نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 23:17

در هفتادمین جلسه علنی شورای شهر قزوین چه گذشت؟

هفتادمین جلسه علنی شورای شهر قزوین با محوریت بررسی نحوه تغییر کاربری اراضی آموزشی شهر قزوین در تالار مردم شورای شهر قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، هفتادمین جلسه علنی شورای شهر قزوین به ریاست علی فرمانی و با حضور محسن حق‌شناس نایب‌رئیس، اعضا، حسین برجی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین، اصغر بهنام‌زاده سرپرست املاک شهرداری قزوین با محوریت بررسی نحوه تغییر کاربری اراضی آموزشی شهر قزوین در تالار مردم شورای شهر قزوین برگزار شد.

محکومیت اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه 

در ابتدای این جلسه رئیس شورای شهر قزوین در نطقی پیش از دستور ضمن محکوم کردن اقدام پارلمان اروپا درباره تروریستی نامیدن سپاه پاسداران اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تاسیس به فرمان حضرت امام خمینی (ره) به عنوان مدافع کشور و حافظ حریم انقلاب چتر ایثار و از خودگذشتگی را بر نقشه زیبای ایران اسلامی گستراند و امروز اقتدار و صلابت پاسداران فدایی اسلام خار چشم دشمنان انقلاب شده است.

علی فرمانی اضافه کرد: سپاه سراسر افتخار ما با حضور در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و عمرانی نشان داد توانمند است و با نگرش عمیق اسلامی در مقابل کفار ایستاده است و برای دفاع از دین اسلام فرامنطقه ای عمل می‌کند.

وی ادامه داد: امروز نیروی دفاعی سپاه غیرتمند به جدید ترین تسلیحات نظامی به خصوص موشکی مجهز شده و آماده است کفار را در هر نقطه از دنیا که برای کشور ایجاد تهدید کنند با شدیدترین برخورد مواجه کند و این موضوع تن سیاستمداران نوکر آمریکا و رژیم صهیونیستی را به لرزه در آورده است.

فرمانی تصریح کرد: امروز دشمنان ما از ترس اقدام قاطع سپاه اقدام به قراردادن این نیروی سرافراز در فهرست سازمان‌های تروریستی کرده‌اند که این اقدام خشم و انزجار ملت غیور کشور را به همراه داشته است. بنابراین شورای شهر قزوین اعلام می‌کند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چشم و چراغ این میهن است و حمایت از این نهاد مقدس همچنان از اولویت های مردم عزیز است.

تقاضای شهرداری برای اخذ 10 درصد ارزش افزوده برای تغییر کاربری اراضی آموزشی

در ادامه این جلسه سرپرست املاک شهرداری قزوین به بیان لایحه شهرداری قزوین درباره تغییر کاربری زمین‌های آموزشی گفت:‌ با توجه به مراجعات مکرر متقاضیان املاک با کاربری آموزشی برای ساخت‌وساز و تفکیک قطعات در سطح شهر به استحضار می‌رسانیم از آنجایی که تغییر کاربری و تفکیک در کاربری‌های عمومی نیاز به اخذ نظر دستگاه متولی طرح یعنی آموزش و پرورش دارد، شهرداری قزوین باید نسبت به اخذ عوارض ارزش افزوده از مالکان اقدام کند.

اصغر بهنام‌زاده افزود: شهرداری قزوین در نظر دارد در صورتی که مالکان این اراضی رضایت اداره‌کل آموزش و پرورش را جلب کردند، با اخذ 10 درصد ارزش افزوده پلاک نسبت به تغییرکاربری قطعات به انضمام اخذ سرانه‌های قانون ماده 101 نسبت به تفکیک اقدام کند.

وی ادامه داد: بنابراین انتظار شهرداری قزوین این است که به استناد بند 14 ماده 8 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای شهر و شهرداران مصوب سال 1375 مراتب توسط شورای شهر بررسی و شورا نظر خود را در این باره اعلام کند.

کاهش عوارض تغییر کاربری اراضی آموزشی درآمد شهرداری را کاهش می‌دهد

عضو شورای شهر قزوین ضمن ابراز مخالفت با این لایحه گفت: طی سال‌های گذشته برای تغییر کاربری اراضی آموزشی 17 درصد عوارض ارزش افزوده از مالکان گرفته می‌شد و دلیلی ندارد این مصوبه شورای شهر قزوین تغییر پیدا کند، چرا که در این صورت سایر دستگاه‌ها هم توقع دارند که عوارض تغییر کاربری را برای آنها کاهش دهیم.

فرج‌الله فصیحی رامندی اضافه کرد: اگر به دنبال کمک به آموزش و پرورش هستیم، می‌توانیم مصوبه برای کمک به ساخت مدارس خیریه بیاوریم و از محل اعتبارات شهرداری قزوین به چنین طرح‌هایی کمک کنیم. اما نباید میزان درآمدزایی شهرداری از تغییر کاربری اراضی آموزشی را کاهش دهیم و این کار پیامدهای منفی برای شهرداری دارد.

وی ادامه داد: شهرداری قزوین برای کسب درآمدهای پایدار نیازمند به عوارض ارزش افزوده تغییر کاربری زمین‌های شهری است و اگر چنین لایحه‌ای تصویب شود، بدعت بدی برای آینده خواهد بود و سایر نهادها از ما متوقع خواهند شد.

اخذ عوارض 17 درصدی توجیه قانونی ندارد

نایب‌ رئیس شورای شهر قزوین هم ضمن اصرار بر تصویب لایحه شهرداری گفت: تصویب این لایحه کمک مهمی برای آموزش و پرورش است و با توجه به اینکه مالک طرح تغییر کاربری فضای آموزشی آموزش و پرورش است، منظور کردن عوارض 17 درصدی برای مالکان هیچ توجیه قانونی ندارد و بارها در کمیسیون ماده 100 هم به ما ایراد گرفته شده است.

محسن حق‌شناس افزود: شهرداری قزوین از نظر قانونی هیچ‌وقت نمی‌تواند به ساختن یک مدرسه کمک کند و بهتر است به جای کمک میزان هزینه‌هایی که از آموزش و پرورش اخذ می‌کند را کاهش دهد، تا خود این دستگاه نسبت به توسعه فضای آموزشی و احداث مدرسه اقدام کند.

وی ضمن مخالفت برای عودت دادن این لایحه به کمیسیون تخصصی ادامه داد: اگر با تصویب این لایحه موافقت نشود، از این به بعد همه لوایح درباره عوارض تغییر کاربری زمین‌هایی که در مالکیت شهرداری نیستند، رأی منفی خواهیم داد. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 991675

مهمترین اخبار ایران و جهان: