نیوز سیتی!
09 آذر 1401 - 09:02

نحوه تأمین حقابه تالاب های گلستان/ نیاز زیست محیطی برطرف می شود

گرگان- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با تشریح نحوه تأمین حقابه سه تالاب استان، گفت: نیاز زیست محیطی این تالاب ها به آن ها اختصاص می یابد.

سیدمحسن حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: سه تالاب آلماگل، آلاگل و آجی گل در گلستان داریم که ۳۰ سال پیش برای تالاب های آلماگل و آلاگل طرح توسعه ای انجام شد و بخشی از آن تالاب و بخشی سد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: در بازه ۳۰ سال اخیر، آب در این تالاب ها به حداقل خود رسیده ولی کاملاً خشک نشده است.

وی توضیح داد: در سال ۷۰ هنگامی که این تالاب ها را توسعه می دادیم، تقریباً خشک شده بودند به گونه ای که تردد خودرو در آن امکان پذیر بود.

حسینی یکی از دلایل خشکی تالاب ها را کاهش بارش عنوان کرد و گفت: رودخانه اترک (حوضه بارشی تالاب ها) هیچ آوردی نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اضافه کرد: ما جزو مدافعان محیط زیست در تالاب ها هستیم و اصولاً یکی از اهدافی که وزارت نیرو با مصوبه مجلس و دولت در مجموعه آلاگل و سایر تالاب ها وارد شد این بود که تالاب ها باید از حداقل آب استفاده کنند تا خشک نشوند.

وی عنوان کرد: اولویت ما هم مسائل زیست محیطی است؛ یعنی آبی که در نتیجه سیلاب جریان می یابد را در هیچ مخزنی ذخیره نکرده و به سمت این تالاب ها هدایت می کنیم.

حسینی متذکر شد: هیچ مخزنی در این مسیر اولویت ندارد و اولویت یک این سه تالاب است و اگر آن‌ها به حد زیست محیطی خود رسید در آن زمان به آبگیری سایر مخازن می‌پردازیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: البته برخی فعالان محیط زیست، آب زیست محیطی این تالاب ها را بیش از حد مصوب آن می‌خواهند؛ این امر زمانی که بارش زیاد باشد ممکن است اما هنگامی که با کمبود بارش‌ها روبرو هستیم امکانپذیر نیست زیرا کشاورز، پرورش ماهی و دامدار هم حق دارد.

وی در خصوص ظرفیت تالاب ها هم توضیح داد: آجی گل سه میلیون ظرفیت داشته که همه آن زیست محیطی است، آلماگل پنج میلیون ظرفیت دارد که دو میلیون مترمکعب آن حد زیست محیطی است و آلاگل ۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که حدود ۶ میلیون آن زیست محیطی است و طوری هم طراحی شده که تا این میزان پر نشود بیش از آن قابلیت خروج از سد را ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 889313

مهمترین اخبار ایران و جهان: