نیوز سیتی!
19 فروردین 1402 - 12:37

مجلس و دولت بسته مناسب اقتصادی برای سال جاری تدوین کنند

عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک گفت: مجلسیان سرگرم مقدمات انتخابات پایان سال نشوند و باکمک دولت یک بسته مناسب اقتصادی برای سال جاری تدوین کنند.

سید وحید میرنظامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال مهار تورم و رشد تولید و راهکارهای تحقق این شعار بیان کرد: در حوزه مهار تورم اقدامات خوبی در سال‌های گذشته می‌توانست توسط مجلس  اجرا شود که متاسفانه به موقع و مناسب اجرا نشد و می‌توان گفت شاخص‌های تورمی که در دو دهه اخیر گریبانگیر اقتصاد کشور شده به دلیل کوتاهی‌هایی است که نمایندگان مجلس در دوره‌های گذشته مرتکب شده‌اند.

وی تصریح کرد: از جمله این کوتاهی‌ها سیاست‌گذاری‌هایی که باید در مجلس تبدیل به قانون می‌شده، اما مورد غفلت جدی نمایندگان قرار گرفته که می‌توان به بحث مالیات بر عایدی سرمایه  و مجموع درآمد اشخاص اشاره کرد که در کشورهای دنیا جز مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها هستند، اما ایران بهشت مالیاتی برای متمولین و  برای افراد سرمایه‌دار و پولدار است.

لزوم اجرای دقیق قانون مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد 

عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک با بیان اینکه اگر مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد به موقع اخذ می‌شد، نقش به سزایی در مهار تورم داشت، افزود: اخذ مالیات عایدی  سرمایه یکی از شاخص‌های مهار تورم است که باید جدی گرفته شود.

برنامه‌ریزی برای مقابله با سفته‌بازی و دلالی 

میرنظامی برنامه‌ریزی برای مقابله با سفته‌بازی و دلالی را از دیگر راهکارهای مهار تورم برشمرد و ادامه داد: نوسان قیمت‌ها و عدم ثبات در بازار نوعی عدم اعتماد و ناامنی اقتصادی را در بین مردم ایجاد کرد  و باعث شد مردم منابع مالی خود را به سمت سوداگری و دلالی و سفته‌بازی سوق دهند که به دنبال آن شاهد بی‌نظمی اقتصادی و مشکلات تورمی در کشور بودیم به طوری که هر فردی اندک سرمایه خود را به سمت خرید طلا و خودرو و زمین و باغ و یا دلالی سوق داده و منجر به افزایش چندین برابری قیمت‌ها و تورم فزاینده در این بخش‌ها شد، این در حالی است که اگر نقدینگی موجود در کشور به مسیر درست هدایت شود، شاهد چنین فعالیت‌‌های کاذبی نخواهیم بود.

 بازی‌ شرکت‌های خودروساز عامل شکل گیری تورم

وی بازی‌های متفاوت شرکت‌های بزرگ خودروساز طی دو سه سال اخیر را موجب ایجاد تورم در کشور دانست و اظهار کرد: محدودیت در عرضه خودرو، چند نرخی بودن عرضه خودرو، ورود خودرو به بورس کالا، سهمیه بندی و روش‌های آزمون و خطای دیگری  که عملاً قشر ضعیف را حذف کردند، موجب شکل گیری تورم بی‌سابقه در کشور شده که باید برای آن تدبیری اندیشید.

میرنظامی گفت: به طور مثال در بازی روش حساب وکالتی اقشار ضعیف نمی‌توانند در قرعه کشی شرکت کرده و عملا از سیستم قرعه کشی خودرو حذف می‌شوند ویا اگر نام آنها در لیست برندگان باشد، با یک مبلغ اندکی حق خودشان را به دلالان و فعالان بازار خودرو می‌فروشند که این روش خود عامل شکل‌گیری تورم است.

 نداشتن مدل اقتصادی متناسب با وضع موجود 

وی نداشتن مدل اقتصادی متناسب با وضع موجود را از مشکلات امروز اقتصاد دانست و بیان کرد: متاسفانه دولت و مجلس مسیر مشخص و برنامه مدون متناسب با وضع موجود ارایه نکردند و نتوانستند با در نظر گرفتن جنگ تمام عیار اقتصادی تحمیل شده به کشور در شرایط تحریم نفتی و مالی و تجاری برنامه مدون و راهبردی ارایه کنند.

برداشت‌های ناصواب و غلط بانک‌ها

عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک با بیان اینکه مسوولان با روش‌های آزمون و خطا در زمینه خودرو، سود بانکی، تولید مسکن، خصوصی سازی و .... عمل کردند که اینها تکانه های تورمی داشته و فشار بر اقشار ضعیف وارد می‌کند، گفت: برداشت‌های ناصواب و غلط بانک‌ها نیز به نوبه خود موجب ازدیاد نقدینگی و تورم است  که امیدواریم باتوجه به منویات رهبر معظم انقلاب و سال رشد تولید و مهار تورم مجلسیان سرگرم مقدمات انتخابات پایان سال نشوند و باکمک دولت یک بسته مناسب اقتصادی برای سال جاری تدوین کنند و در راستای بهبود وضع اقتصادی به دنبال بازارهای جدید تبادل ارزهای محلی ومعاملات اقتصادی در سطح منطقه‌ای و بین المللی باشند و آخر اینکه زمینه ورود سرمایه گذار خارجی را فراهم کنند.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1135280

مهمترین اخبار ایران و جهان: