نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 18:01

بنیاد ادبیات ترکی ایرانی در تبریز تاسیس شود

تشکیل بنیاد ادبیات ترکی ایرانی در تبریز و لزوم حمایت از جامعه هنر و هنرمندان برای پرداختن به هنرهای متعالی برخی از موضوعات مطرح شده در دیدار هنرمندان و اهالی فرهنگ آذربایجان شرقی با رئیس جمهور بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت الله ابراهیم رئیسی  عصر امروز در جریان دومین سفر استانی خود به آذربایجان شرقی بعد از ظهر امروز در جمع اهالی فرهنگ و هنر استان در مقبره الشعرا حاضر و شنونده سخنان این قشر شد.

لزیری از پیشکسوتان تئاتر استان و کشور در این دیدار با ابراز خرسندی از ابتکار رئیس جمهور در دیدار با اهالی هنر اظهار داشت: هنر دینی میراث ملی ماست که جز آن راهی برای رسیدن به کمال نداریم چون در شهر و مملکت آقا امام زمان زندگی می کنیم و جامعه هنر نیز پاک است و نباید اقدامات اندک افرادی که به دنبال آلودن این فضا هستند، نباید به پای همه هنرمندان نوشته شود و البته باید توجه داشت که پرداخت هنرمندان به هنرهای متعالی نیازمند حمایت است.

جمشید علیزاده دارنده مدال درجه یک هنر نیز در این دیدار گفت: تبریز یکی از قطب های مهم فرهنگی کشور است و مفاخر و ادبایی که در مقبره الشعرا مدفون هستند، هویت سازان حداقل ۶۰ درصد فرهنگ ایرانی اسلامی هستند و چنین ویژگی در کل دنیا بی نظیر است و در هزار سال از عمر این مقبره تک تک مفاخر مدفون در آن هویت سازان فرهنگ ایرانی هستند.

وی ادامه داد: هر چند به لحاظ سخت افزاری شاهد انجام برخی اقدامات در مقبرة الشعرا به عنوان مدفن ونین هویت سازان فرهنگی ایران در حال انجام است اما به لحاظ نرم افزاری و تولید محتوا نیازمند حمایت به ویژه برای رسیدن تبریز به جایگاه تاریخی و قطبیت خود در عرصه فرهنگ و هنر است.

این هنرمند تبریزی تصریح کرد: تبریز پایتخت تشیع و بزرگترین شاعر تشیع یعنی صائب تبریزی نیز زاده این شهر است اما تاکنون ۲۵ هزار بیت از اشعار وی هنوز چاپ نشده که امیدواریم با حمایت های ریاست جمهوری این امر محقق شود و باید توجه داشت که در صده های گذشته اقوام مختلفی تحت عنوان ایران در این فلات گسترده زندگی کرده و همین اقوام قسمت اعظمی از فرهنگ این سرزمین را به واسطه زبان های بومی و محلی خود شکل داده اند که البته همه آنها برگرفته از زبان فارسی هستند.

علیزاده گفت: ایران و تشیع دو روی سکه فرهنگ ایرانی و بر همین اساس نیاز است بنیاد ادبیات ترکی ایران به مرکزیت تبریز ایجاد شود چون اثرات فرهنگی آن به مثابه  قدرتمندترین موشک ها خواهد بود و با پرداخت و توجه به ادبیات آذری ایرانی نه تنها از دست درازی بیگانگان به این فرهنگ و مصادره آن جلوگیری می شود، بلکه می توان این فرهنگ را به صورت گسترده تبلیغ و بسط داد.

انتهای پیام/ ۶۰۰۳۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1271531

مهمترین اخبار ایران و جهان: