نیوز سیتی!
19 مرداد 1401 - 20:10

دستگاه‌های اجرایی مازندران برنامه‌ کمک به رشد اقتصادی را ارائه کنند/ مدیر ناکارآمد در جذب سرمایه‌گذار برکنار می‌شود

ساری- ایرنا- استاندار مازندران، همه دستگاه‌های اجرایی مازندران را مکلف کرد که برنامه‌های‌ جذب سرمایه‌گذار و کمک به رشد اقتصادی هشت درصدی استان را تهیه و ارائه کنند و گفت: تا کنون چند بار در این زمینه اتمام حجت شد و از این پس در صورت مشاهده سهل‌انگاری برای تعیین تکلیف مدیران و برکناری‌شان تصمیم‌گیری می‌کنم. به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی‌پور عصر چهارشنبه در جلسه ستاد عالی رشد اقتصادی مازندران که با حضور تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی مازندران در سالن شماره یک استانداری برگزار شد، با تاکید بر ضرورت افزایش اهتمام مدیران استان برای تسهیل سرمایه‌گذاری در مازندران و کمک به رشد اقتصادی، افزود: هر دستگاه طرح‌های سرمایه‌گذاری و سهمی که می‌تواند از رشد اقتصادی هشت درصدی در نظر گرفته شده برای سال جاری داشته باشد را باید محاسبه کند و به استانداری ارائه دهد. فرمانداران هم باید از این به بعد درباره اقدامات مربوط به رشد اقتصادی در شهرستان تحت مدیریت‌شان گزارش عملیاتی ارائه کنند. وی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران استان در جذب سرمایه‌گذار و پیش بردن امور توسعه‌ای، بیان کرد: حدود پنج ماه از سال گذشته و متاسفانه نه تنها سرمایه‌گذار جذب نکردیم، بلکه برخی سرمایه‌گذاران را نیز فراری داده‌ایم. این مسئول با بیان این‌که با مدیران کم‌توجه به مسائل مربوط به رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری برخورد خواهد شد، خاطرنشان کرد: قرار است که در این جلسات سرمایه‌گذار معرفی شود و اقدامات مربوط به جذب سرمایه‌گذار و آغاز به کار سرمایه‌گذاران ارائه شود، نه این که با اعداد بازی کنیم و گزارش عملکرد آماری بدهیم. حسینی‌پور تصریح کرد: هر وقت سرمایه‌گذار وارد استان شد و کارش راه افتاد، یعنی در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته‌ایم، در غیر این‌صورت بهتر است که این جلسات را تعطیل کنیم و صراحتا به مردم بگوییم که عرضه نداریم برای‌شان کار کنیم. ما حقوق می‌گیریم که کارها را پیش ببریم. کاری جز این نداریم که برای افزایش سطح رفاه مردم گام برداریم. کارشکنی در مسیر سرمایه‌گذاری کارشکنی در مسیر سرمایه‌گذارینماینده عالی دولت در مازندران گفت: متاسفانه در مواردی مشاهده می‌شود که برخی مدیران موانعی پیش روی اقدامات مربوط به سرمایه‌گذاری در استان ایجاد می‌کنند. سرمایه‌گذار آمده می‌خواهد بزرگترین پروژه استان را اجرا کند، اما برخی دستگاه‌ها با بهانه‌های واهی مانع کار شدند و با اظهارنظرهای نادرست و یک صورت‌جلسه زحمات را هدر دادند. چندین استان صف ایستاده‌اند که این پروژه مهم را به استان خودشان انتقال دهند. به همین سادگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در استان را از دست می‌دهیم. حسینی‌پور خاطرنشان کرد: هر مدیری که بخواهد با این قبیل کارها جلوی جذب سرمایه‌گذار به استان را بگیرد باید برکنار شود. تا الان در این زمینه چند بار اتمام حجت کردم، اما از این به بعد حتما تصمیم‌گیری خواهم کرد. وی اظهار کرد: مساله این است که ما خوب برنامه می‌نویسیم، اما در اجرای برنامه‌ها با مشکل مواجهیم. برای بهبود وضعیت در این زمینه، همه دستگاه‌ها مکلف هستند که برنامه‌های مربوط به جذب سرمایه‌گذار و رشد اقتصادی را به صورت رسمی ابلاغ کنند. به طوری که این برنامه‌ها از زمان ابلاغ قابلیت سنجش و ارزیابی داشته باشد و نقش بهره‌وری هر دستگاه در رشد اقتصادی نیز مشخص شود. استاندار مازندران همچنین به بازرسی استانداری تکلیف کرد تا گزارشی درباره خروج سرمایه‌گذاران از مازندران تهیه کند که در آن سهم تقصیر هر دستگاه برای منصرف شدن سرمایه‌گذار از فعالیت اقتصادی در مازندران مشخص شود. بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کارهنماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به تصمیم دولت برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی برای سرعت دادن به تکمیل طرح‌ها تصریح کرد: در استان کلی سرمایه‌گذار داریم که می‌توانند کارهای بر زمین مانده را انجام دهند اما به شرط این که فعالیت سرمایه‌گذاران در استان را روان‌سازی و زیر پای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کنیم. اگر عرضه داشته باشیم و شرایط صدور مجوزها را در استان روان کنیم، رشد اقتصادی رقم می‌خورد. حسینی‌پور خاطرنشان کرد: جدیت مد نظر و اراده لازم برای افزایش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در استان در برخی مدیران دیده نمی‌شود. برخی موانع پیش روی توسعه اقتصادی مازندران از روی فساد اداری و برخی موانع هم ناشی از همین سوءمدیریت‌ها و کج‌سلیقگی‌هاست. وی اظهار کرد: ماه‌ها از جابه‌جایی مدیران در برخی دستگاه‌ها گذشته و هنوز می‌بینیم که تکلیف برخی معاونت‌ها روشن نیست. مدیران درباره معاونانی که با آن‌ها در مسیر سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم همراه نیستند هر چه زودتر تعیین تکلیف کنند. فرمانداران هم در همین راستا مدیران ناهماهنگ را معرفی کنند تا به سرعت برای آن‌ها تصمیم‌گیری شود. بررسی میانگین کار مفید در ادارات مازندران بررسی میانگین کار مفید در ادارات مازندراناین مسئول با تأکید بر ضرورت تحول‌آفرینی در دستگاه‌های اجرایی مازندران توسط مدیران و بهره‌وری مناسب و درست از نیروی انسانی برای کمک به توسعه استان، خواستار بررسی آمارهای مربوط به میانگین کار مفید کارکنان در دستگاه‌های اجرایی مازندران شد و گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که میانگین کار مفید در دستگاه‌ها مشخص شود. ما برای بررسی عملکرد دستگاه‌ها و تبیین راهبردهای مناسب به این داده‌ها نیاز داریم تا بدانیم که چه اندازه از ظرفیت موجود استفاده می‌شود. استاندار مازندران خاطرنشان کرد: در این فرآیند ضروری است که با ایجاد ساز و کار مناسب، عملکرد مدیران هم ارزیابی و گزارش شود. مدیران باید با استفاده از روش‌های مناسب، انگیزه کارکنان برای بهتر شدن عملکرد دستگاه‌ها را افزایش دهند و برای نیروهایی که عملکرد مطلوبی ندارند نیز از تنبیه‌های اداری استفاده کنند. ضرب‌الاجل برای معرفی دارایی‌ دستگاه‌ها ضرب‌الاجل برای معرفی دارایی‌ دستگاه‌هانماینده عالی دولت در مازندران در بخشی از اظهاراتش نیز با اشاره به امکان تأمین مالی برای پروژه‌های نیمه‌کاره مازندران از روش‌های مختلف، استفاده از دارایی‌های غیرمولد دستگاه‌ها را یکی از این روش‌ها عنوان کرد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی استان باید طی یک هفته فهرست دارایی‌های غیرمولد و پروژه‌های نیمه‌کاره‌شان را برای برنامه‌ریزی در زمینه تأمین مالی تکمیل پروژه‌ها تهیه کنند و ارائه دهند تا به فرآیند تحقق رشد هشت درصدی ترسیم شده در سال جاری کمک شود. وی افزود: با توجه به این که یکی از راه‌های تأمین مالی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره، تأمین مالی از طریق دارایی‌های غیرمولد است، باید از این ظرفیت برای تکمیل پروژه‌های استان در همه شهرستان‌ها بهره گرفته شود. این مسئول تصریح کرد: اگر طی یک هفته دستگاه‌های اجرایی استان فهرست دارایی‌های مولدشان را تحویل ندهند خودمان در این زمینه تعیین تکلیف می‌کنیم. ضمن این که مسئول مربوطه باید پاسخگو باشد. حسینی‌پور خاطرنشان کرد: فهرست پروژه‌های نیمه‌کاره هر دستگاه نیز تهیه و ارائه شود تا در اختیار کارگروه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری قرار دهیم و برای تأمین مالی پروژه‌ها از این روش تصمیم‌گیری شود. فرمانداران هم موظف هستند در شهرستان‌ها پیگیر تهیه فهرست دارایی‌های غیرمولد و پروژه‌های نیمه‌کاره باشند. در این روش از دارایی‌های غیرمولد هر دستگاه و شهرستان برای پروژه‌های همان دستگاه و منطقه استفاده می‌شود. وی تصریح کرد: اگر از آنچه که به عنوان سرمایه غیرمولد داریم درستاستفاده کنیم، گره‌های اعتباری شهرستان‌ها باز خواهد شد و پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود. همه از شرایط اقتصادی کنونی کشور خبر داریم و نباید به بهانه کمبود اعتبارات دست روی دست بگذاریم. وقتی سرمایه‌های عظیمی در شهرستان وجود دارد و بلااستفاده افتاده است باید در چارچوب قانون از آن‌ها بهره گرفت. چیزی که در استان هست باید برای رفاه مردم استفاده شود. در این مسیر نیز حق نداریم صنفی و اداری نگاه کنیم. در این جلسه سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، مدیرکل ورزش و جوانان استان و مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان نیز برخی از اقدامات انجام شده در زمینه کمک به رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار برای تکمیل پروژه‌ها را بیان کردند. همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران هم با تشریح راهبردهای مد نظر و محورهای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی در مازندران، از مدیران دستگاه‌های اجرایی مازندران خواست تا در جلسات بعدی این کارگروه با معرفی اقدامات انجام شده برای جذب سرمایه‌گذار حضور یابند. دکتر حسین محمدپورزرندی مشاور اقتصادی استاندار مازندران نیز در این نشست ضمن برشمردن برخی راهکارهای تامین مالی برای پروژه‌های نیمه‌کاره، مهم‌ترین ضعف مازندران در مسیر تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی را نبود اراده لازم در این استان بیان کرد و خواستار افزایش جدیت و اراده در مدیران برای جذب سرمایه‌گذار و کمک به رشد اقتصادی شد.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 561880

مهمترین اخبار ایران و جهان: