نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 14:00

چین: امیدواریم آمریکا بازیِ با «حاصل جمع صفر» را کنار بگذارد

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن استقبال از سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن ابراز امیدواری کرد که واشنگتن رویکردش به چین را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران نسبت به تغییر رویکرد واشنگتن ابراز امیدواری کرد.

وی دراین‌باره گفت: چین از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به چین استقبال می‌کند و دو طرف درباره انجام ترتیبات خاص این سفر در حال گفت‌وگو هستند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین افزود: پکن امیدوار است که آمریکا دیدگاه درستی درباره چین اتخاذ کند و به جای مقابله، گفت‌وگو در پیش بگیرد؛ وضعیت برد-برد تا بازی با حاصل جمع صفر.

بنا بر اعلام رسانه‌های آمریکایی وزیر خارجه این کشور قرار است روز ۵ فوریه (۱۶ بهمن) برای دیدار با همتای چینی خود، به پکن سفر کند. اعلام سفر وزیر خارجه آمریکا به چین، پس از سفر اخیر هیئت بلندپایه آمریکا به پکن انجام می‌شود. سفر این هیئت بلندپایه، مقدمه و آماده‌سازی برای سفر آنتونی بلینکن بود.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، «دانیل کریتنبرینک»، دست‌یار وزیر امور خارجه در امور شرق آسیا و اقیانوسیه و «لورا روزنبرگر»، مدیر ارشد شورای امنیت ملی چین و تایوان، از ۱۱ تا ۱۴ دسامبر (۲۰ تا ۲۳) به چین، کره جنوبی و ژاپن سفر کردند.

«شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در اندونزی با هم دیدار و درباره مسئله تایوان و کره شمالی گفت‌وگو کردند.

به‌دنبال سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان در اوایل ماه آگوست، تنش‌ها در تنگه تایوان تشدید شد. پکن، سفر پلوسی را محکوم و آن را نوعی حمایت از جدایی‌طلبان تلقی و در واکنش، رزمایش گسترده و بی‌سابقه‌ای را در اطراف حریم هوایی و آبی جزیره تایوان برگزار کرد. به‌رغم این واکنش، کشورهایی همچون آلمان پس از سفر پلوسی، هیئت‌های بلندپایه‌ای را به این جزیره اعزام کرده و به تشدید تنش‌ها دامن زده‌اند.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اقداماتی همچون سفر پلوسی را نقض سیاست «چین واحد» تلقی می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 982431

مهمترین اخبار ایران و جهان: