نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 08:30

خبر خوب|۴۸ زلزله زده میهمان یک خانه/ ماهی را هر وقت از آب بگیری، ارز آور است

خوب گوش کنید! صدایش را می شنوید؟! صدای چه؟ صدای پای بهار دیگر که با سرعت هر چه تمامتر به سمت ما می آید. الان هم نشانه هایش دور و اطرافمان دیده و شنیده می شود. کافی است کمی بایستیم، مثلا از لاک خودمان در بیاییم و کمتر آخر سالی را بدویم. بوی خوشش ، صدای دل انگیز طبیعت و پرندگانش تا سخاوتش همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد!خبرهای خوب امروزمان همه از جنس سبزی، طراوت، طبیعت و مهربانی است. گوش جان بسپاریم.

گروه زندگی ـ خوب گوش کنید! صدایش را می شنوید؟! صدای پای بهار که با سرعت هر چه تمام تر به سمت ما می آید و الان هم نشانه هایش دور و اطرافمان دیده و شنیده می شود. کافی است کمی دقت کنیم، مثلا از لاک خودمان و غرغرکردن هایمان برای بدو بدوهای آخر سال بیرون بیاییم و دقیق شویم، بوی خوشش ، صدای دل انگیز طبیعت و پرندگانش تا مهربانی و ظرافتش! آری سه هفته ای تا نوروز و تازه شدن جان ها و بهار طبیعت بیشتر نمانده است اما چقدر خودمان را می تکانیم این روزها؟ منظورم نه فقط خانه هایمان است، عمق دل هایمان که نیاز به تکاندن دارد؟!

حالا که دل های مهربان تان را به بهار پیوند زدید، به خبرهای خوب و خوش امروزمان هم گره بزنید.

*سه روایت از مهر بی پایان 

 مدتی از زلزله خوی در کشورمان گذشته و خبرهایی شنیده ایم تلخ و شیرین .‌تلخ از حجم تخریب این بلای طبیعی و شیرین از سخاوت و مهربانی مردم سرزمین مان که کارهایی کرده اند، کارستان. این چند خبر را بخوانید و کیفش را ببرید. 

همیشه رسم بر این بوده وقتی عزیز خانواده ای از دست برود، برایش ختمی می گیرند و سفره  اطعامی  پهن می کنند، حتی اگر دست شان تنگ باشد. اما یک خانواده تبریزی کار جالبی کرده اند و  باقیات صالحات  برای مرحومه شان به جای گذاشته اند.  این خانواده هزینه های مراسم تشییع، ختم و خرید گل را به زلزله زده های خوی اختصاص داده اند.

در جای دیگر کشورمان هم یک شهروند ارومیه ای بی سر و صدا،  48 نفر از آسیب دیده های زلزله خوی را در سه طبقه خانه اش پناه داده و با تأمین مایحتاج روزانه شان ، تسکینی شده بر غم بزرگ بی پناهی و آوارگی شان.

شهروند خلاق دیگری هم که  راننده تاکسی است. بخش زیادی از درآمد چند روزش را برای خرید شیرخشک و لوازم بهداشتی زلزله زده ها خرج کرده است. درود بر مردم غیرتمند ما.‌

*ماهی را هر وقت از آب بگیری، ارز آور است

از قدیم می گفتند: «ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است»، یک عده هم به طنز می گویند که «ماهی را هر وقت از آب بگیری، می میره». اما این ضرب المثل این روزها برای ما تغییر کاربری پیدا کرده به این جمله که ماهی را هر وقت از آب بگیری ارز آور  است. چطور و چرایش را هم می گوییم.  رییس اداره توسعه بازار آبزیان شیلات کشور گفته ایران بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلای جهان است.

حالا این آمار را هم بشنویم که این مسئول گفته هم اکنون 28 درصد ماهی قزل آلای جهان در ایران تولید می شود، این خودش یک نوع بازار کار برای تولید و اشتغال و ارزآوری است . البته این را هم بگوییم که  ایران در تولید قزل آلا رتبه اول دنیا را دارد . در پرورش میگو رتبه چهاردهم جهان،  در تولید خاوریار رتبه دوم و در تولید گوشت ماهیان خاوریاری، رتبه سوم را دارد. البته امیدواریم  قیمت ماهی در داخل  آنقدری باشد که مردم بتوانند هفته ای یک بار ماهی نوش جان کنند. 

*دست های کوچکی که درخت می کارند

چیزی تا روز درخت کاری نمانده، همان پانزدهم اسفندی که رهبر عزیزمان در آن درخت می کارند و توصیه به درخت کاری می کنند. همان درختی که زندگی است، تنفس است و اگر نباشد هیچ چیز نیست، آب و سرسبزی و طبیعت و خلاصه همه چیز. حالا یک خبر خوب بشنوید از گچساران. گچسارانی ها 10 هکتار درخت کاشتند. 10 هکتار  رقم بالایی است برای کاشتن درخت و این اتفاق توسط روستایی های خوش ذوق و دلسوز طبیعت این شهر زیبا افتاده است. بیاییم همین جا قولی به هم بدهیم، ما هم در روز درختکاری یک قدمی برداریم.مثلا از گلخانه محل مان چندین نهال بگیریم در کوچه و خیابان یا در حیاط خانه مان بکاریم که اگر هر کس این کار را بکند، محله خودش گلخانه می شود.

*قهرمان این روزهای اهواز یک کودک است

این روزهاهمه مان بابت پیروز ، بچه یوز ایرانی که دچار مشکل  شده  ناراحت هستیم و از صمیم قلب دوست داریم که هیچ حیوانی مخصوصا اگر از گونه  نایابش باشد، از دست نرود اما حالا که حرف حیوانات کمیاب شد بشنوید از شجاعت و تعهد پسربچه اهوازی که به قهرمان منطقه خودش تبدیل شده است. این پسر بچه از یک منطقه محروم اهواز،  عقاب کمیابی را که تیر خورده بوده، روزها تیمار کرده و حتی با پول تو جیبی اش برای عقاب گوشت می خریده تا حالش خوب شود. عقاب تیز پا با پرستاری پسر بچه اهوازی حالش خوب شده و تحویل محیط زیست داده شده است.

*تأکید اسلام به توجه طبیعت

حالا که همه خبرهای امروزمان به طبیعت و محیط زیست و دوست داشتن حیوانات اختصاص داشت، خالی از لطف نیست که بشنوید امیرالمومنین علی(ع) چقدر به طبیعت و حفظ طبیعت تاکید داشتند تا حدی به مالک اشتر در نهج البلاغه سفارش می کردند: باید توجه تو به آباد کردن زمین بیش از توجه به گرفتن خراج باشد زیرا خراج جز در نتیجه آبادانی فراهم نمی شود.

در تحف العقول هم  آمده که امام صادق(ع) فرمودند: زندگی جز با سه چیز خوش نمی شود: هوای پاک، آب فراوان  و گوارا و زمین نرم.

پس اهل بیت(ع) ما نیز سفارش به نگهداری زمین و مراقبت از آن نیز داشتند ما نیز در این زمینه هر زمان که بتوانیم کاری بکنیم، کمکی داشته باشیم و جلوگیری از آلودگی کنیم، دیر نیست. همین الان هم روی این زمین زندگی می کنیم و در این هوا نفس می کشیم.

*خوش‌خبر باشید!

و اما سخن پایانی، خبرهای خوب‌تان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توییتر و واتس‌اپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید. منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1062373

مهمترین اخبار ایران و جهان: