نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 09:46

دیپلمات روس: تمدید خودکار رژیم کمک‌های فرامرزی در سوریه ممکن نیست

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که تمدید شش ماهه دیگر رژیم ارائه کمک‌های فرامرزی به مردم سوریه از سوی شورای امنیت در ماه جولای، تنها در صورت موافقت اعضای این شورا با این اقدام امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شب گذشته، دوشنبه، شورای امنیت درباره سوریه اعلام کرد که تمدید شش ماهه رژیم ارائه کمک‌های فرامرزی به این کشور  که از سوی شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفته شده، در ماه جولای به طور خودکار تمدید نخواهد شد. 

این دیپلمات روس گفت: «بسیار مهم است که همه به وضوح درک کنند که به هیچ وجه نمی توان از گسترش مکانیسم فرامرزی بطور خودکار صحبت کرد. تنها در صورتی می توان روی تمدید شش ماهه جدید این رژیم در ماه جولای حساب کرد که نگرش تمامی اعضای شورای امنیت نسبت به ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه تا آن لحظه تغییر کیفی کرده باشد. این در حالی است که ما شاهد هستیم که هیئت های غربی به برخورد فرصت طلبانه با این موضوع ادامه می دهند.»

نبنزیا همچنین یادآور شد که علیرغم حمایت مقامات روسی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه، مواضع طرف روسی مبنی بر اینکه این سازوکار خواسته های مردم سوریه را برآورده نکرده و دچار نقص است، بدون تغییر باقی مانده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود: مقامات مسکو بر این عقیده هستندت که دولت سوریه از شورای امنیت نه تنها کمک های انسان دوستانه موثر، بلکه همچنین احترام به تمامیت ارضی این کشور و حاکمیت آن را انتظار دارند. وی در عین حال تاکید کرد که عامل اصلی تأثیرگذار بر وخامت اوضاع انسانی در سوریه تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه غرب است.
واسیلی نبنزیا گفت:  در واقع کشورهای غربی عمداً وضعیت انسانی در سوریه را بدتر کرده و سعی دارند مانع از عادی سازی وضعیت این کشور شوند تا بتوانند از این طریق اقدامات دولت قانونی سوریه را بی اعتبار و کم ارزش جلوه دهند.

مکانیسم کمک های فرامرزی به سوریه که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است، تأمین تجهیزات انسان دوستانه از خاک کشورهای همسایه به سوریه را فراهم می کند. در نظر گرفته شده که کمکهای انسان دوستانه از ترکیه و از طریق پاسگاه مرزی باب الحوا تحویل داده شود. طرف روسی نیز به نوبه خود اصرار دارد که کمک انسان دوستانه به سوریه باید از سوی مقامات قانونی این کشور، یعنی از طریق دمشق و در سراسر خاک و نه تنها مناطق خاص انجام شود.

پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه در اوایل ماه ژانویه، دیدار شخصی با بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه را پس از مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور را رد نکرد. به گفته وی، این نشست با هدف تضمین «صلح در سوریه» برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 966957

مهمترین اخبار ایران و جهان: