نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 16:54

قانون شفافیت انتخابات مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین خواهد شد

معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد: امسال برای اولین‌بار؛ قانون شفافیت انتخابات مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد رضا غلامرضا ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در خصوص سلامت انتخابات، اظهار کرد: در موضوع سلامت انتخابات، قانونی تحت عنوان قانون شفافیت داریم که متاسفانه در انتخابات قبل اجرایی نشد اما با تلاش شبانه روزی شیوه نامه این قانون تهیه شده و در صورت تایید شورای نگهبان می توانیم اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات و دغدغه‌های مردم و مسئولان که در چارچوب ابلاغ مقام معظم رهبری نیز وجود دارد عدالت انتخاباتی و شایسته گزینی است که به همین منظور، وزارت کشور در حال تدوین دستورالعمل هایی است تا بر سلامت نامزدهای محترم نظارت داشته باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه فرآیند برگزاری انتخابات مرحله به مرحله در حال قانون‌مند شدن است، افزود: در حال تهیه دستورالعمل تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس هستیم . 

غلامرضا متذکر شد: امسال برای اولین‌بار؛ قانون شفافیت انتخابات مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین خواهد شد. 

فعالیت 134 حزب ملی و استانی در کشور

معاون وزیر کشور، شمار احزاب ملی و استانی کشور را ۱۳۴ مورد برشمرد و افزود: این سند قرار است درخانه احزاب مورد بررسی قرار گیرد و به‌عنوان یک سند مشترک منتشر و به عنوان یک سند و منبع برای فعالیت احزاب باشد.

غلامرضا با بیان اینکه وزارت کشور مجری امر انتخابات است و اظهار نظر در مورد میزان مشارکت از سوی این نهاد، کار صحیحی نیست، اظهار کرد: با این حال، وزارتخانه با تشکل ها، احزاب، گروه های سیاسی و... تعامل مطلوبی دارد و می خواهیم نقش احزاب را در انتخابات پیش رو افزایش دهیم.

سند تحول احزاب در حال تدوین است

معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد: سند تحول احزاب در نشست مشترک با خانه احزاب تدوین و در اختیار آنها قرار داده شده است تا با همکاری احزاب تکمیل شود.

 غلامرضا با بیان اینکه امسال نشستهای مشترک با احزاب داشته و به دنبال ارتقای نقش و عملکرد احزاب هستیم، تصریح کرد: بر طبق نشستهای برگزار شده با خانه احزاب، اعلام آمادگی کردیم تا با سه فراکسیون اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین نشست داشته باشیم.

ابلاغ دستورالعمل انتخاب اعضای هیات های اجرایی به استانها

معاون وزیر کشور ضمن اشاره به تدوین دستورالعمل انتخاب اعضای هیات های اجرایی برای نخستین بار در تاریخ انتخابات در دولت سیزدهم از ابلاغ این آیین نامه در هفته آینده خبر داد.

غلامرضا با بیان اینکه تحقیقات محلی یکی از شاخص های تایید صلاحیت نامزدها بود که مورد استفاده قرار نمی گرفت، اظهار کرد: در این دوره از انتخابات مطابق دستورالعمل هیات های اجرایی، علاوه بر استعلام از مراجع ۴ گانه قانونی، هیات های اجرایی صلاحیت نامزدها را بر اساس تحقیقات محلی نیز احراز می کنند.

پایان پیام/ 70085

منبع: فارس
شناسه خبر: 1221280

مهمترین اخبار ایران و جهان: