نیوز سیتی!
07 فروردین 1402 - 13:04

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

شهر اصفهان با فرشی از جاذبه‌های مختلف گردشگری ساز خود را برای میزبانی از گردشگران کوک کرده است و بسیاری این شهر را برای گذران تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ انتخاب کرده‌اند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- مریم یاوری: معرفی کامل اماکن دیدنی اصفهان در چند دقیقه کار بسیار سختی است، نسخه پیچیدن برای گردشگرانی که قصد دارند حتی یک هفته در اصفهان ماندگار شوند کار سختی است چرا که این شهر هزار جاذبه هر نقطه اش زیبایی خاصی را به خود سنجاق کرده که گذر از کنار هر یک از آنها کار سختی است.

اصفهان فرشی از همه زیبایی‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی را در خود جای داده است، ساعت‌ها باید برای دیدن همه بخش‌ها در مجموعه‌های مختلف این شهر وقت گذاشت و هنگام خروج باز هم آثار ندیده زیادی را خواهی یافت که زمان مجال بازدیدش را نمی‌دهد.

اصفهان از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که زیبایی‌های بناهای تاریخی و معماری آن‌ها خیره‌کننده است. در ادامه این گزارش به معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌پردازیم تا بتوانیم به انتخاب گردشگران در بازدید از جاذبه‌های این شهر کمک کنیم.

میدان نقش جهان جاذبه‌ای پر از جزئیات

میدان نقش جهان با تمام ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، بی‌شک یکی از مهم‌ترین اماکن دیدنی اصفهان است. میدان امام، فضایی مستطیلی با ۵۶۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض است که ساخت آن و بناهای اطراف آن سال‌ها طول کشید تا به‌شکل و شمایلی که حالا می‌بینیم برسد. نقش جهان، دومین میدان بزرگ جهان است که به‌عنوان جاذبه‌های اصفهان شهرت جهانی دارد.

نقش جهان از جاهای دیدنی اصفهان که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد، در گذشته محلی برای برگزاری جشن‌ها و بازی چوگان بود، در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت و در سال ۱۱۱ جزو اولین آثار ایرانی بود که در میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

میدان نقش جهان، جاذبه‌ای پر از جزئیات است. مجموعه‌ای از بناهای تاریخی از جمله مسجد جامع عباسی (مسجد امام)، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه در این میدان قرار گرفته است.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

بازار قیصریه اصفهان؛ بازار باشکوه ایران

بازار قیصریه اصفهان به‌همراه سردر قیصریه شهرت دیرینه دارد. بازار قیصریه اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که بین سال‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹، در دوران صفوی و در ضلع شمالی میدان امام اصفهان ساخته شده است. نام دیگر بازار قیصریه اصفهان، بازار سلطانی است که در گذشته به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین بازارهای ایران و خاورمیانه به شمار می‌رفته است.

این بازار سرپوشیده ازجمله جاهای دیدنی اصفهان است که از سردر قیصریه شروع می‌شود، از بازار چیت‌سازها می‌گذرد و به بازار دارالشفا ختم می‌شود. ورودی بازار قیصریه از منحصر به فردترین ورودی‌های جهان است. سردر قیصریه با کاشی‌کاری‌های ظریف و نقاشی‌های قدیمی به قلم رضا عباسی، از ناقوس دیر هرمز و… تزئین شده است. این سردر اهمیت تاریخی بالایی در ایران دارد.

در بازار قیصریه دریای بی ‌انتهای مغازه‌ها و حجره‌های قدیمی وجود دارد که شبیه یک هزارتو دیده می‌شود. سقف بازار گنبدی‌شکل است و وسط گنبدها نورگیرهایی برای روشنایی و تهویه هوا وجود دارد. همین نور ملایمی که از نورگیرها توی بازار می‌تابد، زیبایی بازار را دوچندان می‌کند. این بازار تودرتو از چند راسته اصلی و فرعی تشکیل شده که در گذشته عمدتاً محلی برای فعالیت فرش‌فروش‌ها بوده است.

اگر بخواهیم از چند راسته مهم بازار قیصریه اصفهان اسم ببریم، باید به راسته مقصود بیک، سماورسازها، هارونیه، بازار عریان و… اشاره کنیم که برای گشت‌وگذار در تمامی این راسته‌ها باید حسابی وقت گذاشت.

بسیاری از جهانگردان از جمله ناصرخسرو و شاردن، در طول تاریخ در سفرشان به اصفهان، بازار قیصریه از جاهای دیدنی اصفهان را دیده‌اند و درباره آن به‌عنوان یکی از دیدنی‌های اصفهان صحبت کرده‌اند.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

کاخ عالی قاپو تالار گوش‌نواز اصفهان

کاخ عالی قاپو یکی از اماکن دیدنی اصفهان است که نباید ساده از کنارش گذشت. پیشنهاد می‌کنیم قبل از بازدید از این بنای تاریخی حتماً مطالعه کوتاهی درباره ویژگی‌های آن داشته باشید، زیرا ممکن است در نگاه اول و بدون اطلاع قبلی جزئیات و شگفتی‌های این بنای تاریخی را نبینید.

حرف از جزئیات شد، کاخ عالی قاپو یک ساختمان شش طبقه است که ۴۸ متر ارتفاع دارد و طبقات آن با تعدادی راه‌پله مارپیچی به هم راه پیدا می‌کنند. این بنا در دوران صفوی، به دستور شاه عباس اول در ضلع غربی میدان امام ساخته و طی سال‌های بعد در دوران شاه عباس دوم و شاه سلیمان تکمیل شد.

نکته جالب درباره این جاذبه از جاهای دیدنی اصفهان یعنی عالی قاپو این است که تعداد طبقات این بنا از جهت‌های مختلف متفاوت است. یعنی وقتی از روبه‌رو به آن نگاه کنید دو طبقه، وقتی از کنار به آن نگاه می‌کنید سه طبقه و از پشت پنج طبقه می‌بینید، اما در واقعیت عالی قاپو شش طبقه است.

کاخ عالی قاپو از اماکن دیدنی اصفهان است که در دوران گذشته به قصر دولت‌خانه شناخته می‌شد، یک ایوان بسیار جذاب بزرگ با ۱۸ ستون چوبی است که در گذشته محل تماشای مسابقات و مراسم‌های صفویان توسط پادشاهان بود. درست است که حالا خبری از مسابقات و مراسم‌های باشکوه در میدان نقش‌جهان نیست، اما بازدیدکنندگان کاخ عالی قاپو می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و از ایوان منظره زیبای میدان نقش‌جهان را در افق ببینند.

از دیگر جزئیات و جذابیت‌های کاخ عالی قاپو، از جاهای دیدنی اصفهان معماری و تزئینات چشم‌نواز هر طبقه است که با گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های خاص نقاش بزرگ ایرانی، رضا عباسی، به چشم می‌آید. اتاق صوتاز بین همه طبقات هم، یک طبقه است که به‌راحتی نباید از کنار آن گذشت.

اتاق صورت یا اتاق موسیقی در عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود. ساختار این اتاق و گچ‌بری‌ها به‌گونه‌ای است که صدا به‌صورت آکوستیک بدون انعکاس در تمام کاخ پخش می‌شده و محلی برای نواختن موسیقی توسط هنرمندان بوده است.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

پلی مردانه در اصفهان که زنان حق عبور از آن را نداشتند

پل خواجو شاهکار معماری از عصر صفویه به شمار می‌رود که طبق برخی منابع معماری، کارکرد آن بی‌شباهت به پل طبیعت تهران نبوده و به‌جای اینکه فقط محلی برای گذر باشد، جایی فوق‌العاده برای توقف و لذت‌بردن از محیط اطراف بوده است. این پل ۱۳۳ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۷٫۵ متر معبر دارد و در ساخت آن از مصالحی همچون آجر، سنگ و ساروج استفاده شده است.

پل خواجو هم از نظر هیدرولیک و هم سازه‌ای در هماهنگی کامل با بستر طبیعی زمین است؛ به‌طوری که پی پل خواجو به‌عنوان سدی زیرزمینی در برابر دریاچه مخزن آب زیرزمینی اصفهان عمل می‌کند. مضاف بر اینکه این پل باعث می‌شود که رودخانه در بالادست، سفره آب زیرزمینی شهر را افزایش دهد و در پایین دست، مثل زهکشی برای زمین بستر شهر عمل کند.

از نکته‌های جالب درباره پل خواجو، نقش و نگارهای متفاوت سرلوحه‌های دهنه‌های پل است که جذابیت آن را دوچندان کرده‌اند. هریک از این نقوش اثر یکی از هنرمندان شهر اصفهان است و برای سالیان سال چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کرده‌اند. جالب است بدانید که پل خواجو، یک پل مردانه بوده است و زنان حق عبور از آن را نداشته‌اند.

پل خواجو نه‌تنها محلی برای عبور و مرور بوده، بلکه ساختمان شاه نشین را در دل خود جای داده است تا محل اقامت موقت شاهان و بزرگان باشد؛ ضمن اینکه در شرایط بحرانی می‌توانست نقش سد و آب‌بند را ایفا کند. شاه نشین برای این ساخته شد تا هنگام برگزاری مسابقه‌های قایقرانی و شنا، امیران و بزرگان از این محل نظاره‌گر مسابقه‌ها باشند.

هنگام وقوع سیل، پل خواجو آب را به‌سمت یک سری کانال می‌برد و باعث پخش شدن آن می‌شود، به این ترتیب نه‌تنها سیل خسارتی به شهر نمی‌زد، بلکه سفره‌های آب زیرزمینی را نیز پر می‌کرد. اگر این کانال‌ها وجود نداشت، اصفهان شاید تاکنون به‌خاطر سیل‌های مختلف از بین می‌رفت.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

سی و سه پل اصفهان چشم‌اندازی به زاینده‌رود

سی‌وسه پل از جاهای دیدنی اصفهان است که در گذشته به‌عنوان یکی از پل‌های درجه اول جهان به شمار می‌رفته است. این پل در قرن یازدهم به دستور شاه عباس صفوی توسط الله ورد خان روی زاینده رود ساخته شد. از نام‌های دیگر این مکان از مکان‌های دیدنی اصفهان یعنی سی و سه پل می‌توان به پل الله‌وردی‌خان و پل جلفا اشاره کرد.

سی و سه پل از جاهای دیدنی اصفهان با ۲۹۵ متر طول، ۱۴ متر عرض و ۳۳ دهانه، طولانی‌ترین پل زاینده رود و نماد شاخص اصفهان است که در گذشته محلی برای برگزاری مراسم‌هایی مثل خاج‌شویان، جشن نوروز یا جشن آب‌پاشان بوده است. درست است که گذر زمان باعث شده این پل تخریب شود اما هنوز هم زیباست و برای جهانگردان جذابیت دارد.

اگر به اصفهان سفر کردید، روی سی و سه پل کمی توقف کنید و از چشم‌انداز زاینده‌رود لذت ببرید. البته که سی و سه پل در طول شب هم با آن نورپردازی جذاب، حرفی برای گفتن به همه دارد.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

کاخ چهلستون اصفهان با بیست ستون

کاخ چهلستون از مراکز تفریحی اصفهان است که در دوران صفوی به دستور شاه عباس اول ساخته شد و در دوران شاه عباس دوم تکمیل گردید. باغ محصوری به ابعاد ۲۲۵ متر در ۲۷۵ متر که در میان آن یک عمارت و استخر بزرگ ساخته شده است. در میان جاهای دیدنی اصفهان کاخ چهلستون به‌خاطر معماری ایرانی و فرنگی، باغ ایرانی سرسبز و زیبایش توجه بیشتری به خود جلب کرده و علاوه بر اینکه نام آن در لیست آثار ملی ثبت شده، در میراث جهانی یونسکو هم جای گرفته است.

کاخ چهلستون اصفهان فقط ۲۰ ستون چوبی دارد. علت این نام‌گذاری، انعکاس نمای بیرونی عمارت در آب استخر است که باعث شده تعداد ستون‌ها دوبرابر دیده شود. انعکاس کوشک در طول روز و شب در آب، تجربه‌ای است که نباید از دست بدهید.

از ورودی، باغ، استخر و نمای بیرونی کاخ چهلستون از جاهای دیدنی اصفهان که بگذریم، تازه به فضای داخلی آن می‌رسیم که برای تعریف از آن فرصت کم است. معماری داخلی عمارت هم مانند فضای بیرونی کاخ زبانزد است. در تالار اصلی کاخ چهلستون شش تابلوی نقاشی مهم قرار گرفته که با استفاده از رنگ‌های طبیعی از وقایع مهم تاریخی آن دوره نقاشی شده است.

همچنین یک بخش از این کاخ به‌عنوان موزه در نظر گرفته شده است که در آن کتب و دست‌نوشته‌های دوران صفوی، نسخ خطی و نگارگری و اشیای مهم اصفهان قدیم نگه‌داری می‌شود و کیف بازدید از این جاذبه گردشگری اصفهان را برای همه تکمیل می‌کند.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

مسجد شیخ لطف الله اصفهان با محرابی خیره کننده

مسجدهای تاریخی اصفهان از زمان صفویه در این شهر جا خوش کرده‌اند؛ مسجد شیخ لطف الله از جاذبه‌های دیدنی اصفهان است که از نظر معماری اهمیت خیلی زیادی دارد. این مسجد در قرن ۱۱ هجری، به دستور شاه عباس اول در دوران صفوی ساخته شد که ساختن آن ۱۸ سال طول کشید. حاصل ۱۸ سال تلاش در ساخت‌وساز، مسجدی خاص با گنبدی جذاب و محرابی خیره‌کننده بود که توسط معمار نامدار ایرانی، محمدرضا اصفهانی طراحی شده بود.

این مسجد به شیخ لطف الله جبل عالمی، از علمای بزرگ دوران صفوی منسوب شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از گنبد آبی رنگ مسجد شیخ لطف‌الله هرچقدر تعریف کنیم کم است. این گنبد از دیدنی‌های اصفهان و البته اماکن دیدنی اصفهان است که وقتی پا به میدان نقش جهان از جاهای دیدنی اصفهان می‌گذارید، در نگاه اول با عظمت و زیبایی‌اش خودنمایی می‌کند.

این زیبایی بعد از عبور از در چوبی بزرگ مسجد دو چندان می‌شود. دالان ورودی مسجد را که رد کنید، به نور خواهید رسید. نوری که روی کاشی‌های رنگی آبی لاجوردی، سفید و خاکستری می‌رقصد.

سقف و تمام دیوارهای مسجد از جاهای دیدنی اصفهان با کاشی‌های معرق و کتیبه‌های خط ثلث به خط هنرمند بزرگ، علیرضای تبریزی عباسی، شاهکاری است که شاید در عمر خود یک بار، آن هم فقط در مسجد شیخ لطف الله ببینید. طراحی مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان به‌گونه‌ای است که هنوز هم بعد از گذشت این همه سال، شاهکاری در معماری ایرانی- اسلامی به شمار می‌رود.

شیخ لطف‌الله ۲ ویژگی منحصربه‌فرد دارد که آن را از بقیه مسجدها متمایز می‌کند. یک اینکه این مسجد برخلاف تمام مسجدها، مناره ندارد. یعنی اگر از دور به گنبد نگاه کنیم، تک و تنها در آسمان آبی می‌درخشد. البته که این گنبد آنقدر زیبا است که یک تنه، بدون نیاز به مناره، جزو زیباترین گنبدهای جهان به شمار می‌رود.

دوم اینکه مسجد شیخ لطف الله شبستان ورودی یا حیاط ندارد و مردم از طریق چند پله، مستقیم وارد مسجد می‌شود. از جزئیات گنبد مسجد شیخ لطف الله باید به طرح طاووس گنبد اشاره کنیم. اگر زیر گنبد بایستید، در مرکز آن بدن طاووس زیبایی در کاشی‌ها دیده می‌شود که پرهای آن در طول روز با انعکاس نور داخل مسجد ایجاد می‌شود.

مسجد شیخ لطف الله برای هر بازدیدکننده‌ای ترکیبی از حس غرور و افتخار دارد، اینکه بنایی به این اندازه باشکوه در ایران و توسط ایرانیان به یادگار گذاشته شده باشد، حسی جز افتخار و غرور نخواهد داشت.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

مسجد امام؛ پژواک صدای هنر ایرانی در جهان

مسجد امام در دوران صفوی به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این مسجد یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که همراه با میدان نقش جهان در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

مسجد امام اصفهان توسط هنرمند معمار، استاد علی اکبر اصفهانی و به نظارت محب علی بیک الله طراحی و ساخته شد. زیبایی چشم‌گیر این مسجد بیشتر به‌خاطر معماری، کاشی‌کاری و نجاری بی‌نظیری است که در ساخت آن به کار رفته است. این مسجد از مکان‌های دیدنی اصفهان نمونه‌ای بی‌همتا از معماری ایرانی- اسلامی است که با نقوش اسلیمی و کتیبه‌هایی که توسط خطاطان بزرگ هم‌چون علیرضا عباسی، محمدرضا امامی، محمدصالح امامی و عبدالباقی تبریزی خوش‌نویسی شده است.

از نکات جذابی که بهتر است درباره مسجد جامع بدانید، این است که اگر در مرکز گنبد مسجد بایستید و صحبت کنید، پژواک صدای شما در تمام صحن مسجد شنید می‌شود.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

بازدید از کلیساهای ایتالیا را در وانک اصفهان تجربه کنید

تجربه بازدید از کلیسای وانک در بین اماکن دیدنی اصفهان کمی متفاوت و شبیه دیدن یک کلیسای قدیم و اصیل در ایتالیا است. کلیسای وانک اصفهان در زمان شاه عباس دوم برای استقرار ارامنه اصفهان در محله جلفا ساخته شد. وانک در زبان ارمنی به معنی (صومعه) است.

چه مسیحی باشید، چه مسلمان، کلیسای وانک برای شما فضایی سراسر معنوی، مذهبی و آرامش‌بخش خواهد بود. کلیسای وانک اصفهان از جمله جاهای دیدنی اصفهان است که نباید در بازدید از آن کوتاهی کرد.

این کلیسا از جاهای دیدنی اصفهان هنوز هم مرکز عبادت و اعمال مذهبی مسیحیان اصفهان است و درهای آن جهت بازدید به روی همه باز است. کلیسا از چند بخش مختلف از جمله موزه، چاپخانه، کتاب‌خانه و موزه مردم‌شناسی ارامنه تشکیل شده. در موزه‌ها اشیای تاریخی، زیورآلات، منسوجات، تابلوها و نسخ خطی برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده. یکی از جذابیت‌های موزه، تار مویی است که جمله‌ای از تاروت روی آن نوشته شده و با میکروسکوپ خوانده می‌شود.

حالا که داریم کلیسای وانک از جاهای دیدنی اصفهان را معرفی می‌کنیم نباید از معماری و نقاشی‌های تاریخی آن بی‌توجه بگذریم. کلیسای وانک دو گنبد دارد که به‌خاطر ترکیب معماری ارمنی- اسلامی، مانند گنبد مساجد کاملاً گرد است و همین موضوع تفاوت بارز کلیسای وانک با بقیه کلیساها است. سقف و دیوارهای کلیسا پوشیده از نقاشی‌های تصاویر انجیل با مضامین مسیحی است که در بی‌نقص‌ترین حالت ممکن با رنگ روغن و طلاکاری شده به تصویر کشیده شده است.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

جنب و جوش مناره‌ها در اصفهان

شهر اصفهان خلاصه‌ای از تاریخ ایران را در خود جای داده است. هر گوشه از این شهر بناهای مختلفی دارد که یادآور بخشی از تاریخ است. یکی از جاهای دیدنی اصفهان منارجنبان است.

کافی است یکی از مناره‌های آن به حرکت در بیاید تا مناره‌های دیگر هم جنب‌وجوش کنند. درواقع دلیل اصلی نام‌گذاری این بنا همین است. علاوه بر منارجنبان مناره دیگری هم در شهر اردکان یزد وجود دارد که قابلیت تکان‌خوردن دارد.

هنگام واردشدن به ساختمان منارجنبان از جاهای دیدنی اصفهان کاشی‌های لاجوردی آنکه شکل‌های فیروزه‌ای رنگ دارند به پیشواز شما می‌آیند تا نمادی از معماری اسلام در دوره مغول باشند.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

ابهت چشمگیر آتشکده تاریخی اصفهان در بالای کوه آتشگاه

آتشکده اصفهان یا کوه آتشگاه از جمله جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که به‌لحاظ قرار گرفتنش بالای کوه، مناسب هر بازدیدکننده‌ای نیست. آتشکده اصفهان بنای کهن تاریخی است که طبق شواهد مربوط به دوران ساسانیان است. این بنا بالای کوهی به همین نام ساخته شده و بخش‌های زیادی از آن در گذر زمان تخریب شده است.

کوه آتشگاه از جاهای دیدنی اصفهان اتاقی خشتی با هشت گوشه دارد که در هر گوشه پنجره‌ای رو به بیرون در نظر گرفته شده است. موبدان زرتشتی آتش جاویدان را در این اتاق قرار می‌دادند. حالا از این پنجره می‌توانید تمام شهر را زیر پای خود ببینید. ابهت چشم‌گیر بنا از کیلومترها فاصله، درست بالای کوه آتشکده به چشم می‌آید. با توجه‌به اینکه مسیری برای بالا رفتن از کوه مشخص نشده، بازدیدکننده این جاذبه گردشگری، باید مسیر خود را تا بالای کوه پیدا کند و با کمی کوهنوردی به آن برسد.

بسیاری از تاریخ‌نویسان، نویسندگان، جغرافیانویسان قدیم به این آتشکده که یکی از ۷ آتشکده بزرگ و مهم دوره ساسانی است در کتاب‌های خود اشاره کرده‌اند.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

آرامگاه شیخ نطنزی بنا شده در عصر ایلخانیان

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی، مقبره صوفی مشهور عصر ایلخانیان است که در سده ۱۳ میلادی در نطنز فوت کرد. این مقبره که یکی از جاهای دیدنی اصفهان است، توسط یکی از مریدهای این صوفی بزرگ بنا شد.

آرامگاه درست وسط روستایی در نطنز قرار گرفته که مناره بلند و زیبای آن از اطراف کاملاً پیداست. مناره با سلیقه و با طرح‌های سنتی کاشی‌کاری شده و در کنارش یک گنبد مخروطی هشت وجهی به‌رنگ فیروزه‌ای دیده می‌شود که در کنار هم قابی زیبا از آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در ذهن ما می‌سازد.

داخل آرامگاه مقبره در یک ضریح چوبی قرار گرفته است. این ضریح چوبی با این کنده‌کاری‌های ظریف باعث شگفتی است. پشت ضریح، مقبره صوفی بزرگ که با کاشی‌کاری تزئین شده قرار گرفته.

حالا وقت رونمایی از شگفتی اصلی این مکان از جاهای دیدنی اصفهان است. سرتان را بلند کنید و گنبد مخروطی را از داخل تماشا کنید. مقرنس‌کاری‌ها و گچ‌کاری ظریف سقف واقعاً شگفت‌انگیز است. انگار که با نگاه‌کردن به آن وارد یک دنیای هندسی عجیب و غریب می‌شوید.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

کلیسای بیت‌اللحم اصفهان تزئین شده با نقاشی‌های جذاب از کتاب مقدس

کلیسای بیت‌اللحم یا بیت لحم مقدس در دوره صفوی، از جاهای دیدنی اصفهان در سال ۱۳۰۶ هجری به وصیت خواجه پطروس ولیجانیان، بازرگان معروف آن زمان ساخته شد. این جاذبه از جاذبه‌های گردشگری اصفهان از بین ۱۲ کلیسای کنونی که در اصفهان قرار دارند، بلندترین گنبد را دارد که گنبد آن از خیابان‌های اطراف تشخیص داده می‌شود.

کلیسای بیت‌اللحم از جاهای دیدنی اصفهان از نظر نمای خارجی و نمای داخلی آنقدر زیبا است که علت شهرت آن نیز همین موضوع است. مصالح به‌کاررفته در ساخت کلیسا خشت و آجر بوده و تمام دیوارها با گچ پوشیده و با نقاشی‌های جذاب از کتاب مقدس تزئین شده است.

کلیسای بیت اللحم، یک کلیسای دو طبقه است که طبقه دوم آن مخصوص بانوان است.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

تونل آکواریوم اصفهان، سفری به اقیانوس‌های جهان

تونل آکواریم اصفهان یکی از متفاوت‌ترین اماکن دیدنی اصفهان البته بهتر است بگوییم جاهای تفریحی اصفهان است که در مساحتی به اندازه ۳۵۰۰ مترمربع در پارک ناژوان اصفهان با مشارکت شرکت اوشن آکواریوم ترکیه در بهمن ۹۷ بهره‌برداری شد.

آکواریوم اصفهان ۳۳ آکواریوم به‌اندازه‌های ۵ تا ۱۰ متری دارد و گونه‌های مختلف ماهیان آب‌های شور و شیرین، ستاره دریایی و آبزیان دارد که از ۵ اقیانوس دنیا جمع‌آوری شده است. دنیای زیر آب که تا قبل از این فقط توی فیلم‌ها و برنامه‌های مستند می‌دیدیم، حالا از نزدیک هم در دسترس است.

۶۵۰۰ نوع موجود زنده، ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه ماهی و حتی ۶ نوع کوسه در آکواریوم اصفهان وجود دارد که به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری اصفهان در نظر گرفته می‌شوند. اولین تونل آکواریوم ایران به طول ۳۵ متر در آکواریم اصفهان ساخته شده است.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

پرندگان کمیاب را در اصفهان ببینید

باغ پرندگان اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان و مراکز تفریحی اصفهان است که در پارک ناژوان قرار گرفته است. این باغ در مرداد ماه سال ۱۳۷۵ در مساحتی نزدیک به ۵۵۰۰۰ متر مربع فعالیت خود را شروع کرد. باغ پرندگان اصفهان در حاشیه زاینده رود قرار گرفته و همین موضوع باعث شده که از نظر فضا و آب‌وهوا محیط کاملاً مناسبی برای پرندگانی باشد که از ایران، استرالیا، چین، تانزانیا و سایر کشورها جمع‌آوری شده‌اند.

باتوجه‌به اینکه زیستگاه پرندگان متفاوت است، ۵ محیط برکه، صخره، قفس شیشه‌ای، قفس آهنی و فضای سبز جنگلی در باغ پرندگان اصفهان برای زندگی پرندگان ساخته شده است.

این باغ از جاهای دیدنی اصفهان محیطی مناسب زندگی انواع پرندگان کمیاب و دور از دسترس است که روزانه میزبان مردم است. شما هم اگر به دنیای پرندگان علاقمند هستید این فرصت را از دست ندهید.

بخش دیگری با عنوان واحد آموزشی، علمی و تحقیقاتی در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد که به بحث‌های علمی از جمله تکثیر، تغذیه، قرنطینه، تاکسیدرمی و… می‌پردازد.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

باغ گل‌های اصفهان، بهشتی در نصف جهان

باغ گل‌های اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان است که با قدم گذاشتن به آن، حس و حال بهشت به شما دست می‌دهد. این مجموعه تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در دهه هفتاد فعالیت خود را شروع کرد.

باغ گل‌ها از جاهای دیدنی اصفهان از جمله مکان‌های دیدنی اصفهان است که با هدف ایجاد هوای پاک، کمک به نگه‌داری محیط زیست، آشنایی مردم با انواع گل و گیاه و ایجاد فضایی مفرح برای بازدیدکنندگان ساخته شد که البته حالا می‌توان با اطمینان گفت که به این هدف دست پیدا کرده است.

در این باغ بیش از ۳۹۵ گونه گیاهی وجود دارد که به گردشگران این امکان را می‌دهد که با این گیاهان و نحوه نگهداری از آنها آشنا شوند.

باغ گل‌ها بخش‌های مختلفی با شرایط محیطی متفاوت برای نگه‌داری و پرورش گیاهان دارد. این بخش‌ها عبارتند از محوطه باغ، برکه و آبشار، آمفی تئاتر روباز، گلخانه، باغ سوزنی‌برگان، باغ صخره‌ای، جشنواره لاله‌ها و…؛ اگر بخواهیم فقط به یکی از ویژگی‌های باغ از جاهای دیدنی اصفهان در بین هزاران جای دیدنی اشاره کنیم، آن ویژگی طرح فرش ایرانی است. این طرح در فضایی به مساحت ۱۸۶۰ متر با استفاده از گل‌های مختلف طراحی و ساخته شده و از جاذبه‌های گردشگری اصفهان به شمار می‌رود. لازم به ذکر است عکاسی با دوربین حرفه‌ای از باغ گل‌های اصفهان نیاز به مجوز دارد.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

محله جلفا اصفهان فضایی دلنشین برای پیاده روی شبانه

محله جلفا یکی از دلنشین‌ترین مکان‌های تفریحی و البته دیدنی اصفهان است که به‌خاطر بافت قدیمی و ترکیب معماری ایرانی و ارمنی، شکل و شمایل متفاوتی نسبت به بقیه محله‌های اصفهان پیدا کرده است. ارمنی‌هایی که در دوران صفوی به ایران مهاجرت کردند، در این محله ساکن شدند و آن را به شکل کنونی درآوردند. در حال حاضر ۱۱ کلیسا از جمله کلیسای وانک در این محله واقع شده است.

محله جلفا پر از کافه و رستوران‌هایی است که فضایی دلنشین را در این محور نسبتاً پیاده محور بخشیده و شب گردی‌های دلنشینی را برای گردشگران به همراه خواهد داشت.

عاشقانه‌های اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان یکی از معروف‌ترین چهارباغ‌های ایران و از جاهای دیدنی اصفهان است. این خیابان، یکی از خیابان‌های اصلی اصفهان است که در دو قسمت چهارباغ بالا و چهارباغ پایین از زاینده‌رود تا میدان شهدا ادامه پیدا می‌کند.

خیابان چهارباغ که در دوران صفوی ساخته شده، سراسر پر از درخت‌های قدبلند و زیبایی است که با برگ‌های خود بر سر عابران سقف سرسبزی ساخته‌اند. این خیابان در هر فصلی از سال، زیبایی خاص خودش را دارد.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

موزه موسیقی اصفهان با تور چند زبانه

در اصفهان موزه‌های زیادی برای طرفداران موزه‌گردی وجود دارد اما موزه موسیقی ایران حسابش جداست! موزه موسیقی ایران نخستین موزه و تنها موزه خصوصی کشور است که به عنوان یکی از اماکن دیدنی اصفهان در رتبه اول فهرست موزه‌های استان قرار گرفته است. موزه تور چند زبانه دارد که در طول بازدید به‌طورکامل شما را راهنمایی می‌کنند.

موزه موسیقی توسط دو موسیقیدان علاقمند به موسیقی سنتی در سال ۹۴ با بیش از ۳۰۰ نوع ساز موسیقی ایرانی در بخش‌های متنوع افتتاح شد و در سال ۹۵ جایزه بهترین موزه خصوصی ایران را از میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کرد.

موزه موسیقی اصفهان بخش‌های مختلفی از جمله فروشگاه ساز، کافه و امکانات صورتی و تصویری دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق این امکانات نواختن سازها را ببینند و بشنوند. این موزه تور مجازی هم دارد که از طریق سایت موزه موسیقی ایران امکان استفاده از این امکانات را دارید.

دایناسورهای جذاب در موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان با دایناسورهای جذابش از دیگر جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که در سال ۶۷ در تالار تیموری، یکی از بناهای تاریخی اصفهان افتتاح شد و به‌مرور زمان تکمیل شد.

ساز کوک جاذبه‌های اصفهان برای گردشگران نوروزی

نمونه آثار طبیعی مختلف به تلاش دکتر جعفریان طی ۳۷ سال با سرمایه شخصی از سراسر ایران و کشورهای دیگر تهیه شد که در حال حاضر این آثار در ۷ سالن اصلی این موزه طبقه‌بندی شده‌اند: سالن‌های راهنمای موزه، بی‌مهرگان، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی، جغرافیای طبیعی، مهره‌داران و سالن کمک آموزشی و دیدن‌های آثار طبیعی از طریق فیلم و اسلاید.

اصفهان شهر گشت‌وگذار است. چه اهل دیدن اماکن مذهبی باشید، چه بناهای تاریخی، چه اهل موزه‌گردی باشید یا اهل پارک، خرید دوست داشته باشید یا گردشگری غذا، فقط کافی است به این شهر سفر کنید، جاذبه‌های این شهر به ساز هر سلیقه‌ای می‌رقصد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1112035

مهمترین اخبار ایران و جهان: