نیوز سیتی!
16 مرداد 1401 - 16:11

روز علمدار کربلا در آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا - همزمان با تاسوعای حسینی که با نام حضرت ابوالفضل العباس علمدار کربلا گره خورده است، مردم مومن و ولایتمدار آذربایجان شرقی در جای جای استان با حضور در مراسم عزاداری و دسته های خیابانی، ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان و ساقی عطشان کربلا نشان دادند. در نهمین روز محرم سراسر آذربایجان شرقی غرق در عزا و ماتم است و مردم سیاه پوش شهرها و روستاهای این استان از صبح امروز در قالب هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری به یاد علمدار کربلا بر سر و سینه می زنند. آیین های عزاداری روز تاسوعا در مناطق مختلف این استان در مساجد، تکایا و خیابانها با حضور گسترده مردم در حال برگزاری است و عزاداران ارادت خود را به سقای عطشان کربلا و بزرگ معلم آزادگی و حریت، حسین بن علی(ع) بار دیگر متجلی می سازند. جلسات سخنرانی و تبیین حوادث عاشورا هم با استقبال شیفتگان و دلدادگان حسینی برپاست. نهضت اباعبدالله (ع) یک نهضت فکری و فرهنگی است نهضت اباعبدالله (ع) یک نهضت فکری و فرهنگی استدر یکی از این جلسات مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: امروز بعد از گذشته ۱۴۰۰ سال از شهادت امام حسین(ع)، جریان عاشورا همانند اوایل اسلام مطرح و جریان ساز است و نهضت اباعبدالله(ع) یک نهضت فکری و فرهنگی بوده و سنبل و حرکت آفرین است. حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی اظهار کرد: اباعبدالله (ع) محور عالم وجود بوده و بنای عالم بر اساس ایشان بنا شده است. وی با بیان این‌که قصه عاشورای امام حسین (ع) از ابتدای بنای عالم مطرح شده است، افزود: از دوران حضرت آدم (ع) تا زمانی که حضرت نوح (ع) گرفتار طوفان شد، وقتی حضرت ابراهیم(ع) به آتش انداخته شد و یا حضرت موسی (ع) می‌خواست دریا را بشکافد، تمامی‌ پیامبران به اباعبدالله (ع) متوسل می‌شدند. وی ادامه داد: زمانی که حضرت فاطمه(س) قنداقه‌ی اباعبدالله(ع) را به آغوش پدرش داد، خاتم انبیا(ص) با گریه شروع به بازخوانی کربلا کرد. وقتی امیرالمؤمنین (ع) نیز به جنگ صفین می‌رفت و مسیرش از کربلا می‌گذشت، دقایقی را در کربلا استراحت کرد و سپس قصه کربلا را شروع به طرح کرد. حجت الاسلام حسینی با تاکید بر این‌که جریان قصه عاشورا تا مهدویت ادامه خواهد داشت، گفت: در زیارت عاشورا نیز دو بار بحث از مهدویت مطرح می‌شود. وی افزود: قرآن کریم خطاب به امت اسلام‌ می‌گوید: شما بهترین امت هستید تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر کنید و ایمان به پروردگار متعال پیدا کنید. حال جای سوال است که ۵۰ سال بعد از فوت پیامبر (ص)، وقتی امام حسین (ع) مکه را به قصد کربلا ترک می‌کند چه عواملی باعث شد تا ایشان بگوید: تا قیامت، مثل من حسین با مثل یزید بیعت نمی‌کند. وی با بیان این‌که نامه و دعوت کوفیان از امام حسین(ع)، زمینه ساز قیام ایشان نبود بلکه این زمینه پیش از آن ایجاد شده بود، اظهار کرد: وقتی محمد حنفی به امام (ع) گفت که یا متواری و یا به یمن به جای کوفه برود، امام حسین(ع) فرمود: من نمی‌خواهم در جامعه فساد ایجاد کنم و به رفاه برسم بلکه می‌خواهم مسیرمنحرف شده نبوی و علوی را به جایگاه خود بازگردانم و امر به معروف و نهی از منکر کنم. مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اگر امام حسین(ع) عظیم است، اسلام اعظم تر بوده و امام(ع) جان خود را برای بقای اسلام فدا کرد. وی در خصوص عوامل که به رغم حضور اصحاب پیامبر اکرم(ص) بعد از ۵۰ سال منجر به قیام عاشورایی شد، گفت: عدم توجه به پیام رهبری جامعه اسلامی و سفارشات پیامبر اکرم، رنگ باختن معنویت بعد از پیامبر، عدم انجام وظیفه از روی خواص و افول غیرت دینی در جامعه اسلامی از جمله این عوامل بوده است. امروز همچنین مراسم عزاداری تاسوعای حسینی با حضور دسته های عزاداری در بازار تاریخی تبریز درحال برگزاری است.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 545881

مهمترین اخبار ایران و جهان: