نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 20:49

وابستگی کشاورزی به آب در ایران ۵۰ درصد بیش از میانگین جهانی است

سنندج- نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در ایران برای تولید محصولات کشاورزی ۹۰ درصد وابستگی به آب داریم در حالی که در دنیا این مهم تنها ۴۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز اوسطی عصر پنجشنبه در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری توت فرنگی کردستان در تالار مولوی دانشگاه کردستان اظهار کرد: امیدواریم خروجی این همایش موجب تسریع فرآیند توسعه کشاورزی کردستان باشد.

وی افزود: اهمیت حوزه امنیت غذایی یک حوزه راهبردی و مهم است و در کشورهای مستقل همچون ایران باید همواره مدنظر باشد.

نماینده مردم قروه و دهگلان تصریح کرد: ما می‌توانیم هاب اصلی امنیت غذایی دنیا باشیم و این مهم موجب اقتدار غذایی و ارتقای امنیت ملی کشورمان می‌شود.

اوسطی افزود: تولید در کشور ما مظلوم است و کشورهایی که در عرصه کشاورزی حرفی برای گفتن دارند حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد GDP خود را در تولید سرمایه گذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری کلیدواژه رشد و توسعه کردستان است اما بروکراسی اداری موجود در کشور و استان موجب تحقق این مهم شده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وضعیت نامناسب منابع پایه تولید موجب جلوگیری از توسعه کشاورزی شده است و آب و خاک در کشور ما با مشکل مواجه است.

اوسطی افزود: در ایران برای تولید محصولات کشاورزی ۹۰ درصد وابستگی به آب داریم در حالی که در دنیا این مهم تنها ۴۰ درصد است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جایگاه کردستان باید در عرصه تولید توت فرنگی کشور حفظ شود و زمانی ۹۰ درصد توت فرنگی کشور را داشتیم اما الان به زیر ۶۰ درصد رسیده است.

اوسطی خاطرنشان کرد: افزایش عملکرد در سطح و ارتقای تولید مدنظر قرار گیرد چرا که خام فروشی محصول توت فرنگی در کردستان یکی از نقاط ضعف است.

وی افزود: اگر زنجیره‌های ارزش در حوزه کشاورزی کردستان اتفاق نیافتد نمی‌توان به توسعه اقتصاد کشاورزی استان امیدوار بود.

اوسطی تصریح کرد: سطح پایین گلخانه در کردستان قابل قبول و شایسته این استان غنی نیست و باید نهضت ساخت گلخانه را شروع کنیم و استان اول کشور باشیم.

وی افزود: باید تشکل فراگیر کشوری در حوزه توت فرنگی شکل گیرد و مبحث صادرات هوایی در دستور کار باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1238329

مهمترین اخبار ایران و جهان: