نیوز سیتی!
28 فروردین 1402 - 17:02

عیدی کارفرما به کارگران صدرفولاد لرستان؛ اخراج!

سرمایه‌گذاری که با وعده‌های رونق تولید و اشتغال، پای در عرصه سرمایه‌گذاری در صدر فولاد نهاد، امروز اما اظهار ناتوانی کرده و چندین کارگر این واحد را اخراج کرده‌ است. به نظر می‌رسد این اقدام در ابتدای سالی که بر رونق تولید و مهار تورم تاکید بسیاری شده، عملی خلاف جریان تحقق باشد و لرستان را بیش از گذشته از مدار توسعه و پیشرفت باز دارد.

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد؛ رونق تولید طی چند سال اخیر بارها مورد توجه و مطالبه رهبر انقلاب قرار گرفته است، مولفه مهمی که نه تنها توسعه و رشد اقتصادی را شامل می‌شود، بلکه موجب اشتغال‌زایی و افزایش امید به زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون بیکاری نیز می‌گردد.

از این‌رو احداث و احیای کارخانجات و واحدهای تولیدی در تحقق رشد تولید بسیار موثر و کارگشا هستند، بنابراین باید ضمن حفظ شرایط موجود تولید و همچنین نیروی کار، در راستای رونق و توسعه تولید نیز برنامه‌ریزی کرد.

اگرچه لرستان طی سال‌های اخیر از تعطیلی واحدهای تولیدی بسیاری رنج می‌برد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید بر احیای واحدهای راکد و همچنین حمایت دستگاه قضایی از تولیدکننده‌ها، برخی کارخانجات همچون صدرفولاد خرم‌آباد پس از سال‌ها توقف فعالیت، چند ماه گذشته به مدار تولید بازگشت.

سرگذشت تلخ صدر فولاد

زمین صدرفولاد سال ۸۵ توسط فردی خریداری می‌شود، وی تسهیلات ارزی را به عاملیت بانک کشاورزی دریافت کرده و پس از خرید ماشین‌آلات از کشور ایتالیا، این کارخانه را راه‌اندازی می‌کند.

خریدار به محض راه‌اندازی کارخانه آن را به فرد دیگری واگذار می‌کند که سال ۹۰ با فعالیت دلالی ضایعات فلزی و از پیمانکاران تامین مواد اولیه فولاد مبارکه اصفهان این واحد را به همراه شرکا خریداری می‌کند.

با راه‌اندازی مجدد کارخانه و تولید میلگرد تا سال ۹۶، اختلاف میان شرکا بالا گرفته و پس از بدهی به سیستم بانکی و صدور اجراییه، واحد تعطیل شد.

اواخر سال ۱۴۰۰ واحد به فردی غیربومی واگذار شد، مجموعه در حال حاضر بدهی بسیاری به سیستم بانکی و همچنین شرکت‌های آب و برق و گاز داشته و با وجود کمک‌های استان، اما فعلا تولید مدنظر استان رخ نداده است.

اورهال خط کارخانه صدرفولاد فعال بوده و سال گذشته ۱۵۰۰ تن میلگرد تولید داشت، در حال حاضر نیز ۶۰ نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

اخراج کارگران؛ عیدی سال جدید سرمایه گذار

با راه‌اندازی خط نخست این کارخانه، امیدها برای توسعه لرستانی با نرخ بالای بیکاری، زنده شد، امید به اینکه با رونق این کارخانه و کارخانه‌های دیگر تعطیل شده استان و اشتغال چندین نفر از هم استانی‌ها بتوان اندکی از آلام این آسیب را در جامعه کاهش داد.

متاسفانه امروز و با گذشت تنها چند ماه از فعالیت کارخانه صدرفولاد خرم‌آباد، خبری مبنی بر اعتصاب و اخراج کارگران این واحد تولیدی در فضای مجازی منتشر شد.

سرمایه‌گذاری که با وعده‌های رونق تولید و اشتغال، پای در عرصه سرمایه‌گذاری در صدر فولاد نهاد، امروز اما اظهار ناتوانی کرده و نبود منابع مالی را بهانه اخراج چندین کارگر این واحد کرده‌ است.

نیروهایی که همگی بومی لرستان هستند و با اخراج شدن تنها بیکاری استان رشد کرده، موضوعی که تداوم آن مانع از تحقق شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم خواهد شد.

به نظر می‌رسد این اقدام در ابتدای سالی که بر رونق تولید و مهار تورم تاکید بسیاری شده، عملی خلاف جریان تحقق باشد و لرستان را بیش از گذشته از مدار توسعه و پیشرفت باز دارد.

 

تولید مدنظر استان رخ نداده است

در همین راستا بهمن جعفری، رئیس سازمان صمت لرستان در خصوص اخراج نیروهای صدرفولاد به فارس گفت: مدیرعامل کارخانه با بخشی از کارکنان در حوزه حراست و نگهبانی در پایان سال تسویه کرده و پس از پرداخت حق و حقوق، چند نیروی جدید را نیز جایگزین کرده است.

وی بیان داشت: افراد اخراج شده نیز نسبت به این موضوع اعتراض داشته و اعتصاب می‌کنند.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر بین کارفرما و کارگران اختلاف ایجاد شده، افزود: اداره کار نیز جلسه‌ای در راستای بررسی و حل مشکلات کارگران روز گذشته برگزار کرده است.

رئیس سازمان صمت لرستان با تاکید بر اینکه کارخانه تعهداتی نسبت به کارگران دارد، گفت: مراجع قضایی و نهادهای قانونی می‌توانند نسبت به این موضوع ورود کرده و مشکل را حل کنند.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی خط ۲ کارخانه را تایید نمی‌کنیم، مدیریت کارخانه بدهکار بانک و چندین دستگاه مختلف است و باید برای ادامه فعالیت سرمایه‌گذار و نحوه تولید کارخانه چاره‌ای اندیشید.

اخراج ۲۳ کارگر صدر فولاد به بهانه نبود توان مالی

در همین راستا علی جهانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان، ضمن تایید خبر اخراج چندین نیروی کارخانه صدر فولاد استان، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: متاسفانه مدیرعامل کارخانه روز گذشته اقدام به اخراج ۲۳ نیروی این واحد کرده است.

وی بیان داشت: روز گذشته با مدیرعامل و هیات مدیره کارخانه جلسه مفصلی برای بازگشت نیروها برگزار کردیم و علت این اخراج را مورد بررسی قرار دادیم.

جهانی با بیان اینکه مدیرعامل کارخانه توانایی مالی لازم برای پرداخت حقوق و دستمزد کارگران را ندارد، گفت: به گفته این سرمایه‌گذار در حال حاضر توانایی مالی را به دلیل نبود سرمایه ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان داشت: گویا قرارداد نیروهای اخراج شده به پایان رسیده و مدیرعامل نیز آن‌ها را از ادامه فعالیت در صدرفولاد بازداشته است.

 

کارگران شکایت کنند تا اداره کار ورود کند

وی از ورود اداره‌کار برای حل مشکل کارگران صدرفولاد خبر و ادامه داد: کارگران اخراج شده باید ابتدا تشکیل پرونده شکایت را بدهند تا اداره‌کار بتواند موضوع را پیگیری کند.

جهانی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون کار با کارگران برخورد خواهد شد، افزود: هیاتی در این زمینه شکل می‌گیرد و حق و حقوق کارگران مورد بررسی خواهد گرفت، نمی‌توان تا قبل از تصمیم و تشخیص این هیات، اقدامی برای کارگران انجام داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه سرمایه‌گذار صدرفولاد وعده داده تا خردادماه فاز دوم کارخانه را راه‌اندازی کند، گفت: بنا به اظهارات روز گذشته مدیرعامل، از این کارگران برای فاز ۲ استفاده خواهد شد، اما تا آن زمان توان مالی برای پرداخت حقوق وجود ندارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1156031

مهمترین اخبار ایران و جهان: