نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 19:34

داستان ناتمام تپه دمالی سروک در یاسوج پس از 29 سال/پاسکاری مردم به چه قیمت؟

در سفر رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد یکی از مصوبات، مجتمع خانه سازی روستایی بود که در قالب پروژه کلی احداث ۳۰۰۰ واحد مسکونی در سطح استان تعریف شد و معین شد افراد واجد شرایط پس از استعلام گیری از نهادهای ذیربط و بررسی های لازم از قبیل مستضعفی و فاقد مسکن و‌ زمین بودن، شناسایی و تعیین گردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج به مناسبت سالروز سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد ، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان توضیحاتی پیرامون یکی از مصوبات نافرجام این سفر ارائه داد.

فرزاد اقدسیان گفت: ۱۷ خرداد سال ۱۳۷۳ که رهبر معظم انقلاب به استان سفر داشتند یکی از مصوبات ، مجتمع خانه سازی روستایی بود که در قالب پروژه کلی احداث ۳۰۰۰ واحد مسکونی در سطح استان تعریف شد و معین شد افراد واجد شرایط پس از استعلام گیری از نهادهای ذیربط و بررسی های لازم از قبیل مستضعفی و فاقد مسکن و‌ زمین بودن، شناسایی و تعیین گردند.

یکی از اراضی که برای تحقق این مصوبه در شهرستان بویراحمد معین شد تپه دمالی واقع در منطقه سروک شهر یاسوج بود که علیرغم مشخص بودن متولی امر و ساز و کارهای قانونی جهت اعطای زمین به واجدین شرایط با ترک فعل و اهمال عملی-مدیریتی مسئولان مربوطه، عمرش به ۲۹ سال رسید و کماکان نافرجام باقی مانده است.

وی گفت: یکی از مواردی که مصداق بارز سوءمدیریت در استان بوده، فقدان نگاه 
کارشناسی، تخصصی و آینده نگری به مسائل است که مبتلابه همیشگی مسئولان استانی ماست.

طبق مصوبه مشخص کردن اراضی بر عهده اداره کل منابع طبیعی استان بود و در آن زمان گسترش شهر یاسوج به وسعت الآن نبود؛ هم‌چنین محدودیت و ممنوعیتی مبنی بر تخصیص اراضی مسطح و هموار برای این مصوبه نیز وجود نداشت؛ بنابراین مطلوب بود اداره کل منابع طبیعی مکان دیگری را برای تحقق این مصوبه انتخاب میکرد.

اما متأسفانه تصمیم اداره کل منابع طبیعی استان مبنی بر تعیین تپه دمالی سروک برای این امر  تبدیل به بزرگترین و اصلی ترین مانع جهت تحقق این مصوبه شد و این نمونه واضح ناکارآمدی است که به واسطه تصمیم غلط عده ای مردم پاسوز میشوند و به حق مسلم خود دست نمی یابند.

وی توضیح داد: به خاطر اینکه اراضی تپه دمالی سروک‌ جزو منابع ملی و دولتی بود در سال ۱۳۷۶ از طرف اداره کل منابع طبیعی استان مالکیت تپه دمالی سروک بر اساس سند ثبتی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واگذار و انتقال قطعی شد و بنیاد مسکن استان مکلف شد پس از نقشه برداری و انجام کارشناسی دقیق امورات و تعیین پلاک ها، ۲۱۲ نفر را به عنوان واجدین شرایط اعطای زمین شناسایی کرده و زمینه سازی لازم برای صاحب خانه شدن این افراد را فراهم آورد. اما متأسفانه بنیاد مسکن هم مجددا با عدم پیگیری های مناسب ، فقدان دغدغه مندی و اراده لازم ، مدیریت نامناسب و تغییر و تحولات مسئولیتی بسیار مانع بعدی تحقق این مصوبه لقب گرفت.

هم‌ چنین باید از کم کاری های فراوان دهیاران روستای سروک و شورای اسلامی روستا به عنوان مانع سوم یاد کرد که علیرغم تعهدات خویش مبنی بر انجام همکاری های لازم در این زمینه به ویژه در صدور پروانه ها خود تبدیل به معارضین اصلی تپه دمالی سروک شدند.

نتیجه سهل انگاری ها تمامی اختلافات و کارشکنی های معارضین محلی باعث شد تا نقشه اراضی ۳ مرتبه تغییر کرده، قطعه زمین هر فرد جا به جا شده و پروانه ها صادر نگردد.

هم‌چنین تاکنون ۴ مرتبه برای تغییرات نقشه اراضی منطقه و ۲ بار جهت صدور پروانه  توسط صاحبین اراضی هزینه هایی واریز شده است.

 

دبیر شورای تبیین بسیج دانشجویی استان ادامه داد : از سال ۱۳۹۷ که بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یاسوج مطالبه گری تپه دمالی سروک را آغاز کرد جلسات متعددی با مسئولان مربوطه به ویژه بنیاد مسکن استان و صاحبین اراضی و سایرین برگزار گردید تا ضمن شناسایی دقیق مسئله ، با همکاری نهادهای ذیربط ، مسئله تپه دمالی سروک به سرانجام رسیده و واجدین شرایط صاحب خانه شوند.

اما چون موانع بسیاری بر سر راه بود جلساتی با دکتر نگین تاجی ریاست دادگستری استان برگزار شد تا پیگیری ها صورت پذیرد و هماهنگی های لازم بین ادارت به ویژه اداره بازرسی کل استان انجام شود.

نتیجه این جلسات آن شد که اراضی طی قرعه کشی با حضور نماینده دادگستری، اداره بازرسی، بنیاد مسکن و بسیج دانشجویی مشخص شده و شماره قطعه و پلاک زمین تمامی افراد نیز معین شود.

قرعه کشی اراضی تپه دمالی سروک در شهریور ماه ۱۴۰۰ در ساختمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شد و قطعات و پلاک صاحبین اراضی نیز مشخص گردید. 

هم‌چنین مقرر شد بنیاد مسکن طبق نقشه تپه دمالی،اراضی ای که به عنوان تجاری انتخاب کرده است به فروش برساند و هزینه های دریافتی از این فروش را برای آماده سازی تپه خرج کند و نهایی شد تسهیلات لازم برای آغاز ساخت و ساز به صاحبین اراضی اعطا شده و بنیاد مسکن نیز زیرساختهای لازم جهت احداث واحدهای مسکونی را فراهم آورد اما متأسفانه شاهد تحقق این مهم نبودیم.

به همین خاطر بسیج دانشجویی مجددا برای پیگیری های بعدی جلسه ای با فرماندار بویراحمد برگزار کرد که در این جلسه مقرر شد نامه ای جهت تعیین تکلیف نهایی تپه دمالی سروک با دعوت از چهارده اداره و سازمان از استان و نمایندگان صاحبین این اراضی توسط معاونت عمرانی استانداری برگزار گردد. اما ضمن پیگیری های مکرر تاکنون این جلسه نیز برگزار نشده است.

این فعال دانشجویی اشاره کرد: شرایط طبیعی تپه دمالی سروک به گونه ای است که ساخت و ساز در این منطقه را دشوار کرده است و عملیات آغاز احداث واحدهای مسکونی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

شواهد حاکی از آن است که هزینه های خاک برداری در این منطقه قریب به ۱۰۰ میلیون تومان میشود؛ چون حجم اصلی خاک برداری ، سنگ است و همین موضوع سختی کار و هزینه ها را دوچندان میکند.

هم‌ چنین شیب تند خیابان ها باعث شده است در جاهایی برای هم‌سطحی با خیابان تا ۶ متر خاک برداری انجام شود.

همه این موارد ، موانع بر سر راه صاحب خانه شدن افرادی است که ۲۹ سال است رویای 
خانه دار شدن را دارند و شرایط را برای لوله کشی گاز و آب و فاضلاب و سیم کشی برق و خطوط تلفن نیز سخت کرده است.

اقدسیان در پایان گفت: تاکنون چندین بار در جلسات مسئله تپه دمالی سروک را مستقیما با استاندار مطرح کرده ایم و‌ شرایط را نیز توضیح داده ایم و الان با گذشت ۲۹ سال از مصوبه سفر مقام معظم رهبری، کمتر مسئولی پیدا میشود که با تپه دمالی سروک آشنا نباشد یا حداقل نام آن را نشینده باشد.

اکنون همه چیز معلوم و راهکارها نیز مشخص است. از مسئولان کلان استانی،مسئولان ذیربط شهرستان بویراحمد و تمامی ادارت مربوطه انتظار میرود مصوبه سفر رهبر انقلاب را به سرانجام برسانند و رضایت مندی مردم را فراهم آورند و از ترک فعل و اهمال در این مورد دست برداشته و بیش از این دچار غفلت در رفع مشکلات صاحبین اراضی تپه دمالی سروک نباشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1268974

مهمترین اخبار ایران و جهان: