نیوز سیتی!
04 بهمن 1401 - 18:04

لهستان از برلین خواست با ارسال «لئوپارد۲» به اوکراین موافقت کند

وزیر دفاع لهستان امروز خواستار موافقت آلمان در خصوص ارسال تانک‌های «لئوپارد ۲» به اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، «ماریوش بلاشاک» وزیر دفاع لهستان امروز سه‌ شنبه در سخنانی اعلام کرد که کشورش به صورت رسمی از آلمان خواسته است تا با ارسال تانک‌ های «لئوپارد ۲» به اوکراین موافقت کند.

پیش از این آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان گفته بود که اگر لهستان بخواهد تانک‌ های «لئوپارد ۲» خود را به اوکراین بفرستد، برلین مانع آن نخواهد شد.

وزیر دفاع لهستان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که برلین درخواست ورشو را دریافت کرده است. وی همچنین از برلین خواست که با تانک‌ های «لئوپارد۲» ساخت آلمان به ائتلاف کشورهای حامی اوکراین بپیوندد.

«تانیا فایون» وزیر امور خارجه اسلوونی هم دیروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرده بود که این کشور تانک برای ارائه به اوکراین ندارد، اما از ارسال تسلیحات کشور های دیگر به کی‌ یف، حمایت می‌ کند.

وزیر امور خارجه اسلوونی در این ارتباط ادامه داد: تامین تانک به اوکراین مربوط به آلمان و کشورهایی است که این تجهیزات را دارند، اما اسلوونی از تمام اقدامات برای توقف درگیری ها حمایت می کند و به هر نحو ممکن به کی‌ یف کمک خواهد کرد.

«ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان هم دیروز با تاکید بر رویکرد جنگ افروزانه کشورش در قبال روسیه گفت که موافقت آلمان برای ارسال دوباره تانک های لئوپارد ۲ به اوکراین در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

نخست وزیر لهستان تاکید کرد که این کشور برای ارسال تانک های ساخت آلمان به اوکراین نیازی به اجازه دولت برلین ندارد.

در حالیکه تلاش های هفته گذشته ایالات متحده و متحدانش برای متقاعد کردن برلین در خصوص ارسال تانک های جنگی لئوپارد خود به اوکراین با شکست مواجهه شد، این مقام لهستان افزود: ما برای چنین مجوزی درخواست خواهیم کرد، اما این یک موضوع با درجه دوم اهمیت است. حتی اگر این مجوز را نگیریم، همچنان تانک های خود را همراه با دیگر کشورها به اوکراین منتقل می کنیم. شرط ما در حال حاضر این است که دست کم یک ائتلاف کوچک از کشورها را برای ارسال سلاح به اوکراین شکل دهیم.

روز جمعه، وزرای دفاع از حدود ۵۰ کشور جهان در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان برای بررسی کمک‌ های بیشتر به کی یف دیدار کردند. بوریس پیستوریوس، رئیس دفاع آلمان به کانال تلویزیونی فونیکس گفت که هیچ تصمیمی در مورد ارسال تانک‌ های لئوپارد ۲ به کی یف گرفته نشده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 995630

مهمترین اخبار ایران و جهان: