نیوز سیتی!
22 اسفند 1401 - 17:02

تربیت نخبگان علمی با ایمان و تأثیرگذار رسالت مراکز آموزشی است

مشهد ـ تولیت آستان قدس رضوی تربیت نخبگان علمی با ایمان و تأثیرگذار بر اساس معارف اسلام و تعالیم اهل بیت (ع) را مهمترین رسالت مراکز علمی و آموزشی آستان قدس رضوی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی که با حضور جمعی از اعضا هیئت علمی، اساتید، مدیران، کارکنان و دانشجویان در محل این دانشگاه برگزار شد؛ دانشگاه علوم اسلامی را ادامه دهنده راه علما و اندیشمندان بزرگ اسلامی در به فعلیت رساندن استعدادها و به کمال رساندن نفوس مستعد دانست و اظهارکرد: در قرون مختلف علما و اندیشمندان بزرگ اسلامی همواره در تلاش بودند تا معارف اسلامی و قرآنی را در قالب نظام آموزشی کامل و فراگیر طراحی و به جامعه اسلامی عرضه کنند و در این مسیر هر کدام به تناسب موقعیت و امکانات محدودی که برخوردار بودند، گام‌های بلندی را برداشته‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: دانشگاه علوم اسلامی رضوی می‌تواند نمادی در تحقق بخشی به این دغدغه علمای بزرگ شیعی برای طراحی و تدوین نظام آموزشی جامع معارف، احکام و فقاهت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه تأسیس و اداره مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بالذات جزو وظایف آستان قدس رضوی نیست؛ ابراز کرد: فعالیت دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدارس و دانشگاه امام رضا (ع) در صورتی می‌تواند برای آستان قدس توجیه داشته باشد که بتوانند برای سایر مراکز مشابه در کشور الگو باشند؛ اگر این مجموعه‌ها نیز در عداد و همانند سایر مراکز علمی و آموزشی کشور باشند، آنگاه چه دلیلی برای ورود آستان قدس رضوی به این عرصه وجود دارد؟

وی تصریح کرد: کشور از حیث تعداد دانشگاه و مراکز آموزشی شرایط مناسبی دارد و از این نظر کمبودی احساس نمی‌شود، از این رو دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز علمی و آموزشی آستان قدس رضوی باید بتوانند خلاءهای کیفی را در راستای تولید و تحول دانش و تربیت نخبگان علمی با ایمان بر اساس معارف اسلام و تعالیم اهل بیت (ع) در عرصه‌های مورد نیاز پر کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: مراکز آموزشی آستان قدس باید آن تحولاتی را رقم بزنند که در تراز انقلاب اسلامی بوده و نظام علمی و آموزشی کشور به آن‌ها نیاز دارد، اگر این نگاه وجود داشته باشد آنگاه مقبولیت و مشروعیت برای ادامه فعالیت این مراکز نیز وجود خواهد داشت، در غیر اینصورت مقبولیت و مشروعیتی برای ادامه فعالیت نداریم.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی تلفیقی بین حوزه علمیه و دانشگاه است و این ظرفیت را دارد که به الگویی برای مراکز علمی و دانشگاهی کشور مبدل شود و می‌تواند دانش‌آموختگانی متخصص، شاخص و ممتاز تربیت کند که در کشور و جهان در عرصه‌های علمی، معنوی و فرهنگی تأثیرگذار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی عنوان کرد: اگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی در اجرای چشم انداز و تحقق اهداف به ویژه در عرصه محتوا و دانش‌آموختگان موفق باشد، قطعاً این دانشگاه را تقویت و گسترش و حوزه فعالیت آن را وسعت خواهیم بخشید.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به توفیقات دانشگاه علوم اسلامی از ابتدای تأسیس تاکنون، خاطرنشان کرد: این دانشگاه تا کنون آثار و برکات فراوانی داشته و نسبتاً تأثیرگذار و موفق بوده است، اما تا نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

لزوم بازنگری در مأموریت‌های دانشگاه رضوی

وی در ادامه نسبت به بازنگری در مأموریت‌های اصلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید و تصریح کرد: این دانشگاه حدود ۴۰ سال پیش برای رفع نیازهای وقت نظام مقدس اسلامی و جامعه شکل گرفت، حال با گذر زمان و تغییر نیازها و مسائل نظام جمهوری اسلامی، تغییر در مأموریت‌های این دانشگاه نیز احساس می‌شود؛ لذا باید به دنبال اموری برویم که اولاً مرتبط با حوزه علمیه و دانشگاه و نیاز روز کشور باشند و دوماً متکفلی نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ضمن تأکید بر ضرورت مرجعیت علمی دانشگاه رضوی و جریان سازی در فضای دانشگاهی و حوزوی کشور، گفت: تربیت فقیه، مدرس، نظریه پرداز در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی، تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی برجسته کشور در انجام مأموریت‌ها، ارتباط صمیمی مسئولان دانشگاه با دانشجویان، استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و بدنه دانشجویی فعال، دغدغه مند و انقلابی در برنامه‌های دانشگاه، تحول در نظام استعدادیابی، احیای سنت مباحثه حوزوی و طرح و نقد آرا و تقویت کرسی‌های نظریه پردازی، بازنگری در حجم بالای واحدهای تحصیلی و استفاده از ظرفیت بین المللی دانشگاه، از جمله ضروریاتی است که باید در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مورد توجه قرار گیرند.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر لزوم ارتقا واحد خواهران و اعضای هیئت علمی دانشگاه با فراهم آوردن بستر حضور اساتید بزرگ، نخبگان علمی و جوانان فاضل و عالم، بر لزوم رفع چالش اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه به میزان مقدورات تأکید و تصریح کرد: باید با کمک حوزه علمیه خراسان، تعداد مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و فرهنگی حوزوی در مشهد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید در میان دانشگاه‌های علوم انسانی و حوزوی یک نشان باشد؛ تصریح کرد: مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی آستان قدس رضوی مجموعه‌هایی پیوسته هستند که باید با هم افزایی و همکاری نزدیک، در وهله نخست نیازهای آستان قدس و سپس نیازهای جامعه و کشور را برطرف کنند.

گفتنی است؛ در این مراسم از زحمات و خدمات حجت الاسلام دکتر محمد امامی سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی تقدیر و حجت الاسلام دکتر جهانگیری به عنوان رئیس جدید این دانشگاه معارفه شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1090935

مهمترین اخبار ایران و جهان: