نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 14:18

تخلیه شبانه و غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی در حریم رودخانه‌های قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: در این استان با معضل تخلیه شبانه و غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی در حریم و بستر رودخانه‌ها هستیم.

منصور ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه همچنان شاهد تخلیه شبانه و غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی در حریم و بستر رودخانه‌ها هستیم، اظهار داشت: برای مقابله با این پدیده باید گشت‌های ویژه‌ای ترتیب داده شود که در روستاها و سایر نقاط نزدیک به رودخانه کامیون‌های نخاله‌بر رصد شده و جلوی تخلیه این نخاله‌ها در رودخانه‌ها گرفته شود.

ستوده افزود: تخلیه نخاله ساختمانی در بستر و مسیر رودخانه‌ها در ایام بارندگی و بالا آمدن سطح رودخانه سبب انحراف مسیر سیلاب و خسارت جدی به روستاها و اراضی کشاورزی می‌شود و همچنین هزینه پاک‌سازی رودخانه‌ها از این نخاله‌ها سنگین است که باید برای مقابله با آن تمهیدات جدی اندیشیده شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال‌های اخیر به خاطر عدم مستندسازی اراضی رودخانه‌ای استان قزوین تجاوزات زیادی به حاشیه و بستر رودخانه‌ها اتفاق افتاده است، اظهار داشت:‌ بنابراین سنددار شدن اراضی رودخانه‌ای استان قزوین یکی از تأکیدات همیشگی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال بوده است.

وی اضافه کرد: در امتداد اجرای طرح کاداستر و محدوده‌نگاری اراضی ملی نسبت به تثبیت مالکیت اراضی رودخانه‌ای استان قزوین اقدام شده و در راستای جلوگیری از تعرض به بستر و حریم رودخانه‌های استان قزوین از ابتدای سال جاری تاکنون اسناد رسمی 1440 هکتار از اراضی بستر و حریم رودخانه در استان قزوین صادر شده است.

ستوده با بیان اینکه در این رابطه اسناد حریم و بستر هفت رودخانه قزوین صادر شده است، ادامه داد: این اسناد مربوط به زمین‌های پایین‌دست 2 رودخانه آبگرم و آراسنج در شهرستان‌های آوج و بویین‌زهرا و اراضی بستر 5 رودخانه به اسامی ارنجک، دیزه (دیزج)، هفت‌چشمه و شترک در شهرستان قزوین و رودخانه تازه‌آباد در شهرستان آبیک هستند.

وی یادآور شد: در ضمن 100 هکتار از اراضی یادشده جزو زمین‌های حاشیه و حریم کانال آبیاری دشت قزوین که از سد طالقان تا باغستان سنتی قزوینی امتداد دارد، به حساب می‌آیند که این اراضی در شهرستان آبیک قرار دارند و برای آنها هم سند رسمی صادر شده است.

انتهای پیام/ن

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 982480

مهمترین اخبار ایران و جهان: