نیوز سیتی!
06 دی 1401 - 15:11

شراکت راهبردی محور رایزنی مقامات ازبکستان و روسیه

معاونان وزرای امور خارجه ازبکستان و روسیه مسائل شراکت راهبردی دو کشور، روند اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب دیدارهای روسای جمهور دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «بهرام اعلایف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان و «میخائیل گالوزین» معاون وزیر امور خارجه روسیه در چارچوب یک ویدئو کنفرانس مسایل شراکت راهبردی دو کشور، روند اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب دیدارهای روسای جمهور دو کشور را بررسی و همچنین برنامه های برای سال 2023 میلادی را تعیین کردند. 

طرفین آمادگی خود را برای تشدید بیش از پیش دیالوگ سیاسی سازنده ابراز کردند. همچنین برنامه مراسم های پارلمانی، ساختارهای دولتی و اقتصادی ازبکستان و روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر این، طرفین در مورد تداوم همکاری های متقابل در چارچوب نهادهای بین المللی به توافق رسیدند.

معاونان وزرای امور خارجه دو کشور همچنین برای افزایش تبادلات فرهنگی نیز توجه خاص مبذول داشتند.

روسیه یکی از بزرگ ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است، مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح 7 میلیارد و 517 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت شراکت سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 938430

مهمترین اخبار ایران و جهان: