نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 18:46

رشد تولید مستلزم بکارگیری تکنولوژی‌های بروز است/ سوق نقدینگی به سمت سپرده‌گذاری

کارشناس مسائل اقتصادی، نبود تکنولوژی نسل نو را عاملی برای عدم رشد تولید عنوان کرد و گفت: تکنولوژی حال حاضر کشور فرسوده است و این موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود، در نهایت قیمت تمام شده محصول بالا رفته و قدرت رقابت با محصول خارجی را ندارد.

محمد جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به شعار سال مبنی بر کاهش تورم و رشد تولید، اظهار کرد: ابتدا باید عوامل افزایش تورم را مورد بررسی قرار داد تا بتوان برای تحقق شعار سال گام اساسی برداشت.

وی خاطرنشان کرد: حجم نقدینگی، کوچک بودن تولید و سرعت گردش پول از جمله عوامل مهم در افزایش نرخ تورم به حساب می‌آیند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه چاپ اسکناس بصورت فیزیکی و الکترونیکی به منظور جبران کسری بودجه موجب افزایش حجم نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم می‌شود، افزود: تسهیلات تکلیفی که در بخش تولید به کار گرفته نمی‌شود و به سمت مصرف خانوار هدایت میشود همچنین سرمایه‌گذاری‌های دولت که منجر به بهره‌برداری نشده و همچنین تولید پول در قبال بلوکه شدن ارز حاصل از صادرات از دیگر عواملی است که موجب افزایش نقدینگی می‌شود.

جعفری بیان داشت: به همین منظور باید نقدینگی به سمت سپرده گذاری در بانک‌ها سوق داده شود تا در قالب تسهیلات به افراد ریسک‌پذیر برای سرمایه گذاری و رشد تولید پرداخته شود، اما امروز شاهد هستیم که به دلیل عدم امنیت اقتصادی افراد بیشتر سرمایه را به دلالی و واسطه‌گری اختصاص می‌دهد که همین مسیله باعث افزایش در سرعت گردش پول گردیده و نتیجه آن افزایش نرخ تورم است.

وی با بیان اینکه دلالی موجب افزایش سرعت گردش پول می‌شود، افزود: اگرچه دولت قادر به حذف این دلالی و واسطه‌گری نیست، اما در صورت به صرفه بودن تولید که حاصل سیاست گزاری های خوب دولت می‌تواند باشد سرمایه مردم را در بخش تولید به کار گرفته خواهد شد، کما اینکه این سرمایه در حال حاضر در کشورهای همجوار توسط سرمایه گزاران ایرانی صورت می گیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی، نبود تکنولوژی نسل نو را عاملی برای عدم رشد تولید عنوان و اظهار کرد: تکنولوژی حال حاضر کشور فرسوده است و این موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود، در نهایت قیمت تمام شده محصول بالا رفته و قدرت رقابت با محصول خارجی را ندارد.

جعفری بر کاهش تصدی‌گری دولت تاکید و دخالت‌های مستقیم در اقتصاد را از جمله عوامل کاهش تولید بیان کرد.

وی بیان داشت: هیچ کشور توسعه یافته‌ای در دنیا بوسیله دولت مراحل توسعه را طی نکرده است و تنها بخش خصوصی توانمند عامل توسعه انها بوده است لذا دولت با برقراری روابط بین‌الملل خوب می‌تواند در تسهیل دسترسی تولیدکننده به تکنولوژی جدید مواداولیه موثر واقع شود.

کارشناس مسائل اقتصادی بر اصلاح قوانین کسب‌وکار تاکید و خاطرنشان کرد: از نظر نرم‌افزاری باید قوانین دست و پا گیر تولید اصلاح شود.

پایان پیام/
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1151679

مهمترین اخبار ایران و جهان: