نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 22:52

۲۱ فقره پرونده قصاص در کردستان منجر به صلح شده است

سنندج- معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان گفت: در دو سال گذشته تعداد ۲۱ فقره پرونده قصاص در کردستان به صلح و سازش و گذشت اولیای دم منجر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهادر اسدی روز چهارشنبه در نخستین همایش استانی ستاد صبر در سنندج اظهار کرد: هدف ستاد صبر استان را ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه دانست.

وی افزود: صلح یاران با ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی در جامعه اقدامات قابل تقدیری انجام می‌دهند.

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان گفت: در دو سال گذشته تعداد ۲۱ فقره پرونده قصاص در کردستان به صلح و سازش و گذشت اولیای دم منجر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان در این مراسم ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) به تمامی مسلمین جهان، اظهار داشت: امام رضا (ع) امام رئوف است و ما مسلمانان باید رأفت و رحمت و مهربانی از آن امام همام الهام بگیریم.

وی افزود: یکی از وظایف ذاتی دستگاه قضائی حل و فصل اختلافات و رسیدگی به دعاوی مردم است و در این حوزه هم با حضور پررنگ مردم نتایج مثبت و قابل قبولی حاصل می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان تأکید کرد: ستاد صبر یک ستاد مردمی حاکمیتی است که مدتی است فعالیت خود را در چارچوب معاونت توسعه حل اختلاف آغاز کرده است و به کمک دستگاه قضائی آمده تا شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری باشیم.

وی بر اهمیت کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری تأکید کرد و افزود: متأسفانه رشد پرونده‌های قضائی در دادگستری به صورت ماهانه است و اگر مشارکت مردمی در این حوزه اتفاق نیافتد جوابگوی این حجم عظیم پرونده‌ها نخواهیم بود.

حجت الاسلام حسینی مراحل مصالحه و سازش را ۳ مرحله توصیف کرد و افزود: مرحله قبل از ورود پرونده به دادگستری بسیار مهم است و نباید در این مرحله اجازه ورود پرونده به دادگستری را داد چرا که غالب دعاوی کیفری و حقوقی مربوط به مشکلات کم اهمیت مانند توهین، تهدید، فحاشی، مطالبات مالی ناشی از مراودات روزمره اقتصادی مردم و … است.

وی افزود: مرحله دوم زمانی است که پرونده به دادگستری وارد می‌شود که در این مرحله قضات را مکلف کرده ایم تا آمار صلح و سازش خود را در شعبه افزایش دهند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان مرحله سوم مصالحه و سازش را اینگونه بیان داشت: در زمانی که پرونده به مرحله اجرای حکم رسید، قضات اجرای احکام و واحدهای اجرای احکام و مددکاری زندان را مکلف کرده ایم تا بعد از صدور حکم در جهت اصلاح ذات البین ورود کنند.

وی افزود: امیدواریم به فضای معنوی دفاع مقدس در کشور برگردیم چرا که هم اکنون گرفتار دنیای مدرن و دلبستگی به مادیات شده ایم.

رئیس دستگاه قضائی استان کردستان آحاد جامعه را به اصلاح ذات البین دعوت کرد و خاطرنشان کرد: طبق حدیث حضرت محمد مصطفی (ص)، هرکسی که در اصلاح ذات البین قدم بردارد تا زمانی که به خانه بر می‌گردد ملائکه خدا بر او درود می‌فرستند و ثواب لیله القدر را در پی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز در این مراسم رفتار انسانی، احساس مسئولیت و از خود گذشتگی را از صفات والای یک انسان بیان کرد و گفت: اعتلای رفتار انسانی مسئله‌ای فراتر از دین و مذهب و رنگ و نژاد است.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی با اشاره به اینکه صبر و گذشت الگویی برای زندگی امروز جامعه به منظور کاهش اختلافات و افزایش همدلی هاست.

وی گفت: ترویج این فرهنگ نه تنها سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود بلکه امنیت پایدار را فراهم می‌کند.

در ادامه این همایش از تعدادی از خانواده اولیای دم و صلح یاران برتر استان تقدیر شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1253635

مهمترین اخبار ایران و جهان: