نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 22:34

طرح پنتاگون برای آموزش اپراتورهای اوکراینی «پاتریوت» در اوکلاهاما

پنتاگون در حال برنامه ریزی برای آموزش اپراتورهای نیروهای اوکراینی سامانه دفاع موشکی پاتریوت در خاک ایالات متحده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی روز سه شنبه نوشت که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در حال برنامه ریزی برای آموزش نیروهای اوکراینی در خاک  ایالات متحده جهت نحوه استفاده از سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» این مقام آمریکایی که مایل به افشای هوییت خود نبود، گفت: این آموزش در پایگاه نظامی "فورت سیل" در جنوب غربی "اوکلاهاما" انجام می‌شود و ممکن است در همین ماه آغاز شود.

بر اساس این گزارش، این پایگاه محل آموزش دفاع موشکی پاتریوت و آموزش توپخانه میدانی برای نظامیان آمریکایی است.

این اقدام در پی تصمیم ماه گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تایید ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت به اوکراین برای تقویت دفاعی  این کشور  برابر حملات موشکی روسیه صورت گرفت. آلمان نیز در روزهای گذشته اعلام کرد که یک آتشبار پاتریوت را به اوکراین خواهد فرستاد.

وزیر خارجه روسیه چندی قبل گفت آمریکا به مسکو خبر داده اپراتورهای آمریکایی سامانه سامانه موشکی «پاتریوت» را به اوکراین اعزام نخواهد کرد. 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تایید کرد که ایالات متحده از طریق کانال‌های دیپلماتیک به مسکو اعلام کرده که قصد ندارد کارشناسانی را برای بهره برداری از سامانه پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین اعزام کند.

«ولایمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه نیز اخیرا در واکنش به تصمیم آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین، گفت صد در صد اطمینان دارد روسیه می‌تواند سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت را در صورتی که آمریکا به اوکراین تحویل دهد، نابود کند.

پوتین پیش‌تر هم ضمن هشدار به آمریکا درباره تحویل سامانه پاتریوت به اوکراین گفت این سامانه‌ها به اندازه «اس-۳۰۰» اثربخش نیستند. وی گفت سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت که آمریکا در اختیار اوکراین قرار می‌دهد سامانه‌های قدیمی‌ هستند که روسیه قادر است با آن‌ها مقابله کند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین تصریح کرده بود روسیه می‌خواهد جنگ در اوکراین و همه درگیری‌های مسلحانه با مذاکرات دیپلماتیک به پایان برسد.

وی گفت: «هدف ما این نیست که بخواهیم آتش‌بیار معرکه درگیری نظامی باشیم بلکه بر عکس می‌خواهیم به این جنگ پایان بدهیم. ما تلاش خواهیم کرد که آن را پایان بدهیم. هر چه زودتر، بهتر.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 968913

مهمترین اخبار ایران و جهان: