نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 11:22

تحولات اوکراین| شرط روسیه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین

درخواست چین برای توقف ارسال سلاح به اوکراین، آغاز تحویل سلاح‌های سنگین غربی به کی‌یف، آمادگی سازمان ملل برای کمک به حل مناقشه اوکراین و نیاز به ۱۲۷ میلیارد دلاربرای بازسازی زیرساختارهای تخریب شده این کشور، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "واسیلی نبنزیا"، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته، جمعه، در نشست شورای امنیت درباره درگیری نظامی اوکراین، تاکید کرد که عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین تنها زمانی پایان خواهد یافت که اهداف تعیین شده برای آن، چه از طریق مذاکرات و چه از طریق توان نظامی، محقق شده باشد.

وی گفت: «پایان دادن به عملیات  ویژه نظامی تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که دیگر تهدیدی از جانب اوکراین برای روسیه وجود نداشته باشد و تبعیض علیه مردم روس زبان این کشور پایان یابد. اگر بتوان این نتیجه را از طریق مذاکرات به دست آورد، ما برای چنین سناریویی آمادگی داریم و در غیر این صورت، تمام وظایف تعیین شده با استفاده از توان نظامی محقق خواهد شد.»

نبنزیا یادآور شد که روسیه هرگز هدف از بین بردن حاکمیت یا اوکراین زدایی از اوکراین را دنبال نکرده  و آماده هر سناریویی است که در آن اهداف عملیات ویژه به صورت مسالمت آمیز تحقق یابد.

وی افزود: «مقامات کی‌یف و حامیان غربی آنها تلاش می‌کنند اوضاع را به گونه‌ای نشان دهند که گویی هدف از اجرای عملیات ویژه روسیه، نابودی اوکراین به عنوان یک کشور، و تقریباً اوکراین‌زدایی و روسی‌سازی اجباری آن است. ما هرگز چنین اهدافی را اعلام نکرده و دنبال نکرده‌ایم. واقعیت این است که مقامات کی‌یف دقیقاً خط مشی روس‌زدایی اوکراین و همچنین تجلیل از عوامل نازیسم را دنبال می کنند»

این دیپلمات روس بر اهمیت درک این موضوع تأکید کرد که  روسیه «نه علیه مردم اوکراین، بلکه علیه رژیم جنایتکار ملی‌گرای این کشور که در سال 2014 در نتیجه کودتای ضد قانون اساسی با حمایت مستقیم غرب به قدرت رسید، می‌جنگد».

نبنزیا  همچنین در سخنرانی خود در شورای امنیت به این نکته نیز اشاره کرد که نشست‌هایی که غرب در مورد اوکراین برگزار می کند، به طور فزاینده ای شبیه به یک نمایش ریاکارانه شده و ابتکارعمل کی‌یف برای برگزاری "اجلاس صلح"، نیز تنها یک ترفند ساختگی تبلیغاتی و تلاشی برای جلب رضایت کشورهای غربی است. به گفته وی، پیش نویس قطعنامه مربوطه نیز ربطی به واقعیت ندارد.

 امینه جاپارووا، معاون اول وزیر امور خارجه اوکراین نیز به نوبه خود در نشست شورای امنیت اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه مربوط به "طرح صلح" در مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ 23 ماه فوریه (به مناسبت سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین) به رای گذاشته خواهد شد. به گفته وی، کی‌یف پیشنهادات به منظور حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه نظامی در اوکراین را یک اولویت اساسی برای سازمان ملل متحد می داند.

علاوه بر این، جاپارووا یادآور شد که کی‌یف در سال جاری پیش نویس قطعنامه‌ای در خصوص تشکیل یک دادگاه ویژه علیه روسیه برای بررسی در مجمع عمومی سازمان ملل را ارائه خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و بیست و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

روسیه خواستار تشکیل نشست شورای امنیت در مورد وضعیت کلیسای ارتدکس اوکراین شد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که این کشور روسیه در تاریخ 17 ژانویه (27 دی ماه) خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص وضعیت کلیسای ارتدکس اوکراین شد. 

این دیپلمات روس در نشست شورای امنیت گفت: «در اوکراین با همدستی غرب جمعی، رژیم زلنسکی به یک دیکتاتوری استبدادی تبدیل شده که خود مانع مهمی برای برقراری صلح در این کشور است.  اخیراً تمایل به نابودی تنها کلیسای متعارف اوکراین- یعنی کلیسای ارتدکس اوکراین، به آزار و اذیت مخالفان و رهبران مخالف دولت اضافه شده است.»

وی یادآور شد که پیامدهای چنین اقداماتی برای صلح و امنیت منطقه می تواند بسیار جدی باشد. بنابراین، این وضعیت مستحق توجه دقیق اعضای شورای امنیت است.

به گفته دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، نشست شورای امنیت برای رسیدگی به این موضوع برای ساعت 15:00 به وقت نیویورک (23:00 به وقت مسکو) در روز سه شنبه، 17 ژانویه درخواست شده است.

لازم به یادآوری است که در سال 2022، مقامات اوکراینی اقدامات خود علیه کلیسای ارتدکس این کشور را تشدید کرده و این موضوع بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین شدت بیشتری گرفت.  در پاییز  سال گذشته خانه‌های شخصی اسقف‌ها و کشیشان، ساختمان‌های کلیساها و صومعه‌ها مورد جستجو  قرار گرفت تا آثاری از «فعالیت‌های ضد اوکراینی» در آنها پیدا کنند. در نتیجه این جستجوها، در نهایت کتب و ادبیات روسی پیدا شد که از آنها بعنوان  حمایت از "جهان روسی" تلقی شده و اقدامات برای محدود کردن هرچه بیشتر فعالیت این کلیسا تشدید شد.

نماینده چین در سازمان ملل: ارسال تسلیحات به کی‌یف تهدیدی برای تشدید درگیری است

ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان سازمان ملل شب گذشته، جمعه، در نشست شورای امنیت درباره اوکراین تاکید کرد که ادامه تحویل تسلیحات، از جمله تسلیحات سنگین به اوکراین تنها درگیری نظامی در این کشور را تشدید خواهد کرد و می تواند منجر به گسترش بحران شود.

به گفته وی، «جامعه بین المللی، به ویژه کشورهایی که تأثیر زیادی بر وضعیت کنونی دارند، باید گفتگو بین روسیه و اوکراین را ترویج دهند تا بحران کنونی به طور مسالمت آمیز حل شود، نه آنکه با ارسال تسلیحات، باعث افزایش تنش شوند».

این دیپلمات تاکید کرد: تشدید تحریم‌ها یا تامین تسلیحاتی، حل و فصل اوضاع را دشوارتر کرده و همچنین ممکن است منجر به گسترش رویارویی شود.

به گفته وی، آتش‌بس 36 ساعته به مناسبت ولادت حضرت مسیح (طبق اعتقاد کلیسای ارتدوکس) که به صورت یکجانبه توسط روسیه به اجرا گذاشته شد، به مردم کمک کرد تا این تعطیلات را در آرامش جشن بگیرند و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه فراهم و تسهیل شود که قابل استقبال است.

معاون دبیرکل سازمان ملل: گوترش آماده کمک به حل مناقشه در اوکراین است

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، شب گذشته، جمعه، در نشست شورای امنیت تایید کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد آماده کمک به طرفین در حل و فصل مناقشه نظامی کنونی در اوکراین است.

پیش از این، استفان دوجاریک، نماینده رسمی دبیرکل سازمان جهانی نیز گفته بود که آنتونیو گوترش آماده است تا در صورت درخواست از سوی همه طرف‌های درگیری، به عنوان میانجی برای حل بحران اوکراین دست به اقدام بزند.

سازمان ملل خواستار رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی از روسیه شد

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست شب گذشته شورای امنیت اعلام کرد که این سازمان از همه طرف های ذینفع می خواهد تا برای رفع موانع صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه تلاش کنند.

وی گفت: «صادرات [این نوع محصولات] برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها و رفع نگرانی های امنیت غذایی در جهان بسیار مهم است. ما از همه طرفین می‌خواهیم که روی این وظیفه کار کنند.»

علاوه بر این، لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد نیز، در این نشست مدعی شد که ظاهراً به دلیل کاهش سرعت روسیه در بازرسی‌ها، ده ها کشتی در انتظار عزیمت از بنادر بوده و ده ها کشتی دیگر در انتظار بازرسی هستند، بدین ترتیب طرح کریدور صادرات غلات از طریق دریای سیاه به درستی انجام نمی شود. 

توماس-گرینفیلد تاکید کرد که تاخیر صورت گرفته برای صادرات حدود 2.5 میلیون تن غلات مشکل ایجاد کرده است. به گفته این دیپلمات، در حال حاضر، تقاضای جهانی برای غلات عرضه شده از طریق دریای سیاه به طور کامل پوشش داده نشده است. در همین راستا، وی از طرف روسی خواست فورا همکاری در مورد توافق غلات را تقویت کند.

 اوکراین: "اجلاس صلح" ممکن است در قالب نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود

امینه جاپارووا، معاون اول وزیر امور خارجه اوکراین در جریان سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره روند اوضاع در این کشور اعلام کرد که "اجلاس صلح" با هدف حل و فصل مناقشه نظامی کنونی در اوکراین ممکن است در قالب نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود و نحوه برگزاری این رویداد هنوز در حال بحث است.

وی گفت: «ما در حال حاضر در حال گفتگو با شرکای خود درباره نحوه برگزاری این اجلاس هستیم. در این رابطه دو اولویت  - دو قطعنامه وجود دارد: درباره مسئولیت جنگ و فرمول صلح برای پایان آن. ممکن است این دو قطعنامه بطور همزمان در نظر گرفته نشوند.»

 جاپارووا یادآور شد که قطعنامه "طرح صلح" احتمالا در تاریخ 23 فوریه و همزمان با سالگرد آغاز جنگ بررسی خواهد شد و قطعنامه مسئولیت آن کمی دیرتر صادر خواهد شد.

اوکراین: برای بازسازی زیرساختارهای کشور به بیش از 127 میلیارد دلار نیاز است

امینه جاپارووا، معاون اول وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته، جمعه، در جریان سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که خسارات وارده به زیرساخت‌های غیرنظامی و حیاتی این کشور بیش از 127 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

وی گفت: بازسازی اوکراین به "یکی از بزرگترین طرح سرمایه گذاری و بزرگترین سایت ساخت و ساز در اروپا تبدیل خواهد شد که طیف وسیعی از فرصت‌ها را برای شرکای بین المللی فراهم می کند تا از بهترین شیوه ها در زمینه مهندسی، ساخت و ساز و انتقال فناوری استفاده کنند."

 توافق رهبران آمریکا و ژاپن بر ادامه تحریم‌ها علیه روسیه 

دولت آمریکا و مقامات ژاپن به اعمال تحریم های جدید علیه روسیه و حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، شب گذشته، جمعه، پس از گفتگوهای دوجانبه در واشنگتن در خصوص این موضوع به توافق رسیدند.

در بیانیه مشترک منتشر شده توسط کاخ سفید آمده است: :«ما (آمریکا و ژاپن) به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و ارائه حمایت بی دریغ از اوکراین ادامه خواهیم داد.  ما به صراحت اعلام می کنیم که هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای توسط روسیه در اوکراین به عنوان یک اقدام خصمانه علیه کل بشریت تلقی خواهد شد و به هیچ وجه قابل توجیه نخواهد بود.»

رئیس دفتر زلنسکی: عرضه سلاح های سنگین توسط غرب آغاز شده است

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی اعلام کرد که تحویل سلاح‌های سنگین غربی به این کشور دیگر آغاز شده است.

رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی گفت: من نمی‌توانم تمام جزئیات را به شما بگویم، اما می‌توانم اطمینان دهم که در واقع ما دیگر شروع به دریافت چنین سلاح‌هایی از شرکای اروپایی خود کرده‌ایم  و من متقاعد شده‌ام که این تحویل‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.»

پیش از این، وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در لندن، از متحدان غربی هزاران دستگاه تانک خواست و تاکید کرد که کی‌یف مایل به دریافت چنین تجهیزاتی، به ویژه چلنجر بریتانیایی، آبرامز آمریکایی و لئوپارد آلمانی است.  

 کارشناسان مجله " نشنال اینترنست" نیز در گزارشی به این واقعیت اشاره کرد که تامین خودروهای زرهی غربی از سه کشور ناتو - ایالات متحده، آلمان و فرانسه - می تواند مشکلات بیشتر و جدیدی را برای نیروهای مسلح اوکراین در زمینه تامین لجستیکی، نگهداری و آموزش استفاده از آنها ایجاد کند. 

آلمان ممکن است این هفته درباره ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین تصمیم بگیرد

آژانس بلومبرگ به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که تصمیم برای ارسال تانک های لئوپارد به اوکراین احتمالاً طی این هفته توسط دولت آلمان اتخاذ خواهد شد. 

به گفته یک مقام آگاه، تعداد تماس‌ها از کی‌یف برای برلین به منظور تامین این نوع خودروهای زرهی سنگین افزایش یافته است. فرض بر این است که این تصمیم تا قبل از نشست گروه تماس حمایت از اوکراین در پایگاه هوایی آمریکا در رامشتاین در تاریخ 20 ژانویه اتخاذ خواهد شد. در این نشست، کریستین لامبرشت، وزیر امور خارجه آلمان قرار است درباره لئوپاردها "اظهارات روشنی" داشته باشد.

شولتز: آلمان در هماهنگی با متحدانش به اوکراین کمک نظامی خواهد کرد

اولاف شولز، صدراعظم آلمان پس از دیدار با محمد السودانی، نخست وزیر عراق در روز جمعه، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آلمان بدون برداشتن گام های یکجانبه، ارائه کمک نظامی لازم به اوکراین را تنها در هماهنگی با متحدان خود ادامه خواهد داد.

شولتز تاکید کرد که کشورهای غربی به حمایت خود از طرف اوکراینی در حد نیاز آنها ادامه خواهند داد. وی افزود: ما این کار را تنها با هماهنگی نزدیک با متحدان و دوستان خود انجام می دهیم. ما این اصل را همچنان حفظ خواهیم کرد. به گفته وی، این رویکردی است که «اکثریت شهروندان آلمانی از آن حمایت می کنند».

حمایت آلمان از اوکراین در سال 2022 بیش از 12 میلیارد یورو بوده است.

 لهستان بدون تایید آلمان قادر به تامین تانک‌های لئوپارد اوکراین نخواهد بود

در بیانیه‌ای که روز جمعه 13 ژانویه در پایان نشست کابینه وزیران آلمان منتشر شد، تاکید شده است که لهستان نمی تواند بدون موافقت مقامات برلین تانک های لئوپارد را به اوکراین عرضه کند. در این سند یادآوری شده که ارسال تانک های لئوپارد به اوکراین توسط لهستان بدون تایید آلمان می تواند اقدامی غیرقانونی تلقی شود.

دو روز قبل، روزنامه آلمانی Die Welt اشاره کرد که پیشنهاد ورشو برای ارسال تانک های لئوپارد به کی‌یف، با دور زدن آلمان، توهین به اولاف شولز، صدراعظم آلمان خواهد بود. 

بطور همزمان، روزنامه پولیتیکو نیز از وابستگی مواضع شولز به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در زمینه تامین تانکهای مورد نیاز کی‌یف خبر داد و یادآور شد که تصمیم قبلی جمهوری فدرال آلمان در مورد تامین نفربر زرهی ماردر آلمان به نیروهای مسلح اوکراین با موافقت واشنگتن اتخاذ شده است.

آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان، پس از مذاکره با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود در روز چهارشنبه، از انتقال یک گروه تانک های لئوپارد ساخت آلمان برای نیازهای نیروهای نظامی اوکراینی خبر داد. دودا تعداد دقیق این تانکها را مشخص نکرد، ولی مشخص است که یک گروه تانک طبق استانداردهای ناتو متشکل از 14 دستگاه از این نوع خودروی جنگی است.

انتقاد مقامات کی‌یف از پیشنهاد ماکرون برای ارائه تضمین امنیتی به روسیه 

مقامات اوکراینی با پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای ارائه تضمین به روسیه به عنوان بخشی از معماری امنیتی آینده اروپا مخالف هستند. این موضوع را روز جمعه، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند بیان کرد.

یرماک تاکید کرد که از پیشنهاد رهبر فرانسه از طریق رسانه های اوکراین مطلع شده و همچنین تاکید کرد که بطور دقیق نمی داند این اظهارات با چه  پیش زمینه‌ای بیان شده است. رئیس دفتر زلنسکی گفت: "اگر از من بپرسید که آیا تضمین‌های امنیتی برای روسیه لازم است، من پاسخ خواهم داد که مخالف چنین اقدامی هستم."

وی افزود که طرفدار افزایش هرچه بیشتر تحریم‌های ضد روسیه است. یرمک با بیان اینکه ادامه درگیری نظامی در اوکراین به این معناست که این تحریم ها کافی نیست، گفت: به نظر من باید یک کنفرانس بین‌المللی در این زمینه برگزار شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پایان ماه دسامبر، در مصاحبه با روزنامه لوموند، گفته بود که هنگام ایجاد ساختار امنیتی آینده اروپا، باید تضمین هایی نیز به طرف روسی ارائه شود. وی پیش از این، در اوایل  دسامبر نیز در مصاحبه دیگری پیشنهاد کرده بود که ساختار امنیتی آینده در اروپا باید شامل تضمین‌هایی برای روسیه باشد. وی افزود که کشورهای غربی پس از پایان درگیری در اوکراین باید در مورد چگونگی تامین نیازهای امنیتی هر یک از طرفین مناقشه گفتگو کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 975775

مهمترین اخبار ایران و جهان: