نیوز سیتی!
15 آذر 1401 - 12:03

خط ویژه| تطهیر و عادی انگاری «تجزیه طلبی» در روزنامه اصلاح طلب /تحریک مردم علیه دولت با اخبار مخدوش و هدفمند

ادبیات بکار رفته در این مطلب دقیقا همراستا با ادبیات و خط خبری رسانه های معاند و فعالین جریان برانداز است و آن چیزی نیست جز عادی انگاری و تطهیر تجزیه طلبی.

گروه ویژه فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

تحریک مردم علیه دولت با اخبار مخدوش و هدفمند

به اذعان رسانه های معاند، آشوب ها در ایران به هدف خود نرسیده و ناکام مانده است. ژنرال «آمیت صعر» تحلیلگر ارشد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اخیرا در نشستی که در اندیشکده «گازیت» از مراکز مطالعاتی وابسته به واحد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی برگزار شده، گفته است:«جمهوری اسلامی در ایران علی‌رغم اعتراضاتی که برای هفته‌ها کشور را فراگرفته به بقای خود ادامه خواهد داد.»
 


در عین حال فعالین و رسانه های معاند تاکید کرده اند که باید با دست گذاشتن بر مسئله معیشت و اقتصاد، مردم را به خیابان ها بکشانیم. با این وجود شاهدیم که برخی رسانه ها در داخل، خواسته یا ناخواسته در این پروژه ضدایرانی و مغایر با منافع ملی بازی کرده و به عملیات روانی دشمن ضریب می دهند.

در همین رابطه روزنامه هم میهن در گزارشی با عنوان «ارزان فروشی بنزین به خارجی ها» نوشت:«این روزها ماجرای بنزین در کشور به یک معما تبدیل شده است. نه میزان تولیدش مشخص است و نه میزان مصرفش. گاهی فقط یک مدیر یا مسئول در پاسخ به گزارش رسانه‌ها رقمی از تولید و مصرف را اعلام می‌کند. نه کسی هست که این آمار را تایید کند، نه کسی تکذیب می‌کند. راجع به کیفیت بنزین تولیدی هم فعلا بهتر است صحبت نکنیم، چون این روزها کیفیت اهمیت ندارد، آنچه مهم است اینکه واردکننده بنزین می‌شویم یا بر خودکفایی می‌بالیم؟»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در کش‌وقوس ماجرای تولید و تامین بنزین خبر صادرات این محموله، آن هم با کمتر از نصف قیمت واقعی به همسایگان عراقی و افغانستانی شوکه‌کننده بود. درحالی‌که قیمت بنزین در فوب ۵۵ سنت در لیتر برآورد می‌شود، ما بنزین تولیدی را با قیمت لیتری ۲۶ سنت فروخته‌ایم.»
 


در ادامه این مطلب به نقل از مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمده است:«وقتی دولت سیزدهم بر سر کار آمد، دیدیم که حجم قابل توجه تعهدات صادرات بنزین باقی مانده است و انجام تعهدات به دولت فعلی واگذار شده است. تعهدات دولت قبل برای صادرات بنزین در حوزه دریایی ۱۲ میلیون بشکه و در حوزه زمینی هم ۲۰۰میلیون لیتر بود. دقت کنید که در دولت قبل، خرید این محموله‌های بنزین انجام شده و پول پرداخته شده بود و در خزانه رفته و مصرف شده بود و ما مجبور بودیم این تعهدات را به صورت تدریجی انجام دهیم. در بندی از قرارداد هم این شرایط در نظر گرفته شده بود که اگر در بازه زمانی‌ای ما سوخت نداشته باشیم، می‌توانیم در اسرع وقت این محموله‌ها را به‌صورت تدریجی تحویل دهیم.»

این روزنامه اصلاح طلب به گونه ای تیتر زده که گویی دولت رئیسی، بنزین را حراج کرده است. اما همانطور که در متن گزارش این روزنامه اشاره شده است، این وضعیت نتیجه میراثی است که دولت روحانی برجای گذاشته و به عبارتی تعهدی است که به دولت رئیسی تحمیل شده است. بر همین اساس معمای ارزان‌فروشی بنزین در ۱۴۰۱ به سال ۹۹ و روحانی بر‌می‌گردد که بخاطر کاهش مصرف (تعطیلی کرونا و افزایش قیمت آبان ۹۸) و مازاد تولید، بنزین روی دست مانده را با قراردادهای چند ساله و قیمت ثابت(نه شناور) به خارجی‌ها فروخت!؛ به همین خاطر اگر دولت رییسی به قرارداد عمل نمیکرد جریمه هم می‌شد!

تطهیر و عادی انگاری «تجزیه طلبی» در روزنامه اصلاح طلب

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«از نظر روانشناسی اجتماعی «تجزیه‌هراسی ایرانیان» پدیده اجتماعی ریشه‌داری است که نه تنها در گفتمان رسمی حاکمیت‌ها، بلکه در گفتمان نخبه‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی و حتی گفتمان عمومی ما ساری و جاری است. این گفتمان در جریان اعتراض‌های اخیر نیز به شکلی دیگر رشد یافته است؛ هرچند برخی طرح این گفتمان را نوعی انحراف تلقی می‌کنند و سنخیت چندانی در ماهیت اعتراض‌های اخیر با «گفتمان تجزیه‌هراسی ایرانیان» نمی‌بینند.»
 


در بخش دیگری از این مطلب آمده است:«"گفتمان تجزیه‌هراسی" در سطوح مختلف نیازمند بازخوانی و نگاه انتقادی عمیقی است و نویسنده فقط به بخش کوچکی از آن می‌پردازد. "گفتمان تجزیه‌هراسی" به جای درس گرفتن از گذشته، سنت واگرایی با کشورهای همسایه را تقویت می‌کند و ما را از منافع سیاست درست همسایگی محروم می‌کند. این گفتمان باعث می‌شود حس ما درباره همسایه‌هایی که روزگاری بخشی از ایران بوده‌اند... حس پدری باشد که از استقلال فرزندش ناراحت است!؟»
 

 

 

 

 

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«پرسش این است که مردم سرزمین‌های جدا شده از ایران چرا به رغم شباهت‌های زیادی که با مردم ایران داشتند تلاش جدی برای جدا شدن از حاکمیت کشور دیگر و قیام برای الحاق مجدد به ایران نکرده‌اند و به نوعی به این حاکمیت‌ها رضایت داده‌اند.»

ادبیات بکار رفته در این مطلب دقیقا همراستا با ادبیات و خط خبری رسانه های معاند و فعالین جریان برانداز است و آن چیزی نیست جز عادی انگاری و تطهیر تجزیه طلبی. در هفته های گذشته یکی از فعالین جریان برانداز، از تجزیه طلبی با عنوان «طلاق متمدنانه»! نام برده بود!

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 899275

مهمترین اخبار ایران و جهان: