نیوز سیتی!
14 بهمن 1401 - 02:41

اعلام برنامه‌های جدید اروپا برای کمک به اوکراین و تحریم روسیه

مقام ارشد اتحادیه اروپا از تدارک این اتحادیه برای اختصاص یک کمک جدید به ارزش یک میلیارد یورو برای اوکراین و تصویب دهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا که به شهر کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کرده در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد، اتحادیه اروپا در حال کار به روی اختصاص یک کمک یک میلیارد یورویی برای شروع بازسازی اوکراین است.

به نوشته پایگاه «اتحادیه اروپا»، فون در لاین همچنان که متحدان غربی اوکراین دور جدیدی از کمک‌های تسلیحاتی شامل تانک، خودروهای زرهی و سامانه‌های موشکی را برای ارسال به کی‌یف اعلام کرده‌اند اظهار کرد: «ما می‌توانیم فورا با این یک میلیارد یورو روند بازسازی سریع اوکراین را شروع کنیم اما البته قرار است مبلغ بیشتری به آن اضافه شود.»

این مقام رده بالای اروپایی در آستانه برگزاری اجلاس فردا جمعه اتحادیه اروپا-اوکراین اعلام کرد، دو طرف یادداشت تفاهم بر سر به کارگیری گازهای تجدیدپذیر همچون بیومتان یا هیدروژن را به عنوان گامهایی برای «بازسازی سبز» اوکراین امضا می‌کنند.

این مقام اروپایی همچنین در ادامه از برنامه‌هایی برای بخش امنیت انرژی اوکراین از جمله با منابع انرژی تجدید پذیر صحبت کرد و گفت:‌ «ما در تلاش برای موجود کردن اعتباراتی چشمگیر برای استقرار پنل‌های انرژی خورشیدی در سراسر اوکراین هستیم و از کشورهای عضو و شرکای معتمد می خواهیم به این ابتکار عمل بپیوندند.»

فون در لاین وعده داد، اتحادیه اروپا قرار است 2400 ژنراتور دیگر به علاوه 3000 ژنراتوری که از ابتدای جنگ در اوکراین به این کشور تحویل داده به کی‌یف بدهد. همچنین اتحادیه اروپا در ادامه کمک‌های گسترده خود به کی‌یف قرار است 150 میلیون یورو نیز صرف خرید تجهیزات انرژی حیاتی برای اوکراین و این کشور را به سازو کار خرید مشترک گاز موسوم به «پلتفرم انرژی» دعوت کند.

فون در لاین همچنین از تصمیم اتحادیه اروپا برای ادامه تحریم‌های خصمانه علیه روسیه خبر داد و گفت، این اتحادیه روز 24 فوریه (پنجم اسفند) دقیقا یک سال بعد از شروع جنگ در اوکراین دهمین بسته تحریم‌ها را علیه روسیه تصویب خواهد کرد.

او ادعا کرد: «روسیه همچنین باید هزینه تخریبی که ایجاد کرده را بدهد و باید در بازسازی اوکراین مشارکت کند. بنا براین ما با شرکای خود در حال بررسی چگونگی استفاده از دارایی های عمومی روسیه به نفع اوکراین هستیم.»

رئیس کمیسیون اروپا همچنین بیان کرد، قرار است آنچه که یک مرکز بین‌المللی برای پیگرد قضایی جنایات در اوکراین خوانده شده در شهر لاهه تشکیل شود.

رئیس کمیسیون اروپا با یک تیم 15 نفری از جمله «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اوکراین سفر کرده‌اند تا بر حمایت از اوکراین در قبال روسیه تأکید کنند.

پیش از آن، بورل با «دنیز شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین دیدار کرد و وعده آموزش 15 هزار نظامی اوکراینی توسط کشورهای اروپایی و همچنین کمک 25 میلیون دلاری اروپا به کی‌یف را مطرح کرد.

کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌ها علیه روسیه و عرضه کمک‌های نظامی به اوکراین بیش از پیش به طولانی‌ شدن جنگ اوکراین کمک کرده‌اند.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1016279

مهمترین اخبار ایران و جهان: