نیوز سیتی!
12 بهمن 1401 - 15:38

معامله قرن؛ اسلحه‌ساز آمریکایی با یک دلار «۲پهپاد» به کی‌یف فروخت

یک نشریه آمریکایی در گزارشی مدعی شد که یک کارخانه تولید سلاح در این کشور به مقامات اوکراین پیشنهاد داده تا در ازای پرداخت «یک دلار»، دو پهپاد تهاجمی بخرد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که «جنرال اتمیکس» شرکت آمریکایی سازنده تجهیزات نظامی از جمله پهپاد، به مقامات اوکراین پیشنهاد داده تا در ازای پرداخت تنها «یک دلار»، دو فروند پهپاد MQ-۹ Reaper دریافت کنند!

به نوشته این نشریه، هدف از این اقدام شرکت جنرال اتمیکس، این است که در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به این کشور کمک کند تا برای حملات پیش روی مسکو، خود را مهیا کند. وال‌استریت در گزارش خود به نامه اخیر لیندِن بلو، مدیر اجرایی این کارخانه به وابسته نظامی اوکراین در وانشگتن، اشاره کرده است.

وال‌استریت نوشت: البته بر اساس این توافق، کی‌یف باید حدود ۱۰ میلیون دلار برای آماده‌سازی و انتقال این پهپادها به اوکراین هزینه کرده و علاوه بر این، سالانه ۸ میلیون دلار نیز بابت هزینه تعمیر و نگهداری بپردازد.

به نوشته این نشریه، هر فروند پهپاد MQ-۹A Block ۱، «در حالت عادی چندین میلیون دلار قیمت دارد.»

وال‌استریت نوشته که آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ پهپاد کوچک‌تر در اختیار اوکراین قرار داده و MQ-۹ Reaper «پهپادی پیچیده‌تر با برد به مراتب طولانی‌تر و سرعت و قابلیت‌های تهاجمی چشمگیری است.»

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا بیش از ۲۶.۷ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی برای کی‌یف فراهم کرده است.

مسکو به دفعات تاکید کرده که ارسال سلاح از آمریکا و متحدانش برای اوکراین، تنها و تنها به طولانی شدن جنگ منجر شده و تاثیری در نتیجه نهایی آن نخواهد داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1013080

مهمترین اخبار ایران و جهان: