نیوز سیتی!
08 آذر 1401 - 21:46

استاد «سخا» علاوه بر شعر و ادب در عرصه‌های اجتماعی فعال بود

اصفهان -مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام اصفهان گفت: استاد سخا علاوه بر اینکه یک چهره شاخص ادبی بود، در عرصه‌های اجتماعی و رویدادهای ملی، مذهبی، دفاع مقدس، بسیج و معرفی راه امام فعالیت داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت مرحوم فضل الله شیرانی (متخلص به سخا)، شامگاه سه شنبه به همت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و با همکاری سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان برگزار شد.

‏مرحوم سخا شاعر نامدار اصفهانی است که در زمینه اشعار و سروده‌های آئینی و موسیقی سال‌ها فعالیت‬ داشته‬ است، ‬ این شاعر اصفهانی، سرودن شعر را از دوره نوجوانی و با آموزش نزد عموی خود، استاد نوای اصفهانی آغاز کرد؛ وی ‏عضو شورای شعر و موسیقی صدا و سیما نیز بود و ‏۵۰ اثر سرود و ترانه اجرا شده نیز در این بخش دارد.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان در این مراسم که به مناسبت هفته بسیج برگزار شد، با گرامیداشت یاد استاد سخا اظهار کرد: مرحوم شیرانی از فرهیختگان عرصه شعر محسوب می‌شود که بخش زیادی از ادبیات این خطه مدیون وی هست، وی علاوه بر اصفهان در سطح ملی نیز چهره‌ای شناخته شده است.

مهدی بنکدار با اشاره به اینکه ‏مراسم بزرگداشت این شاعر فرهیخته به مناسبت هفته بسیج برگزار شده است، افزود: استاد سخا علاوه بر اینکه یک چهره شاخص ادبی بود، در عرصه‌های اجتماعی و رویدادهای ملی، مذهبی، دفاع مقدس، بسیج و معرفی راه حضرت امام خمینی (ره) نیز فعالیتی چشمگیر داشت.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان تاکید کرد: ما ‏افتخار می‌کنیم که سال‌ها در کنار وی و پذیرای ایشان در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) بودیم و امیدواریم راه وی ادامه پیدا کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه امام خمینی (ره) جملاتی بیان فرموده‌اند که گاهی یک دنیا معنا دارد، گفت: ایشان فرموده‌اند که ‏ «بسیج شجره طیبه است»، واژه ‏طیبه می‌تواند شخص یا هر چیزی را شامل شود که نسبتی با حضرت حق پیدا کند و ‏دو ویژگی خاص نیز دارد، اصل این شجره در زمین ثابت و برکاتش در آسمان است.

فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی از ویژگی‌های خاص بسیجیان است

بنکدار با اشاره به اینکه ‏بسیجی که امام خمینی (ره) بنیان نهاد به واقع طیبه است و صرفاً یک نیروی نظامی نیست، ابراز کرد: در طول ۴۰ سال گذشته، فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی را در نیروهای بسیجی دیدیم، نهادی که امام آن را بنیان نهاد و برکات آن از گذشته تاکنون و در آینده نیز جریان دارد.

‏وی ادامه داد: می‌توان گفت واژه طیبه مصادیق دیگری نیز دارد و شخصیت‌های خودساخته و دلسوز نیز مصادیقی از این شجره هستند.

بنکدار گفت: ‏امیدوارم با برگزاری این نوع محافل بهره بیشتری از این بزرگان و شجره طیبه برده و برای نسل جوان یادگارهای خوبی به ارمغان بگذاریم.

‏در ادامه این مراسم بزرگداشت، استاد علی شیرانی متخلص به «صحت» گفت: من از دوران نوجوانی با مرحوم سخا هم کلاس، همدم، هم‌زبان، هم علم و هم حرف بودیم و در همان دوران‌ها به همراه یکدیگر به انجمن‌های ادبی استان راه پیدا کردیم و اشعار ما از همان ابتدا مورد تشویق اساتید قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به فیض بردن از اساتید بنام این عرصه افزود: ما با آموزش این اساتید به تدریج به انجمن «صائب» نیز راه پیدا کردیم و راه شعر و ادب را تا کنون ادامه دادیم.

استاد سخا خوب فکر می‌کرد و خوب شعر می‌گفت

این استاد عرصه شعر و ادب تاکید کرد: ‏استاد سخا به واقع فردی شایسته بود که خوب فکر می‌کرد و خوب شعر می‌گفت، در هنر موسیقی دست داشت و در طنز و غزل گویی نیز ید طولانی داشت و امیدوارم شاگردانی که تربیت کرده است راه وی را ادامه دهند.

گفتنی است کتاب دلم اینجاست از آثار معروف مرحوم شیرانی معروف به سخا است که در تاریخ ۱۵ آبان سال جاری به دلیل بیماری درگذشت.

مرحوم شیرانی در دوران حیات خود مسئولیت‌های متعددی از جمله دبیر اجرایی انجمن ادبی صائب، مسؤول دفتر شعر استان، مؤسس و مدیرعامل انجمن هماهنگی شاعران استان، عضو شورای شعر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شورای شعر صدا و سیمای مرکز اصفهان و شورای شعر نگارستان امام خمینی (ره) را عهده‌دار بوده است.

از این شاعر نامی اصفهانی آثاری مانند سخنوران سپاهان، پارسی سران بام ایران، فرهنگ و ادبیات بختیاری و گُل‌های زاینده‌رود به یادگار مانده است.

به گزارش مهر، در انتهای این مراسم شعرای آئینی به شعرخوانی پرداختند و یاد استاد مرحوم سخا را گرامی داشتند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 889030

مهمترین اخبار ایران و جهان: