ی ویژه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در روز دانشجو، گفت: تمرکز ما در برنامه ۱۶ آذر امسال حضور اقشار مختلف  مردم و شنیدن دردها و مشکلات آن ها در حضور مسئولین است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 899513

مهمترین اخبار ایران و جهان: