نیوز سیتی!
25 آذر 1401 - 15:39

نماز جمعه یکی از زیباترین جلوه‌های عبادی اسلام است

مهدی‌شهر - امام جمعه مهدی‌شهر گفت: نماز جمعه یکی از زیباترین جلوه‌های عبادی اسلام است و تا آنجا اهمیت دارد که خداوند متعال یک سوره را به نام جمعه نازل فرموده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد بارانی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته مهدی‌شهر به میزبانی مصلای این شهر ضمن اشاره به سالروز نخستین نمازجمعه استان سمنان در مهدی‌شهر بیان کرد: ۴۳ سال قبل مردم مهدی‌شهر طوماری را نزد امام خمینی (ره) بردند و در روز ۲۷ آذرماه ۵۸ ایشان آیت الله شاهچراغی را به عنوان نخستین امام جمعه این شهر منصوب کردند تا به عنوان شهر اولین‌ها لقب بگیرد.

وی با بیان اینکه نخستین نماز استان سمنان در مهدی‌شهر به همت مردم انقلابی در روز سی ام آذرماه ۵۸ برگزار شد، ابراز کرد: این رویداد مهم دارای سه نشانه است که نخستین آن‌ها تدین و دینداری مردم شهرستان مهدی‌شهر محسوب می‌شود.

امام جمعه مهدی‌شهر با بیان اینکه مردم این شهرستان نشان دادند که اهل دینداری و دین مداری هستند چرا که نماز جمعه نماد دین مداری است، ابراز کرد: دومین نشانه این اقدام مردم مهدی‌شهر، ولایتمداری و عشق به امام (ره) است که آن‌طور عاشقانه کوشیدند تا دستور انتصاب امام جمعه شهرشان را بتوانند از امام امت، بگیرند.

وی با بیان اینکه سومین ویژگی و نشانه مردم مهدی‌شهر که نخستین نماز جمعه را برای شهرشان خواستند، بصیرت است، تاکید کرد: نماز جمعه یکی از زیباترین جلوه‌های عبادی اسلام است لذا می‌بینیم که یک سوره برای روز جمعه نازل شده و این تاکید خداوند متعال بر روز و نماز جمعه را نشان می‌دهد.

امام جمعه مهدی‌شهر با بیان اینکه در نماز جمعه ذکر خدا است، ابراز کرد: ذکر خدا یک مجموعه است که نخستین بخش آن تقوا و ترک گناه است، نماز جمعه با توصیه به تقوا راه را برای اینکه جامعه اسلامی به سوی سنگر و پناهگاه اسلام روی بیاورد، هموار می‌سازد.

بارانی با بیان اینکه امام علی (ع) می‌فرمایند به وسیله تقوا خودتان را از خواب غفلت بیدار کنید، ابراز کرد: امروز در جامعه‌ای که بیراهه‌ها و لغزش‌های زیادی دارد، تقوا دل و جان انسان را بیدار می‌کند.

وی با بیان اینکه تقوا یک لباس است، افزود: هر مجموعه و کاری لباسی مخصوص دارد مثلاً غواص باید لباس غواصی بپوشد وگرنه نمی‌تواند در زیر آب کار کند لذا زندگی در عالم دنیا نیز نیازمند یک لباس است که آن تقوی است که یکی از تأکیدات ویژه در نمازجمعه نیز محسوب می‌شود لذا نماز جمعه توصیه گر به تقوای الهی است.

امام جمعه مهدی‌شهر با بیان اینکه امام علی (ع) فرمودند در روز قیامت به اندازه‌ای که سبقت در نماز جمعه داشتید به سوی بهشت سبقت می‌گیرید، بیان کرد: عالم، جهان مسابقه است و کسانی که در پیوستن به صفوف نماز جمعه پیروز شدند در ورود به بهشت نیز پیروز می‌شوند.

بارانی با بیان اینکه بخش دیگر ذکر، نماز است که تجلی آن در نماز جمعه دیده می‌شود، گفت: بخش سوم ذکر بعد از نماز، تقوا و «شناخت دشمنان» محسوب می‌شود، لذا ممکن است در دنیا کثیر الصلواه باشیم اما به کمک ولی خدا نرویم، آیا نمازها اهمیتی خواهد داشت؟ لذا جهاد در رکاب ولی خدا است که اهمیت دارد و سنگر وحدت اسلام در برابر دشمنان «نماز جمعه» است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 914175

مهمترین اخبار ایران و جهان: