نیوز سیتی!
13 بهمن 1401 - 19:29

آزمایشگاه جدید غربالگری مرکز انتقال خون اردبیل افتتاح شد

اردبیل- فرماندار شهرستان اردبیل گفت: همزمان با دهه فجر آزمایشگاه جدید غربالگری مرکز انتقال خون اردبیل با حضور استاندار و مسئولان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد اعتماد اعجازی عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح آزمایشگاه جدید غربالگری مرکز انتقال خون اردبیل اظهار کرد: با افتتاح این مرکز روند خدمات دهی به اهدا کنندگان خون در اردبیل ارتقا می‌یابد و جواب آزمایش در سریع‌ترین زمان ممکن داده می‌شود و دیگر نیازی به ارسال آزمایش به سایر استان‌ها نیست.

وی گفت: بازسازی ساختمان انتقال خون یکی از اولویت‌ها است که در این راستا پیگیری‌های لازم برای تأمین اعتبارات و ساماندهی این ساختمان مبنای کار قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان اردبیل بیان کرد: نام این دستگاه «کوباس ۶۰۰۰» روش آزمایش «الکتروکمی لومینسانس» یا «ای. سی. ال» است که دارای بالاترین کیفیت همراه با بالاترین دقت و سرعت در انجام آزمایشات از جمله هپاتیت «ب»، ایدز و سیفلیس است.

اعتماد اعجاز با بیان اینکه راه اندازی این دستگاه باعث خودکفایی استان می‌شود، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این آزمایشگاه کلیه آزمایش‌های مربوط به خون را که در سال‌های قبل به سایر استان‌ها ارسال می‌شد، جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: انجام سریع آزمایشات و در نتیجه تحویل به موقع و سریع فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی و انجام ۲۰۰ تست در یک ساعت توسط هریک از دستگاه‌ها و در مجموع ۴۰۰ تست در ساعت از دیگر مزایای این دستگاه است.

فرماندار شهرستان اردبیل با بیان اینکه حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه آزمایشات هر اهداکننده خون است، افزود: قیمت هر دستگاه حدود ۷ میلیارد است که با توجه به استقرار دو دستگاه در این آزمایشگاه و یک‌سری ملزومات دیگر حدود ۱۵ میلیارد اعتبار از محل اعتبارات ملی توسط سازمان انتقال خون تأمین و راه اندازی شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1015636

مهمترین اخبار ایران و جهان: